MB&F

Temmelig rått det Max Büsser holder på med… Virker til å være et stort kunstprosjekt hele greia hvor han knytter til seg mye av de ypperste på mange fronter. Klokkeboksene alene er jo kunstverk i seg selv. Det blir liksom så ultrahøyt nivå at det nesten er vanskelig å forholde seg til. Hadde vært utrolig gøy å sett en i levende live en gang! Noen som vet om det finnes noen i Norge?
 
Fra et butikkvindu i Tyskland for noen uker siden
20210925_132743.jpg
 
Fikk svar fra Bjerke.
De har ingen planer om å ta inn mbandf:(
 
  • Trist
Reaksjoner: McQ
Det er virkelig rått det de trommer sammen hos MB. Fremstår som et stort kunstnerkollektiv der mange av mesterne får bidra. Det er likevel noe med at han er mer «marketing» enn «hel ved mesterurmaker». Men, de fleste kunstnerkollektiv trenger vel en impresario… Hadde jeg hatt spenna og muligheten til å kjøpe noe (u)virkelig unikt og topphylle, ville jeg kanskje gått til mesterne sjæl? Noen andre som har noen tanker om dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Ja de mesterne velger jo han da. Og jeg er vel ikke den eneste til å mene at de lager noe (u)virkelig unikt og topphylle. Interessant dette med fokuset på hvem/hva/hvor i dagens industri. Før i tiden gjorde folk det de var gode på og sammen så ble det kunstverk. Og ingen brydde seg. De virkelige mestrene de får nå litt hjelp de også selv om det ikke alltid kommer like godt frem i marketing.. Er lik kvalitet bedre om riktig navn står på skiven?

Litt på siden så blir jeg innimellom litt sliten av den der Indie eller dø-mentaliteten (ikke relatert til ditt innlegg @Matsmet ). Topphyllekvalitet kommer i mange farger og fasonger. Og mange av de virkelige mestrene kommer opprinnelig fra de store husene. Mangfold er flott og all god bruks- og klokkekunst bør støttes av entusiaster. Jeg hadde vært beæret over å bære noe fra Busser.
 
Virkelig gode poenger @Chronodiver. Som du skjønner er jeg nok ikke så veldig hard core det ene eller det andre. Men, nysgjerrig på hva andre tenker omkring dette. Og mesteparten av klokkeindustrien er vel flettet sammen på den ene eller andre måten. Ville nok vært en ære for de fleste å ha noe sånt på labben ja……
 
Det er vel mest to grunner for å kjøpe indies. (1) Selv fiiine ting kan bli noe kjedelig når alle har det og alt ser likt ut. (2) Mainstream
merker er vel ofte (men langtfra alltid) noe mer konservative i designen. Indies har kanskje mindre å tape/kan eksperimentere/leke litt mer, som for noen kan være oppfriskende; andre liker "standard" design. Ser ikke helt at de etablerte ville lage Wristmons eller "high-end" Donald Duck-ur. Eller den sære designen til FPJ. Eller en eller annen Horological Machine. Ingen tror vel at indie nødvendigvis gir bedre kvalitet. Her har både mainstream som JLC og AP har blitt sendt til reparasjon, det samme har indies som Roger Dubuis og De Bethune. Skal man ha perfeksjon må man gå for Grand Seiko ....
 
3. Et annet kult aspekt med indies for noen andre av oss (dessverre ikke meg) er den "personlige kontakten" med mesterne/kunstnerne.
@Ronerling har et fantastisk opplegg på gang med en tydeligvis meget anerkjent fyr som Ballouard; unik klokke, hentes med middag, spesiallagd rem, etc. @Edzilla er en Rexhepi-fanboy og er venner med ham/dem, tydeligvis, og som ser ut til å gi ham stor glede. @SimSVa hadde et kult opplegg med Sarpaneva, etc. Tipper det en vanskelig å ha samme "personlige forhold" til roboten som lager ens Rolex. 4. Hvis man kaster bort mye tid på denne hobbien er det veldig mye indies å oppdage når man hatt blitt kjent med alle mainstreams (og ikke klarer å se forskjellen på alle varianter av Rolex). (Har en nyyyydelig JLC på armen nå ...)
 
Virkelig gode poenger @Chronodiver. Ville nok vært en ære for de fleste å ha noe sånt på labben ja……
Det går jo an å få to for én.:)

Jeg har ikke sett denne live, men de MB&Fene jeg har klådd på har vært fantastiske kreasjoner. Men klokker skal brukes også, og da tror jeg denne utgår for min del, selv om jeg skulle hatt råd til den.
 
Hehe…. Sant! De har vel laget to versjoner av moon machine sammen. Og Kari Voutilainen har også vært med på å lage en av de vanvittige tourbillonene. Pluss en drøss av andre superstjerner. Håper å få plukke litt på MM på vårparten. Crazy greier… Han plukker jo også drøssevis av GPH. Og strekker det meste laaaaangt. Kanskje det er en formidabel kunde-behandling også a la Rexhepi-brødrene, Ludovic B eller Stepan S?
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir