Mine nåværende ur - og de som nå har forlatt mitt eie.

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.671
Sted
Ingensted
Oppdatering juni 22.

Har her laget en oversikt over mine ur, like mye som mimring for meg selv, som for de jeg møter her på sonen.
Mine ur kjøpes helst nye hos Norske AD'r. Jeg finner dette både gledesfullt og trygt - og støtter gjerne lokale urmakere.

Jeg definerer mine "behov" for ur, etter følgende kriterier:
1) Et ur for «business casual» og fritid (ofte med "sorte" sko) = Vacheron Constantin Fiftysix Day-Date i stål, med som oftes en mørk grå croco-rem.
2) Et ur for «business casual» og fritid (med "brune" sko) = Patek Philippe Calatrava "weekly calendar» i stål, med som oftest en brun rem i kalveskinn.
3) Et ur for bruk sammen med "kort-ermet", "jeans", sommer og bad = Omega Seamaster Ploprof 1200m i Titanium og Sedna™ Gold. Har flere gummiremmer, men brukes kun med mesh lenke.
4) "Beater" = Tissot T-Touch i Titan.
Jeg har i tillegg «konfirmasjonsuret» og noen arvede lommeur, men disse bare ligger i en skuff.

Går kledd «business casual» daglig (når jeg ikke er på hjemmekontor) og bruker gjerne «tweed» på fritiden - så føler at mine nåværende ur passer min «stil» og dekker ellers alle mine behov for ur.

Har kommet frem til at jeg foretrekker ur uten veldig avanserte komplikasjoner, men liker godt kalender funksjoner. Trenger jeg å måle tid, så har jeg jo alltid med meg telefonen. Jeg har også kommet frem til at ur i edle metaller ikke er noe for meg. Ur skal være i stål eller i titan og skal brukes uten angst for riper og dings.
4 ur er optimalt for meg, har jeg flere enn dette så er min erfaring at enkelte da aldri blir brukt.

Om jeg har talt opp riktig, så har jeg de siste årene vært innom i alt:
7 stk. Rolex + 1 skivebytte. (4 stk. fra Urm. Bjerke, 2 stk. fra Urm. Lervik +1 brukt)
7 stk. Panerai (fra Urm. Bjerke og en selv-importert fra en Italiensk AD)
5 stk. Omega + 1 skivebytte. (Fra Urm. Christensen Storo, Urm. Bjerke + 1 brukt)
2 stk. Vacheron Constatin (Urm. Bjerke)
1 stk. A. Lange & Söhne (Urm. Tidemann)
1 stk. Patek Philippe (Urm. Bjerke)
4 stk. "andre" merker. ( Urm. Malmnes og Urm. Jermstad + 2 brukte)

Mine NÅVÆRENDE ur:
Vacheron Constantin Fiftysix "Day-Date" (8 juni 2022)
Etter å ha kvittet meg med ur i edle metaller, siden ur i gull får riper bare du ser på de - og derfor egner seg dårlig til daglig bruk, som er slik jeg ønsker å benytte mine ur. Så ønsket jeg meg 2 ulike ur som passer til "business casual" og fritid. Ett "brunt" og ett "svart" ur, dette «sorte» uret og Patek'n nedenfor.
Uret passer perfekt som et daglig ur, laget i stål og siden det er "jobb-ur" er det veldig greit med kalender, i tillegg til at dette gir mer spennende aktivitet til skiven.

69ADFB52-5E99-43FD-B0A8-03B53D153B7C.jpeg


Patek Philippe Calatrava «weekly calendar» (6 mars 2022)
Ok, litt «rikmanns Rolex» og mer gjengjennelig enn det jeg egentlig setter pris på.
Uret passer perfekt som et daglig ur, laget i stål med meget anvendelige kalender funksjoner. Uret har «hurtig» baretter på remmen, slik at det er lett å bytte mellom ulike remmer.

E4B3C256-F4CF-4967-A430-5DFAEA58B38E.jpeg


Omega Seamaster Ploprof 1200m / Titan - Sedna Gold (11 mars 2020).
Titan og Sednagull brukt i et ur som opprinnelig er laget som et verktøy for dypvanns-dykkere, er jo egentlig både smakløst og tullete ekstravagant, men jeg liker det!
Til tross for voldsomme proporsjoner, så er dette et overraskende behagelig ur å bruke. Etter flere Panerai så hadde jeg nå lyst på noe helt annet, men som allikevel var rimelig bøllete og impulskjøpte derfor dette uret hos Bjerke. Brukes stort sett bare om sommeren med kort ermet skjorte, det er jo umulig å få under en vanlig skjorte mansjett.

003D1A30-CCAE-4298-8333-7F1BD1741A9F.jpeg

8917DB5C-09EF-410C-8AE2-CD96D0DBE51D.jpeg


Tissot T-touch Titan
Tja.. et quarts ur som tåler hagearbeid, opp-pussing, turer i skog og fjell m.m.
I tillegg er det kjekt med høydemåler, kompass og barometer m.m. uten at det dermed ser ut som om du har plassert en "datamaskin" på armen. Kjøpt nytt av meg hos Urm. Malmnes.

image.jpeg


De ur som nå har forlatt mitt eie, satt opp i kronologisk rekkefølge, de sist solgte øverst.

Vacheron Constantin Traditionnelle self-winding ultra-thin (11 mars 2020).

Etter den gode opplevelse mitt tidligere A. Lange «1815» - utført i hvitt gull med sort rem ga meg. Så ønsket jeg meg et tilsvarende ur, men da utført i gult/rosa gull med en brun rem. Mye tid ble brukt til å vurdere hvilket ur dette skulle bli, en til A. Lange, en Patek eller en av de andre «store»?
Trodde jeg hadde bestemt meg for en Patek 5227G, men var litt skeptisk til den lange leveringstiden, en høy «fast» pris og det at en Patek gir litt for «sterke» signaler og blir like ofte gjenkjent av «mannen i gata», som det en Rolex blir.
Den glede et «anonymt» høykvalitets ur som dette gir, og som ikke skriker etter oppmerksomhet, er helt spesiell.
Jeg endte til slutt opp med en vurdering mellom enten en A. Lange Saxonia eller en Vacheron-Constantin Patrimony. Det at jeg endte opp med denne langt mer rafinerte Traditionelle Ultra-Thin, skyldes et godt tilbud fra Bjerke.
Uret er 41mm og passer meget bra på en som er vant til litt større ur. Tykkelsen på bare 7,26mm gjør imidlertid dette til et meget elegant og lett ur å bruke - også daglig.
Tvilte meg frem til at dette uret var litt for stort til å være et «dress-ur», ble litt «kumlokk» på armen og gull er en ripemagnet, uret ble derfor solgt.

2758E829-7AA0-4C6D-B7D4-800E0F4C940B.jpeg


A.Lange & Söhne "1815" (11 januar 2019)
Helt uventet og uten en plan kom dette uret inn i boksen, men for et ur!
Her snakker vi om det uret som A. Lange & Søhne selv omtaler som "an ambassador of tradition". Uret har klare referanser tilbake til deres egen produksjon av lommeur på 1800 tallet, det er laget i hvitt gull med en Argentè skive utført i massivt sølv. Skiven har tidsriktige blånede visere i stål, forsenket sekundskive og med klassiske arabiske tall og "jernbanespor" som minuttindikator.
Urverket er i kjent Lange stil rikt dekorert, med bla. 5 "chatons" utført i gull.
Uret er utmerket for daglig bruk og tiltrekker seg lite «uønsket» oppmerksomhet.

Jeg valgte i mars 2022 å selge dette uret, når Patek Calatrava “weekly calender” da kom inn i samlingen og dekket det samme behovet - uten å være en ripemagnet i gull som dette uret var.

Lange1.jpg


Rolex Sea-Dweller (4 mai 2016).
Kjøpt nytt av meg hos Urm. Bjerke og jeg trodde dette var en «keeper».
MEN... i oktober 2021 - var det alt for mye inviiiiistor hype rundt Rolex til at jeg var komfortabel med å bruke dette ur fra Rolex. Derfor ble det solgt til en hyggelig kar her på TS.

E5520836-0CCC-4E42-90F3-0B0D977CFF0E.jpeg


Panerai PAM00673 «Marina Militare» (30 november 2019)
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle handle et ur på en ferietur utenlands noen gang, men når dette uret, som er en LE fra 2017 lå ny i et butikkvindu hos en Italiensk AD, så ble fristelsen for stor. En grei prosess med refundering av Italiensk toll, gå på «rødt» på Gardermoen og betale Norsk MVA ved hjemkomst - null stress!
Pam00673 er en re-produksjon av Panerai 6152/1 med den spesielle «MM» skiven som ble laget for den Italienske Marine i 1963.
Jeg gikk etter mange år som svoren "Paneristi" lei av Panerai og solgte derfor dette uret, sammen med mine andre Pam's, til en meget hyggelig entusiast.

E49120B0-6961-4B21-BCEC-8AF83ECD345B.jpeg


Panerai PAM00721 "Radiomir 3 days" - "The anonymus" (29 juni 2018)
Dette var det første uret som jeg har stått på en "venteliste" hos Bjerke for å få.
Pam00721 er en re-produksjon av det uret som Panerai under andre verdenskrig, ble tvunget av Tyskerne til å produsere, nemlig 3646 Type D “Kampfschwimmer”.
Både Rolex (som leverte urverk og kasse) og Panerai ønsket ikke at disse urene skulle kunne spores tilbake til de - og anonymiserte derfor urene ved å fjerne alt av navn og referanser.

Panerai gikk veldig stille i dørene ved lanseringen av dette uret pga. denne historikken; ingen offisiell lansering - kun visning til utvalgte kunder på SIHH 2017. Dette utløste masse styr i ulike fora rundt "nazi koblingen" som dette uret har.
Jeg synes imidlertid uret med sin meget spesielle historie, oppsummerer det meste som jeg finner kult med Panerai, nemlig myter, rykter og historikken. I tillegg er jo dette et "anonymt" ur som totalt går under "radarn" til folk flest.
Mer kan leses her: https://perezcope.com/2017/01/23/shock-pam721-a-nazi-homage/
Jeg gikk etter mange år som svoren "Paneristi" lei av Panerai og solgte derfor dette uret, sammen med mine andre Pam's, til en meget hyggelig entusiast.

pam.jpg


Panerai PAM00662 "Radiomir 1940 3 days" - "Egesiano piccolo",(1 februar 2018)
Var og kikket på dette uret en rekke ganger hos Bjerke og holdt på å slå til flere ganger. Det var først når dette eksemplaret (fra Urm. Bjerke) dukket opp på bruktmarkedet til en god pris, at "guarden falt" og jeg slo til.
Dette er en "re-make" av den legendariske "Egesiano piccolo", som Panerai (påstås) leverte til den Egyptiske marine i 1954. Selv den radium/sol blekede skiven som disse etter hvert utviklet, har Panerai her forsøkt å gjenskape på denne re-make.
Historien om den originale 6154 kan leses her:
https://perezcope.com/2016/03/14/world-premiere-20-watches-of-ref-6154-at-a-glance/
Jeg gikk etter mange år som svoren "Paneristi" lei av Panerai og solgte derfor dette uret, sammen med mine andre Pam's, til en meget hyggelig entusiast.

662.jpg



Omega Speedmaster MkII fra 1969
Vintage er liksom ikke helt min greie, men når denne dukket opp på KS bestemte jeg meg for å gi dette uret en sjanse. Morsomt at det var Norsk-solgt og levert komplett med boks og papirer fra det ble solgt av en Norsk AD i 1972. Men fremdeles er ikke vintage «min greie», derfor ble det solgt.

43DE5BE4-EFD3-4A86-A5D6-6A85C22752F7.jpeg


Rolex Daytona 116500LN - White (21 august 2018)
Jeg har jo hatt Daytona før, men dette uret ventet jeg på med lengsel i en "evighet" før Bjerke endelig klarte å levere det til meg - og jeg trodde helt ærlig at dette uret skulle «gå videre til neste generasjon».
MEN - Daytona er (fremdeles) utrolig vanskelig å lese.
Når det i tillegg var "hypet" opp såpass voldsomt som det var i januar-2019. Så følte jeg rett og slett et ubehag med å bruke dette uret, så avslappet som jeg ønsket, det ble derfor solgt.

E7E2E87B-67EA-4BFB-ABED-60F1FE249F10.jpeg


Panerai PAM00422 "Luminor 1950 3 days"(30 mai 2016)
Nesten fra det sekund som jeg leverte fra meg mitt tidligere Pam372, så har en Pam med "1950" kasse i 47mm vært savnet.
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe inn igjen en 372, men når både den og denne 422'n lå foran meg på disken hos Urm. Bjerke, så vant 422'n!
Det mer rafinerte urverket på 422'n med sekundviser med re-set + PR på baksiden + safirglass, vant over det mer historisk og korrekte "vintage" base uttrykket til 372'n.

Så hvorfor solgte jeg denne da? Nei, det er det ikke lett å gi et rasjonelt svar på, annet enn at jeg plutselig ville bli sittende med ett ur for mye i forhold til masterplanen den gangen.
Tvilte meg frem til at 422 gikk ut og 622 ble værende.

422.jpg


Grand Seiko Limited Quartz - SBGV019G (7 september 2016)
Det satt veeldig langt inne å bestille et quartsur i denne prisklassen:eek:
Jeg følte at jeg trengte et "dress-up" ur, men siden jeg sjeldent dengang hadde behov for nettopp det, så fant jeg det fornuftig å kjøpe dette høypresisjons quartz uret til dette formål.
Dette også fordi uret da kunne brukes som en form for en "master watch", til å stille mine mekaniske ur mot (nøyaktigheten på dette uret er: +/- 5 sek. i ÅRET!).
Uret var nesten for pent og diskre for meg (les kjedelig), hadde en bra finish, men gir litt «Toyota» følelse - perfekt/feilfri, men totalt blottet for sjel..
Det var også morsomt at dette var en "limited serie" på kun 600 ur, hvorav kun 2 stk. var solgt i Norge. Jeg kjøpte dette uret nytt av Urm. Jermstad.

D
essverre ble uret nesten aldri brukt, så da var det bare å få det ut igjen #tapsprosjekt:(.


image.jpeg


Panerai Radiomir 424-A
47 deilige millimetere!
Jeg liker historikken i dette uret, uten at det er en direkte "remake" av et historisk Panerai ur.
Dato, safirglass og logoen på skiven viser at dette er et moderne ur, men med et hyggelig "nikk" bakover til Panerai sin spennende historie.
Tvilte meg frem til et salg av dette uret som var kjøpt nytt av meg hos Urm. Bjerke, for å få inn ett 47mm med "1950" kasse (Pam422) istedenfor.

56769E89-8A8F-4C5C-9196-BD31CA7262E6_zpsdkhnb077.jpg


Rolex Daytona:
Sports uret over alle sports ur!?
Dette uret med sine 100m WR og kronograf, ble kjøpt nytt av meg hos Urm. Bjerke - for å erstatte både en Sea Dweller og en Speedmaster. Flott ikonisk ur, men var i tvil om jeg skulle ha det med sort eller hvit skive.
Byttet etter en stund fra sort til hvit skive hos Urm. Bjerke, dette gjorde de kostnadsfritt siden uret var kjøpt hos dem = topp service! MEN de byttet til en gammel skive med grønn og ikke blå lume som viserene hadde, vanvittig irriterende.
Dessverre så måtte dette fantastiske flotte ur ut igjen etter nærmere et år, fordi jeg slet litt med å se hva klokka var, både på hvit eller sort skive og lume feilen orket jeg ikke å få rettet opp.

image.jpeg

811E35A6-950D-46D4-A333-120CF970BB7E_zps19mfbyv4.jpg


Omega Speedmaster Professional Racing "Tintin"
Ja jeg vet - kjip mekanikk og jeg har solgt Speedy videre tidligere, men jeg bare måtte ha en Speedy inn igjen, når anledningen bød seg å kjøpe denne ny fra AD (Urm. Christensen på Storo).
Dessverre så gikk jeg "lei" etter bare 2 måneder og solgte det ut igjen:(
Etter nå i alt 4 ulike Speedmastere, så må jeg kanskje innse at dette ikke er uret for meg, til tross for en sterk romfarts interesse:confused:


A2076EB4-F9FA-4264-8163-0B0513D43575.jpeg


Rolex Sea-Dweller.
Et ikonisk Rolex ur, som dessverre måtte vike for et annet og kanskje like ikonisk Rolex ur - Daytona.
Dette uret ble kjøpt hos Urm. Lervik
FF1526FB-E92C-4963-A62E-D8873DB32CDC_zpso9c6oxym.jpg


Omega Speedmaster Professional "Moon watch"
En "samling" skal visstnok ha eller hatt et "måneur", OK da har jeg hatt dette (og har hatt det igjen, men da med en spesiell skive).
Dessverre så ga ikke dette "standard uret" som jeg kjøpte hos Urm. Christensen på Storo meg noe særlig, rett og slett litt kjedelig og med for enkel/simpel mekanikk.
FC2786BD-2067-46BA-916D-217F5B9777C7_zpshrhudrcm.jpg

Endret til "Mitshukoshi" skive, uten at det ble noe særlig mer spennende:
58E066D3-8448-4AE4-AE7F-3014E49F69BA_zps2a7kbzhm.jpg


Panerai 372:
THE PANERAI! Dette er uret en Paneristi skal ha og jeg savner det:(. Kjøpte det nytt hos Urm. Bjerke
Jeg solgte uret til fordel for en Rolex SD4K, siden jeg fikk det for meg at en samling på 3 "skikkelige" ur skulle bestå av en Rolex, en Panerai og en Omega.
BFB08761-6835-4D33-AECF-5C6AE65BDD35_zpsr6p5tlbk.jpg

54C248C1-635C-4E8B-96D1-97E4965816F8_zps4ojoaig6.jpg


Hamilton Intra-matic 42mm
Et rimelig ur som gir en vanvittig valuta for pengene. Jeg kjøpte dette brukt her på TS for selv å teste ut det fantastiske Cal.ETA 2892A2 verket. Uret ble dessverre aldri brukt, så da var det bare å selge det igjen.

22418786-E3FC-4F23-8A32-B908C7EA72D3_zpsspfxcl4e.jpg


Omega Speedmaster MkII "2014"
Jeg var og så på dette uret en rekke ganger hos Urm. Christensen på Storo, før jeg slo til og kjøpte det. Designmessig er det kanskje dette uret, sammen med Panerai, som har "truffet" meg sterkest. Bare synd at Omega valgte et modifisert 7750 verk - "vobblingen" fra rotoren var såpass ubehagelig at jeg valgte å selge.
35FFBA9C-3CC0-4D4C-8ADE-C1D99EB49C57_zpsp6yrjgt1.jpg


Rolex GMT Master BLNR
Kjøpte dette uret hos Urm. Lervik for å erstatte mitt gamle GMT Master "Sophia".
BLNR er virkelig et flott ur, men blåfargen er dessverre noe som etter en stund, blir et "irritasjons" moment. Jeg valgte også å selge dette uret pga den "hypen" som var rundt det den gang, "alle" skulle liksom ha dette uret. Fikk derfor litt "SUB TT" (harry) følelse for det etter hvert.
830AE2B5-ACA7-42DB-8708-B6E7E2764E3D_zpssxeh9pzs.jpg


Angelus Chronodato
Et aldeles herlig gammelt ur kjøpt brukt her på TS - og som det faktisk var litt trist å kvitte seg med. Et skjørt og fuskende "vintage" ur, er dessverre utenfor min interesse-sfære siden jeg ønsker å BRUKE mine ur.

