Min klokkereise (så langt)...

Heftos

Støttemedlem
Medlem
5. aug. 2018
Innlegg
692
Sted
Norge
Den tekniske interessen har alltid vært der for meg, og siden jeg var liten pjokk har jeg alltid digget å skru på alt fra radioer til mopeder og etterhvert biler. Klokkeinteressen startet allikevel da jeg var ca. 10 år, og fikk en fake Tag Hauer (med innsyn til urverket) av mine besteforeldre etter de hadde vært på reise til Thailand. Klokken aner jeg ikke hvor ble av, men rimelig sikker på at det var en Link. Opp gjennom årene frem til jeg kjøpte min første mekaniske klokke har jeg vært gjennom en masse moteklokker og annet ræl. Jeg husker allikevel best en grønn 7-up klokke jeg fikk av min far, som han igjen fikk via sin jobb som sjåfør hos gamle Nora. Jeg aner dessverre ikke hvor denne klokken ble av, og den har vært savnet. Da jeg ble 40 for et par år siden fikk jeg allikevel denne av søsteren min:

A0F321CA-5023-4DC2-BB69-2BB1AC751B0A.jpeg


Selv min gamle hadde grønn kasse, så syntes jeg det var en ganske kul gave som bringer frem en masse minner fra barndommen.

Min første mekaniske klokke var en Tag Hauer Carerra Cal. 16 (ikke uventet at det ble Tag):

5F6546E0-9E2E-4D3B-BBDB-1311C499EA80.jpeg


Jeg husker godt dagen jeg kjøpte denne, i januar 2007 hos Urmaker’n i Torggata. Det var en ganske betydelig sum for meg å betale for en klokke, og derfor en stor beslutning. Jeg var rimelig fersk i arbeidslivet, og dette ble en slags markering for meg hvor jeg la studier bak meg og tok steget inn i det voksne liv (selv om jeg strengt tatt var snaue 30...). Klokken har vært min daglige beater i 10 år, frem til jeg giftet meg i 2017. Og selv om den ikke får mye armtid lenger så vil jeg aldri kvitte meg med denne.

Min neste klokke var faktisk, men ikke tilfeldig, en morgengave fra min kone da vi giftet oss. Det er en IWC Portugese Automatic med blå sunburst skive. Jeg har ikke peiling på hvor mange ganger jeg har vært innom ulike ADer og sett på denne klokka, men den hadde i alle fall stått på toppen av lista (ikke med blå skive riktig nok) i fire/fem år. Jeg liker IWC. Og jeg liker godt at det er en klokke som går under radaren for folk flest. Dere skjønner sikkert at dette var en planlagt morgengave, som da ga meg muligheten til å matche morgengaven min kone fikk av meg. En IWC Da Vinci med blå skive:

5F6FDE92-B5EA-484E-BED1-03EB93245FCC.jpeg


Nå skulle en tro at interessen roet seg noe, men tvert i mot. Det var nå den virkelig skjøt fart. Etter drøye 10 år i arbeidslivet begynte da også økonomien og nå et nivå hvor jeg for meg selv kunne forsvare å dyrke interessen videre.

Den neste klokken bestilte jeg (var rimelig mye lettere da) i 2017, rett etter jeg hadde fått IWCen. Jeg fikk den i mai 2018, en 116710LV:

FCF389B7-C516-421F-ADB5-213CDA94FDA3.jpeg


Jeg har som mange andre en fascinasjon for Submariner. Og grønt har liksom alltid vært fargen min, så selv om jeg liker den sorte ekstremt godt så var grønt et helt naturlig valg for meg. Den får ikke kjempemye armtid, men jeg digger den. Og det gjør eldste datteren min også, så denne er lovet bort til henne (hun er seks år).

Jeg hadde jo nå naturligvis en liste med klokker jeg ønsket meg, som bestod av flere klassikere og som sammen etter min mening kompletterer hverandre i både bruk og design. Den neste klokken jeg fikk var nummer tre på listen min (som da kun bestod av tre klokker), og var naturlig nok en Speedmaster. Denne fikk jeg av min kone da jeg fylte 40 i desember 2018:

8841DD52-5D19-4074-9A64-8FAC2DA51F09.jpeg


Jeg var nå en ivrig leser på TS, og med denne klokken i boks så var fremtiden usikker. Jeg hadde liksom ikke sett for meg at jeg skulle oppnå denne trioen såpass fort.

Helt tilfeldig så endte jeg opp på en middag med noen folk jeg ikke kjente så godt, hvor en hadde en Panerai. På bilder hadde Panerai aldri appellert noe særlig til meg, og jeg skjønte ikke greia, men etter å ha prøvd en Luminor (usikker på referansen) på handa så var det ingen vei tilbake. April 2019 kjøpte jeg denne PAM560en:

F6BD0541-F56E-45A3-9F0B-0E7F1B300D42.jpeg


47mm ble for stort for mitt 17cm håndledd, men 44mm satt meget godt, og ble ikke for stort i mine øyne. Jeg likte det rene designet, og selv om jeg hadde foretrukket sandwich dial så har jeg aldri savnet det. Dette er kanskje den klokka som får mest armtid, og jeg digger alt ved den.

Nå begynte behovet for en skikkelig dressklokke å melde seg. For meg stod det mellom en JLC Reverso, og en Cartier Santos. Valget falt på Santos, og denne ble kjøpt da min andre (og siste) datter ble født høsten 2019:

28FCA96D-267F-4B1A-97F2-2EB39A52758E.jpeg


Denne er også holdt av til yngste-datteren min. I tillegg til dressklokke så tikker vel denne også av boksen som pilotklokke?

Etter dette så har det vært litt tilfeldig. Jeg kjøpte min første brukte klokke på nyåret i år, en Aqua Terra:

B0ED05E3-DCA0-44C4-9623-4BAC5B03F089.jpeg


Denne kjøpte jeg som en ren konsekvens av alle de flotte bildene dere legger ut her inne på TS. Og jeg syntes det er en utrolig flott og allsidig klokke med et sikkelig solid urverk. Jeg varierer mellom lenke, gummi og alligator, og klokken passer til alt. Dette er allikevel kanskje den som betyr «minst» for meg.

Den siste klokka jeg kjøpte kan faktisk også tilskrives de fantastiske medlemmene på TS, jeg kom over den etter at et medlem hadde linket til et salg hos urmaker Gjertsen i Bergen. Og selv om det var et spontant kjøp så var det ikke tilfeldig at valget falt på nettopp denne. Jeg hadde lenge hatt lyst på en sort klokke, og sett på alt fra Hamilton til Omega DSOFM og Longines Legend Diver i PVD. Når denne Zenithen da dukket opp med det smått legendariske El Primero urverket så var jeg solgt:

24990392-CBEE-4D23-A8BD-FFA2B534C1DD.jpeg


Dette bringer også klokkereisen til nåtiden, og det eneste jeg vet er at den er langt fra over. Og at jeg mangler en GMT!!
 
Redigert:
Utrolig morsomt. Fint å lese om reisen din, og vanvittig mye flotte klokker du har samlet. Bidrag som dette som gjør TS så bra. Takk som deler :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Artig lesning. Takk som deler. Cartier Santos ligger alltid å vaker i "må-ha-en-til" horisonten. :)

Takk. Syntes også Santos Dumont er en flott modell, selv om den ikke kommer på lenke..

Utrolig morsomt. Fint å lese om reisen din, og vanvittig mye flotte klokker du har samlet. Bidrag som dette som gjør TS så bra. Takk som deler :)

Tusen takk:)
 
Flott samling og kjekk lesing :) Trenger du egentlig en GMT? Klart du gjør! Jeg gjør ikke det, men kjøpte nettopp en likevel... Angrer ikke:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Flott samling og kjekk lesing :) Trenger du egentlig en GMT? Klart du gjør! Jeg gjør ikke det, men kjøpte nettopp en likevel... Angrer ikke:D

Takk! Jeg trenger vel strengt tatt ikke flere klokker i det hele tatt, godt de andre er verre :oops:

Jeg har en GMT i sikte, og håper å få satt kloa i den en gang i løpet av høsten/vinteren ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Herlig, @Heftos ! Ikke helt ukjent den reisen her, men du ligger dog noen år og noen klokker foran f.eks undertegnede i løypa;) Du har gjort mange gode valg må jeg si, virkelig flotte klokker! Takk som deler!
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Herlig reise og takk for at du deler. Har du noen videre planer for hva som skal inn? Og er alt du har omtalt behold?
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos