Minefelt: Panerai på lenke (og dens menighet)

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
Etter å ha eid noen dusin klokker og brukt de om hverandre med både dyre og rimelige skinnreimer, silikonreimer, natoreimer, meshlenker og skistropper (jada, hvem har ikke lekt Kagge med sin Exp 2 ;)) så har jeg konkludert med at jeg er en lenkemann på min hals. Jeg har dressklokker med skinnreimer som er veldig greie å bruke til pent men ettersom jeg bruker klokke fra morgen til kveld alle dager i uka så synes jeg det er mer bekvemt, rensligere og en bedre følelse med lenke.

Dessverre/heldigvis jeg er jeg glad i Panerai så må derfor før jeg fortsetter komme med følgende advarsel:

:eek: OBS! Kombinasjonen av Panerai og lenke er kontroversielt og basert på enkeltes kommentarer som et minefelt å regne :eek:




Som @Gin nevnte i en kommentar for noen år siden:

Lenke på en Panerai er like ille som å gå med brune sko til smoking


Få år senere kom @JanSkrotnes på banen med sitt syn:

Beklager...men Panerai sin lenke er styggere enn mesh! Og jeg HATER mesh!
Meget mulig den er behagelig og praktisk, men det kunne aldri falt meg inn å prøve en gang, pga utseende..



@eidehelg dro de flotte lenkene helt ned til grønnsakshagen senere samme år:

Lenkene til Panerai ser helt løk ut i mitt hode. Minner om beltedyr... Veier sikkert et tonn også


Og @Oddemann stemte i, uvitende om at nettopp hans 1312 hadde blitt ofret til en i lenkemenigheten (meg) :mrgreen:

På 673 synes eg faktisk lenke er litt kult. På andre PAM modeller er eg enig med taler over her: Ser løk ut.


Så denne tråden vil jeg heller dedikere til en ordentlig hedersmann i lenkemenigheten, nemlig @Tom Henriksen som klokelig uttaler både


Kjør på, Panerai på lenke er annerledes men fint. Lenkene er noe av det beste som lages

og

Jada, det er endelig flere enn meg som har sansen for lenke på Panerai - og ja - disse lenkene er noe av det råeste som finnes.


Enig Tom, lenkene er helt rå! Jeg har fått stiftet bekjentskap med to av de. Den første var en lenke i børstet titan som jeg kledde på min 1312, den andre er den originale stållenken til 723. Titanlenken sitter bedre på hånda, stållenken har en penere finish og en bedre låsemekanisme. På titanlenken kan du enkelt fjerne ledd med skrutrekker, på stållenken må/bør du la en urmaker med riktig type sylverktøy stå for bankejobben.

Post gjerne bilder av dine PAM lenkemodeller! Tipper at tråden ikke blir sonens lengste så her er det bare å kaste seg på (y)

IMG-0659.jpg

1312 på Svalbard / børstet titan

104878655_3235751446445209_6491885017622765092_n.jpg

1312 / børstet titan

104493659_717666115470746_6462202198927787909_n.jpg

1312 / børstet titan

IMG-2302.jpg

723 / stållenke

IMG-2303.jpg

723 / stållenke

IMG-2301.jpg

723 / stållenke

IMG-2304.jpg

723 / stållenke
 
Sjøl foretrekker jeg reim på min 111. Lenke isolert sett ser helt greit ut, men det blir liksom litt... Mye. Som om ikke klokka i seg selv var stor nok hvis du skjønner hva jeg mener?
 
Veldig flotte klokker som kler lenke!

Jeg er en av de som sverger til 47 mm Panerai, helst av historisk karakter. Har selv 662, 720 og 389. Men synes også at andre modeller er flotte og synes Panerai passer fint på lenke! Håper på en GTG i løpet av året og at det vil bli muligheter for å prøve Panerai på lenke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen og twt2
Herlig innlegg @twt2
Jeg ser at jeg har vært ute med leppa, og må stå til ansvar for tidligere synder :oops: Så må jeg innrømme at designet på titanlenken faktisk er ganske ryddig og fullt spiselig. Men, så var det stållenken da...:cry: Den gir meg fortsatt assosiasjoner til han kompisen her:
1611688404210.png

Eller kanskje enda mer et skrukketroll :LOL:
1611688466655.png

Uansett, jeg heier på deg! Du kjøper det du liker. Det viktigste er at du har Panerai i samlingen, og ikke legger vekt på tullemeldinger fra sånne som meg (som tross alt aldri har prøvd disse lenkene) ;)
 
Veldig flotte klokker som kler lenke!

Jeg er en av de som sverger til 47 mm Panerai, helst av historisk karakter. Har selv 662, 720 og 389. Men synes også at andre modeller er flotte og synes Panerai passer fint på lenke! Håper på en GTG i løpet av året og at det vil bli muligheter for å prøve Panerai på lenke!
Fikk ikke du tafset på titanlenka på GTG’en vi hadde for omtrent et år siden? Uansett, ser frem til neste mulighet!
 
Fint med flere Panerai-tråder, @twt2 ! Uansett om det er touchy topic eller ikke:) Den 1312en der mener jeg å dra kjensel på, forresten - flott sak med viktig proveniens;)

Min 510 forblir nok lenkefri, så får ikke bidratt med så mange bilder her dessverre. Men noen flere må da kunne hoste opp lenkepaneraier her! Kjør på!
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Fikk ikke du tafset på titanlenka på GTG’en vi hadde for omtrent et år siden? Uansett, ser frem til neste mulighet!
Jo, jeg gjorde nok det. Men var så ekstremt mye fint å se på den kvelden. Men synes nok lenka i stål er hakket finere, så gleder meg til å tafse på den!
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
tempImagep9347b.png

BLUF: Stål funker. Jeg har brukt 978 både på skinn, canvas, NATO, stål, men favoritten er gummi. Der funker den optimalt. Jeg synes stållenke fungerer ganske bra, den har ledd som gjør at den sitter tett rundt håndleddet og ikke minst en spenne som bygger veldig lite.
 

Vedlegg

  • tempImageKRlqDY.png
    tempImageKRlqDY.png
    1,3 MB · Visninger: 0
Er fornøyd med Panerai på lenke, men er på jakt etter gummirem til klokken på bildet. Det meste passer til Panerai Luminor i så fall :) Gøy å kunne veksle mellom litt forskjellig. Synes «de nye» Luminor-modellene (42mm) er veldig kule med lenke. Sannsynligvis de som kler lenke best.
639B6DBB-82E8-4C84-8D31-CD9263F1B198.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: johage og twt2