[Merke] er [Varekategorien]s svar på Daniel Wellington

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
376
Sted
Oslo
Skriver for tiden masteroppgave, og har tid til å fundere på mye gjennom lange dager foran skjermen.

Én tanke har gått igjen spesielt mye. Og det er: Hva er de andre produktkategoriene sin "Daniel Wellington"? For de fleste her inne er det svært uaktuelt å bruke DW. Kvalitet henger ikke sammen med pris, og ørten andre begrunnelser.

Sitter selv med et par briller fra Frank Walton. Et resultat av at jeg plutselig var nærsynt, rimelig totalpakke inkl. synstest og bodde nærmest vegg-i-vegg med en av butikkene deres. Jeg er på mitt tredje fornøyde år som brilleeier. Men det er en liten bismak, og det er at merket minner meg mye om et annet. Forretningsmodellen hvor de unngår fordyrende ledd som de skumle importørene, grossistene og butikkene. Designet som minner litt mye om andre merkers design. Og den romantiske "historien". Får håpe det ikke sitter en gjeng på SynsSonen sitt forum og digitalt spytter på meg mens jeg finner ut hvilket merke neste brillepar skal komme fra.

Uansett - Kjør synsing!

PS: Dette er ikke en skjult form for spørreundersøkelse. Masteroppgaven handler om optimalisering av turneringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Mulliner
Går vel av to forskjellige budsjetter..
Klokke fra hobby-budsjettet og briller fra nødvendighets-budsjettet... Sitter alltid litt løsere fra hobbybudsjettet;)

Mer spent på om folk "live what they preach" her på forumet. Når det er snakk om klokker, så er det SÅ viktig å kjøpe lokalt, støtte AD og bygge relasjoner.
Hvordan er det med andre ting, som feks briller? Går man i butikken og handler, eller surfer man på nett og finner billigste pris? Samme gjelder elektronikk og andre ting forsåvidt..
Føler terskelen for netthandel er lavere der enn klokker ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Ban
Er nok flere som ikke er oppmerksom på glasshuset når de hytter med neven etter f.eks. DW, meg inkludert. Derfor litt interessant om det er flere artikler jeg har brent meg på enn brillene. Kanskje det til og med kan dukke opp tips om hva som er kjøkkenutstyret/hodetelefonene/trøsykkelen sitt svar på "Nomos".
 
Kjøkken til 300-,400-, 500.000. Men kasserollene og stekepanna er fra Ikea sin 365+serie.
 
Nå er vel briller/synet strengt tatt viktigere enn en klokke.
Helt klart! Du som er fagmann kan kanskje veilede oss, hva er brille verdenes ekvivalenter til de "riktige" ur-merker?
Jeg har selv flere brille-par som kvalitativt virker ganske like, men som pris-differensierer opptil 4x, uten at jeg helt forstår hvorfor det er slik.
Jeg har også hørt at en stor del av de ulike innfatninger, er laget på de samme fabrikker og er egentlig like, men er branded og priset ulikt, vet ikke om dette er riktig eller ei.
 
Nå skal jeg trå litt varsomt.
Det er riktig som du sier @Gin at mange innf produseres på samme sted, men det er ulik kvalitet på acerat/materialet som blir brukt. Og selvfølgelig har merket noe å si. Husk mange av de store kjente merkene også designer modellene, mens andre merker "kopierer"
Peronilg liker jeg Moscot, Cutler&Gross.
@raknes Frank W har innf som er av bra acetate kvalitet.
 
Fikk forespørsel om å kjøpe en DW på nett for familiemedlem som skulle gis i gave. Kjente det knøt seg (bokstavelig talt) og at jeg nesten ble litt irritert. Før jeg fikk ut et svar kom kona på at hun kunne kjøpe den på senteret og at «prisen sikkert er den samme»

Hvorfor reaksjonen? Vet ikke, og godt det ikke kom til syne for andre enn hun som kjenner meg bedre enn de fleste :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og fredskijj
Er som nevnt på tredje året som fornøyd brilleeier. Ikke vært nødvendig å stramme opp, og glasset er fortsatt ripefritt og gjør jobben sin. Godt å høre at materialkvaliteten ikke er den verste heller @Frik. Ingen planer om å bli brilleentusiast/-snobb, men kanskje bli litt mer oppmerksom på forholdene mellom merker i kategorier utenfor klokker.

Er en ganske stor tråd på Styleforum hvor akkurat briller diskuteres. Åpningsposten inneholder en interessant FAQ, som sikkert er noe utdatert per 2018. Lite utdrag:
sffaq.jpg

Melding sendt fra en av IKEAs rimeligere kontorstoler.
 
Kanskje det til og med kan dukke opp tips om hva som er kjøkkenutstyret/hodetelefonene/trøsykkelen sitt svar på "Nomos".

Altså litt ukjent og litt vanskelig å få tak i, men god kvalitet og mye for pengene? Moro. Her er mine forslag:

Kjøkken: Neptune Home. Treskrog med heltre "in-frame" fronter, håndlaget og håndmalt i England. Kostet ca halvparten av tilsvarende fra Bygdøy Alle da vi bestilte i 2015. De hadde 2 butikker i Norge, men var eid av Lidhults og gikk med i dragsuget da Lidhults gikk konkurs. De kan fremdeles bestilles hos en interiørarkitekt i Vestby.

Hodetelefoner: Ikke like bastant her, men her er noen jeg mener lyder mer enn de koster:
Creative Aurvana Live! er i praksis de gamle Denon AH-D1001 (samme OEM, samme drivere, litt forskjellige klokker) til under halve prisen.
TTpod T1-E skled rett inn under den gamle momsgrensen, og er IEMs med doble drivere og låter bedre enn alle andre ørepropper jeg har. Ser dessverre ut til å være ute av produksjon.
Massdrop har gode priser på en del hodetelefoner, og samarbeider med bl.a. AKG og Sennheiser om å selge spesialversjoner. Hadde jeg ikke hatt et par HD 650 liggende, ville jeg bestilt meg HD 58X fra Massdrop.
Ellers er Sennheiser relativt billig i norske nettbutikker, og Grado er veldig billig i USA (Jetcarrier!).

Tråsykkel: Her er jeg ikke helt oppdatert, men holder en knapp på Cotic. Jeg er stor fan av hardtails i stål, og Cotic skal ha 550 GBP inkl frakt til Norge for en hardtail-ramme i Reynolds 853. Det er billig, det.
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes og fredskijj
Tilfeldige kategorier jeg dro frem i forrige post, men perfekt bidrag @Edward!

Kjøkkeninnredning og trøsykkel er svært ukjent territorium for meg. Fint med tips å støtte seg på den dagen det skulle trenges.

Kjenner igjen Creative Aurvana Live fra anbefalinger <100$ fra hififorum. Sto mellom dem og Sony sine MDR v6 som budsjettklokker i fjor, men i kjent TS-stil ble det noe helt annet: Sennheiser HD598. Dog stadig nysgjerrig på hvilken par skal bli nestemann, og der hjelper Massdrop godt til med spennende nye kolleksjoner eller røverkjøp på klassikere.

Forresten - Kan Beats by Dre være kandidat til hodetelefonens DW?
 
Er ikke Koss porta pro den orginale DW i denne kategorien?
Problemet er vel at Porta pro i sin mest populære periode var rimelig og folk generelt (audiofile inkl) ikke er spesielt misfornøyd med lydkvaliteten. En gruppe som står samlet i hatet mot Porta pro er vel alle sidepassasjer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Problemet er vel at Porta pro i sin mest populære periode var rimelig og folk generelt (audiofile inkl) ikke er spesielt misfornøyd med lydkvaliteten. En gruppe som står samlet i hatet mot Porta pro er vel alle sidepassasjer.
Du sier noe der. Jeg har mine fortsatt, snart vintage...