Maurice Lacroix Aikon Automatic

Medlem
14. mars 2018
Innlegg
36
Sted
TROMSØ
Lurer litt på hva klokkefolket mener om denne?
Har kjøpt en slik nå, og venter på at den skal dukke opp i posten.
P1100365-1050x701.jpg
 
Gratulerer! Det er en flott klokke :)

Når det gjelder hva «klokkefolket» mener, så er det nok litt delt. ML er et merke som ikke har hatt noen høy status i miljøet. Men, det ser ut til at det kanskje kan bli en endring der. Mange av merkene med lav status gjør nå mye riktig i forhold til bl.a. materialvalg, urverk og design.

Når det gjelder design, så mener mange at denne klokken stjeler for mye fra bl.a. AP Royal Oak. Man kan definitivt se likhetene, men det er like fullt en fin klokke.
 
Meget pen.

Men å si at de har truffet på designet er å strekke det litt langt da det hovedsaklig er *kremt kremt kopiert* inspirert av en annen legende -Audamars Piguet Royal Oak. Er også hentet litt fra Omega sin double eagle constellation.
Blir litt som å kjøpe ferrari stylingsett til Toyota MR" uten å ta av Toyotadekalene.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Wada
Meget pen.

Men å si at de har truffet på designet er å strekke det litt langt da det hovedsaklig er *kremt kremt kopiert* inspirert av en annen legende -Audamars Piguet Royal Oak. Er også hentet litt fra Omega sin double eagle constellation.
Blir litt som å kjøpe ferrari stylingsett til Toyota MR" uten å ta av Toyotadekalene.

Om jeg skulle kjøpt meg et ferrari stylingsett til mr2'a mi, så tror jeg det lureste ville vært å beholdt toyota emblemene på. Er så pinlig å bli avslørt som en bedrager 2.0Gti motoren lurer ingen..
CC-125-071-800-crop1-vert.jpg
 
Fin klokke.
ML har hatt mye pent, og er etter min mening veldig undervurdert.
Mulig de har forsøkt å tilby et alt for bredt utvalg av forskjellige modeller uten å ha truffet en spesifikk kjøpergruppe.
Her kan de ha truffet blink, men jeg har tatt feil mhp ML tidligere.:rolleyes:
 
Hadde vært kult å sett hvordan den ser ut med lenke

Lenke i blankt stål tror jeg ikke ville passet. Problemet blir da at man måtte gått for en stållenke med PVD-behandling for å få den til å se ut som bronse, noe som ganske fort ville resultert i at lenken fikk en annen bronsefarge enn klokkehodet etter hvert som den ekte bronsen oksiderer og patineres.

En lenke i bronse tviler jeg på at armen din ville likt. Den ville nok blitt grønn ganske fort. ;)

Jeg synes forøvrig dette designet ser best ut i kaldt stål, blant annet fordi de skarpe kantene, overgangene og børstingen ser "krispere" ut i stålversjonen, og skarpheten til disse detaljene er hele nøkkelen til dette designet.
 
Redigert:
En av mine favoritter blant klokkepodcaster Kaz hos Two Broke Watch Snobs har en omtale jeg synes er ganske god av Aikon hvor han diskuterer inspirasjon og annet.
http://twobrokewatchsnobs.com/maurice-lacroix-aikon-automatic-review/

I tillegg prater de om denne klokka i Podcast nummer 95
http://twobrokewatchsnobs.com/ep-95...ikon-automatic-debate-hong-kong-preparations/

Jeg synes ikke den er så lik noen inspirasjonskilder at den ikke står for seg selv. Jeg liker den på bilder. Så gratulerer med fin klokke @Nord31

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
En av mine favoritter blant klokkepodcaster Kaz hos Two Broke Watch Snobs har en omtale jeg synes er ganske god av Aikon hvor han diskuterer inspirasjon og annet.
http://twobrokewatchsnobs.com/maurice-lacroix-aikon-automatic-review/

I tillegg prater de om denne klokka i Podcast nummer 95
http://twobrokewatchsnobs.com/ep-95...ikon-automatic-debate-hong-kong-preparations/

Jeg synes ikke den er så lik noen inspirasjonskilder at den ikke står for seg selv. Jeg liker den på bilder. Så gratulerer med fin klokke @Nord31

Lars Birger
Takk for tips om artig podcast! Da har jeg endelig noe "fornuftig" å høre på til og fra jobb :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Nå også som diver. Liker kassen, liker lenken og liker divere generelt, men den beselen vet jeg ikke helt om jeg synes så mye om. Skulle gjerne ha sett denne live.
ai6058_ambiance_copy_1.jpg

ai6058-ss002-430-1_soldat_square.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bromle og Nord31

Vedlegg

  • 8C83444E-3791-4E02-9B84-292EE6AB293E.jpeg
    8C83444E-3791-4E02-9B84-292EE6AB293E.jpeg
    141,6 KB · Visninger: 0
  • 16965381-B008-4840-A643-0D9E3D9CB66F.jpeg
    16965381-B008-4840-A643-0D9E3D9CB66F.jpeg
    164,8 KB · Visninger: 0
  • 4F3040C1-C881-46B1-86D8-C54E761B7FC1.jpeg
    4F3040C1-C881-46B1-86D8-C54E761B7FC1.jpeg
    119,6 KB · Visninger: 0
  • B33AAEAC-2890-4C39-9505-8F72D7553A36.jpeg
    B33AAEAC-2890-4C39-9505-8F72D7553A36.jpeg
    211,8 KB · Visninger: 0
156410


Denne kom i posten i dag. Har ventet en stund på 39mm-varianten, og endelig ble den lansert og tilgjengelig. Jeg bestemte meg for en Maurice Lacroix for en stund siden, og gikk og vurderte en Aikon 42mm eller en Pontos Day-date 41mm. Klarte aldri helt å bestemme meg, og somlet så lenge at ML rakk å annonsere 39mm Aikon. Happy days.

Godt førsteinntrykk. Nydelig lenke, fin bezel, digg med skrudd krone og vanntetthet nå på sommeren. Virker veldig anvendelig. Går ikke til dress, men ellers burde den kle det meste.

Sånn. Da var jeg ferdig med klokking. Trenger ikke flere nå.
 
Er det noen som kan hjelpe meg med lug til lug mål på Maurice sin nye Aikon 39mm modell? Vet at 42mm utgaven måler 47mm lug til lug, men lurer på om den nye måler mindre.