IMG_05951_zpscaf08d5f.jpg


Panerai 312
Etter å ha sett det til da for meg, ukjente merket Panerai på en forretningsforbindelse. Så var det ingen vei utenom, jeg måtte ha en Panerai. Endte opp med denne fra Urm. Bjerke, som oppfyller de fleste krav til en nyfrelst Paneristi. Solgt igjen for å ta steget opp til "ekte" Panerai på 47mm.
312_zps6901f2ec.png


Rolex GMT Master II "Fat-Lady" (kjøpt og solgt det samme uret 2 ganger).
Kjøpt opprinnelig nytt av meg som en meget ung mann i 1988 hos Urm. Bjerke - og det var med dette uret "alt startet". Jeg var en dust som solgte dette uret første gangen, eller kanskje allerede da jeg lot det poleres opp på service som var normalen den gangen. Solgte det etter nærmere 25 år med daglig bruk og noen katastrofale servicer med polering :cry::oops:
Når jeg kjøpte det samme uret tilbake igjen etter tre år, så var dessverre "magien" helt borte, uret var da bare blitt til et hvilket som helst slitent "vintage" ur:(.
http://www.tidssonen.no/forum/threads/”sophia-loren”-you-have-been-missed.16689/

null_zps286f2d6e.jpg


Rolex Submariner TT
Dette er det mest "shady" kjøpet jeg har gjort - av en suspekt type på Finn. Uret ble sendt direkte på service hos Urm. Bjerke, bare for å kunne selges videre igjen, uten da å føle at jeg "lurte" min kjøper.
Jeg kjøper aldri et "utenlandsk" ur igjen!
7C407069-4545-4A3C-B68A-C140527BB7C2_zpsdjorqdyv.jpg
 
Redigert:
Spennende tråd for en "nyfrelst" med få preferanser. Interessant å lese dine tanker rundt kjøp/bytter osv.
 
Spennende tråd for en "nyfrelst" med få preferanser. Interessant å lese dine tanker rundt kjøp/bytter osv.
Takk,
Om jeg frimodig kan gi en "nyfrelst" et starttips på veien, så må dette være og tidlig sette opp en klassifisering eller behovsklarering for dine ur.
Jeg fant selv ut av dette litt sent, men tror en slik egen bevisstgjøring kan spare mange for "feilkjøp":
Jeg definerer mitt "behov" eller kanskje heller ønsker for ur, etter følgende kriterier og klasse inndeling:
1) Jobb/hverdags ur, pr. i dag er dette Omega Speedmaster'n
2) "Dress Down" / fritids ur, pr. i dag er dette Panerai Radiomir'n
3) "Dress Up" / fritids ur, pr i dag er dette Rolex Daytona'n.
4) "Beater", pr. i dag er dette Tissot T-Touch Titan.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk,
Om jeg frimodig kan gi en "nyfrelst" et starttips på veien, så må dette være og tidlig sette opp en klassifisering eller behovsklarering for dine ur.
Jeg fant selv ut av dette litt sent, men tror en slik egen bevisstgjøring kan spare mange for "feilkjøp":

Takk for godt tips. Dette er noe jeg bør tenke en del på før jeg kjøper neste ur.
Nylig kjøpt det jeg anser som første "skikkelige" klokke. Denne var tenkt til pent/dress/jobb for min del, men vet faktisk ikke helt hvor egnet den faktisk er i dress-sammenhenger.
 
Fa.. nå endte jeg plutselig opp med et ur for mye, i forhold til målet om å holde meg på 4 ur:confused:
Hadde kanskje ikke vært noe problem, men salget hos Bjerke starter jo nå:eek:;)
 
En meget fin tråd med reflekterte og fine hobbyvalg!

Grattis med siste inn som du har tatt ut:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin