Mitt møte med en NASA-Speedy som har vært i verdensrommet

Medlem
16. sep. 2016
Innlegg
167
Sted
Norge
I sommer regisserte jeg en global filmkampanje for Lego, og ideen var å la en NASA-astronaut bygge et Lego-romskip i vektløs tilstand. Vi brukte en Airbus 310 som er ombygd og tilpasset mht å gjøre eksperimenter og forskning vedrørende tyngdekraft. Flyet er eid av ESA, men driftes av et fransk selskap i Bordeaux.

Vi hadde 16 parabolske baner på opptaksdagen, og hver loop gav oss 22 sekunder med vektløshet. Det var en fantastisk opplevelse å sveve rundt, men hverken astronauten eller lego-brikkene oppførte seg som planlagt. Fascinerende hvor lite momentum og kraft som skal til for å endre banen på et objekt i vektløs tilstand.

NASA-astronauten foran kamera var Mike Massimino, som har vært på ISS to ganger, henholdsvis 2007 og 2009. Jeg spurte selvfølgelig om han hadde en klokke som var med i rommet, og da dro han opp ermet og viste frem sin Omega Speedmaster X-33 Titanium 2nd Generation. Dette var klokken han brukte mens Hubble ble reparert i 2009. Den har tikket inn rundt 9 timer med spacewalk.

Aldri har et quartz-ur vært mer sexy.

Her er filmen, for de som har lyst til på se:
https://youtu.be/TmrsH1F3M68

Omega1.jpg


Omega2.jpg


Omega3.jpg
 
Rått! Men si meg en ting, helt ærlig...Da romfergen landet helt på slutten der, var det "takeoff" spilt bakover?
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten
Det måtte ha vært en skikkelig morsom opplevelse, både flyturen og møtet med astronaut/klokke. Kul film også :)
Slike bidrag på forumet er gull!
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten
Utrolig kul deling! :)

Nå er jeg jo selv nesten like entusiastisk ift. Lego som Omegas romfartshistorie, så dette ble dobbelt så kult i mine øyne ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten
Kjempefin film, utrolig fet klokke og veldig bra historie. Et skikkelig kinderegg av en post :) Må ha vært en bra dag på jobb!
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten