Militære klokker/ur på Tidssonen

Medlem
26. sep. 2010
Innlegg
5.291
Sted
Asker
Jeg har søkt litt rundt her og funnet tråder om mange flotte klokker med
militær historie og nå hadde jeg håpet vi kunne samle alle på samme sted.
Det behøver ikke være bare armbånds og lommeur. Klokker, kompass ja
tilogmed annen militaria/teknica....
Det behøver heller ikke være "branded" med inngraveringer på kasse eller
våpenskjold på skiven, kanskje noen har noe med en personelig historie de vil dele?
Diskusjoner og kommentarer er selvfølgelig velkommen.


Jeg hadde en periode der jeg samlet kun militære ur, men nå kjøper jeg mere
etter hjertet. La meg presentere mine militære ur.

IMG_3616.jpg


IMG_3603.jpg


Min lille G.S.T.P familie, disse ble haste bestillt av det Engelske forsvaret
når de innså Hitlers opprustning og forstod at en krig var ikke og unngå.
De ble levert av mange forskjellige fabrikker, Omega produserte flest men
Jaeger LeCoultre leverte de vakreste IMO. Mange havnet på Norske
mobiliseringslagre etter krigen og dukker opp med jevne mellomrom.

IMG_3625.jpg



IMG_3627.jpg



IMG_3591.jpg



IMG_3623.jpg



IMG_3631.jpg


Nå har jeg fått pc øyne og skrivekrampe og avslutter her, men jeg har
et par godbiter til som jeg kommer til å drysse over denne tråden
etterhvert.
 
Redigert:
Kule ur! Jeg har en viss fascinasjon for militære ur, men interessen er nok ikke dyptgående nok til at jeg gidder å ro i jungelen av fakes og tvilsomme prosjekter for å finne juvelene. Det er også latterlig mange tullemerker som skryter på seg militær arv for å gjøre seg mer interessant.

Uansett er det lite som er så kult som no-nonsense hardcore miltærur som er bygd for et formål og som både ser tøffe ut og har kvalitet bak. Skulle jo gjerne hatt en Milsub i samlingen f.eks;)
 
BREITLING COMPASS

BREITLING COMPASS

Fikk litt skrivekløe og tenkte jeg skulle hente opp denne tråden igjen. Jeg har alltid vært glad i militære ur, militær optikk og annen militaria har også fanget min interesse. Denne meget sjeldne Breitlingen kom i mitt eie via en finn annonse for en 6-7 år siden. Kjøpte den av en hyggelig kar som jeg mistenker også er et medlem av dette forumet. Modellen er en 80940 Compass fra 1985, og det er kun et lavt 2 siffret antall klokker igjen i privat eie. Det sies at disse aldri var i kommersiellt salg, kun til proffesjonellt bruk. Kompasset ligger under klokken og baklokket er et signalspeil med en "huskeliste" distress-signals.

IMG_3638.jpg


IMG_3642.jpg


IMG_3646.jpg


IMG_3644b.jpg
 
Breitling Compass

Den er flott klokken du har, jeg samlet på gamle militære klokker tidligere. Solgte de fleste jeg hadde, men tok vare på en fra den tiden. Jeg undersøkte litt bakgrunn for bla klokken du har der. På begynnelsen av 80 tallet produserte Breitling en rekke modeller som de forsøkte å selge til spesial styrker. Luft var allerede et fokus de hadde, men de ville forsøke å kapre et marked til, nemmelig bakke enheter. Derfor produserte de robuste relativt billige klokker, fleste med quartz urverk. Disse klokkene kom aldri på det kommersielle marked. Men at det er få i sirkulasjon nå er det ingen tvil om. Klokken jeg har tatt vare på har jeg aldri klart å finne maken til. Så det er mest sannsynlig en prototype. Noe jeg også tror din er.

b3a803b2.jpg
 
Hvorfor har jeg ikke lagt merke til denne tråden før!!
Og hvorfor har ikke lere av dere andre postet?
Vet jo om både ene og andre tjeneste ur; Andres sin Heuer, GSG Sinn, etc, etc.

Kommigjenna gutter (og jenter??)!

Her mine bidrag:

d1df8df6.jpg

4965730b.jpg

6140c893.jpg

58d3c5a5.jpg


Min brors Breirling Colt, nå hos meg.
Den har sett kamphandlinger under Balkan krigen på nittitallet.
Kjøpt av min far under militærtjeneste i midtøsten sent på åttitallet.
Så den må kvalifisere!

klokker019-2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Smisen
Ikke en Milsub men dog en ekte militær klokke!

Her min Heuer som garantert har tikket noen timer på F-5en legg merke til merkene etter NATO reimen på baklokket :)
c3a714d4.jpg

9d72d403.jpg
 
Hvem hadde trodd at det var flere av denne på tidssonen. Er vel den samme som Anders har?
 
Heuer Bund

Fett og se at disse er i hendende på dedikerte samlere, såvidt jeg vet er det
nå tre forum medlemmer som sitter på en "Luftforsvaret Bund":D:D:D
 
BREITLING COMPASS

Fikk litt skrivekløe og tenkte jeg skulle hente opp denne tråden igjen. Jeg har alltid vært glad i militære ur, militær optikk og annen militaria har også fanget min interesse. Denne meget sjeldne Breitlingen kom i mitt eie via en finn annonse for en 6-7 år siden. Kjøpte den av en hyggelig kar som jeg mistenker også er et medlem av dette forumet. Modellen er en 80940 Compass fra 1985, og det er kun et lavt 2 siffret antall klokker igjen i privat eie. Det sies at disse aldri var i kommersiellt salg, kun til proffesjonellt bruk. Kompasset ligger under klokken og baklokket er et signalspeil med en "huskeliste" distress-signals.

IMG_3638.jpg

Den var kul :cool: Heuer's Bund er også fett, men jeg er også på jakt etter en etter en Viggen Lemania Cal. 1872 - er 25% svensk
977_0012-615x485.jpg
 
Viggen Lemania

Den var kul :cool: Heuer's Bund er også fett, men jeg er også på jakt etter en etter en Viggen Lemania Cal. 1872 - er 25% svensk
Jupp en "Viggen
Lemania" er desidert en klokke jeg begjærer, men ville skaffet en Luftforsvaret Heuer først:p
Så en Viggen på et Svenskt flyforum med boks og full dokumentasjon for 25k svenske for
en stund tilbake, Lemania har jo også levert noen andre flotte urverk til det Svenske forsvaret.

IMG_4590.jpg
 
Min brors Breirling Colt, nå hos meg.
Den har sett kamphandlinger under Balkan krigen på nittitallet.
Kjøpt av min far under militærtjeneste i midtøsten sent på åttitallet.
Så den må kvalifisere!

klokker019-2.jpg

Den MilSubben din Frodo får hjertet mitt til å hoppe over et slag hver gang jeg ser den,
men jeg må si at den Breitling Colten innehar en minst like stor sjel. Når jeg
ser alle "battelscars" den har så forteller den en historie......
 
Den MilSubben din Frodo får hjertet mitt til å hoppe over et slag hver gang jeg ser den,
men jeg må si at den Breitling Colten innehar en minst like stor sjel. Når jeg
ser alle "battelscars" den har så forteller den en historie......

Du skulle bare visst... De historiene min bror har servert meg etter noen øl om hva han og Colten har opplevd...
 
Hva salgs klokker brukte vi i Norge under WWII til 1970- tallet?

USA tenker vi A-11, A-17 etc. Den Norske Marine var tidligere sentral i utdanning av dykkere. Det er foretatt dykk av hjelmdykkere allerede i ca 1860, da tjenesten i utgangspunktet var en støttefunksjon ved Marinens Hovedverft. Under den 2. verdenskrig begynte man å anvende undervannssvømmer. Forsvarets Dykker- og Froskemannskole ble grunnlagt i 1953
 
Hva salgs klokker brukte vi i Norge under WWII til 1970- tallet?

USA tenker vi A-11, A-17 etc. Den Norske Marine var tidligere sentral i utdanning av dykkere. Det er foretatt dykk av hjelmdykkere allerede i ca 1860, da tjenesten i utgangspunktet var en støttefunksjon ved Marinens Hovedverft. Under den 2. verdenskrig begynte man å anvende undervannssvømmer. Forsvarets Dykker- og Froskemannskole ble grunnlagt i 1953

Spennende, dette er et tema det er verdt og researche nærmere!

@Anders og lightningii,utrolig morro og se "Luftforsvaret bundene" deres, dere kan egenterlig bare sende meg kontonummerene deres så legger jeg inn et depositum;)

Er det noen som har info om andre Norske tjeneste-ur enn "Luftforsvaret Bund"
og G.S.T.P lommeur (som nevnt tidligere i tråden) så mottas det med takk.
 
Ja, kjenner personlig lite til Norske mil- klokker mellom WWII og 1970.

Tror det som ble brukt var ervervet fra før 1940 eventuellt noe fra Svergie, England, USA muligens. Skulle spurt Max da jeg satt med han alene en sommerkveld på 90- tallet :D

K1tOKMiDQwM0s77liyStdQCS7_gCJw6FwxllV2fm2JMg.jpg
 
Denne tråden fortjener å gjenopplives!

Det finnes en egen tråd om klokker benyttet av Luftforsvaret i Norge, men hva med andre militære avdelinger? Noen med kunnskap?