Matematikk

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
En tanke slo meg, urmakere må vel bruke en del regnestykker for å finne ut hvilken utveksling de forskjellige tannhjul skal ha i forhold til hverandre og iforhold til forskjellige komplikasjoner.
Jeg vet det er mange smarte folk her, og også matematikere.
Så, klarer dere kloke å forklare hvordan man regner for å lage presise ur?

Her trengs lite matematikk, mest mekanikk.

Ta f.eks Rolex Submariner med et verk som tikker 28800 bph (beats per hour). Det vil si at den "tikker" 28800 ganger i timen. Det blir 691200 ganger i døgnet. I et døgn er det 60*60*24 sekunder 86400.

Altså må du ha en nedgiring fra balansefjæra til sekundviseren åtte ganger. (691200/86400) Videre har du 60 sekunder på et minutt, og 60 minutter på en time. Og gire ned til 1/60 del gjør man ved å endre tanntallet på tannhjulet. Dette gjøres altså to ganger fra sekunder til time. Dvs. en time er 60^2 sekunder.

Fordelen med mekanisk kraftoverføring er at utvekslingen er konstant. Det er ikke fysisk mulig at et minutt ikke består 60 sekunder. Likeså ikke mulig at en time ikke er 60 minutter (med mindre giringen er anderledes). Så lenge han som har tegnet/konstuert urverket har regnet riktig på antall tenner på alle tannhjulene trenger han kun å justere antall bph når klokken blir justert.

Konklusjon; det er minimalt med matematikk som må utføres av en urmaker. Om han skal lage verket fra scratch trenger han dog denne formelen
z1/z2=rpm2/rpm1 z1 og z2 er antall tenner på tannhjul 1 og 2, rpm 1 og rpm2 er rpm på tannhjul 1 og 2.

Har du funksjoner som månefase, årstall indikator osv som krever en ekstrem nedgiring vil jeg tro dette løses på andre måter enn ved bruk av ren tannhjulsoverføring.

Aha! Nå ble jeg litt klokere. Takk!
Men, feks 72000 Verk, blir da nedgiring ekstrem?
Og på zenith striking 10th, er det rett og slett kun liten nedgiring som skaper denne komplikasjonen?

Aha! Nå ble jeg litt klokere. Takk!
Men, feks 72000 Verk, blir da nedgiring ekstrem?
Og på zenith striking 10th, er det rett og slett kun liten nedgiring som skaper denne komplikasjonen?
Det er vel ingen nedgiring som skaper komplikasjonen. El primero er vel 36 000 bph. En time er 3600 sekunder, noe som gjør at det er 36000 tiendedels sekund. Altså et 1:1 forhold.

Farten på balansen (frekvensen) bestemmer oppløsningen til chronoen. Speedy har f.eks 1/6 sek. Skiven er så vidt jeg kan se delt opp i 1/5 sek, men det er vel fordi den gamle med 321-verk hadde 18000 slag mens 821 har 21600. (Tror jeg)

Det er vel ingen nedgiring som skaper komplikasjonen. El primero er vel 36 000 bph. En time er 3600 sekunder, noe som gjør at det er 36000 tiendedels sekund. Altså et 1:1 forhold.

Riktig, men en form for giring må det jo være uansett fra escapement til sekundhjulet. Det er ikke gitt at minuttviseren går en runde pr minutt (som striking 10th er et eksempel på), og det kommer an på hvor mange tenner det er på ???-hjulet (escapement wheel, fikk litt norsk-jernteppe nå)

Redigert:
Farten på balansen (frekvensen) bestemmer oppløsningen til chronoen. Speedy har f.eks 1/6 sek. Skiven er så vidt jeg kan se delt opp i 1/5 sek, men det er vel fordi den gamle med 321-verk hadde 18000 slag mens 821 har 21600. (Tror jeg)

Riktig, men en form for giring må det jo være uansett fra escapement til sekundhjulet. Det er ikke gitt at minuttviseren går en runde pr minutt (som striking 10th er et eksempel på), og det kommer an på hvor mange tenner det er på ???-hjulet (escapement wheel, fikk litt norsk-jernteppe nå)

Har ikke regnet ut tanntall på drev eller hjul siden jeg tok svennebrev, men escapement wheel er nok ganghjul på norsk ;)