Mühle Glashütte, hvor service?

Medlem
6. feb. 2021
Innlegg
25
Sted
Bergen
Hei,

jeg har en Mühle Glashütte M12610 fra ca år 2000 med ETA 2824-2, se bilde.
Klokken har fått en del juling opp igjennom - blant annet måtte urverket festes etter at et av barna kastet klokken veggimellom:)

Hakkene og sårene klokken har vil jeg beholde - men det har aldri vært på en skikkelig service.
Per nå sakker det forøvrig med ca. 10s i døgnet.

Meg bekjent er det ingen forhandlere av Mühle i Norge, men med tanke på at det er et ETA-verk vil jeg tro at de fleste urmakere kan gjøre jobben.

Har dere en anbefaling, gjerne i Bergensområdet, eller ville dere anbefale å sende den inn til produsenten for en skikkelig gjennomgang etter disse årene?



Resized_20210218_125359.jpeg
 
Hei,

jeg har en Mühle Glashütte M12610 fra ca år 2000 med ETA 2824-2, se bilde.
Klokken har fått en del juling opp igjennom - blant annet måtte urverket festes etter at et av barna kastet klokken veggimellom:)

Hakkene og sårene klokken har vil jeg beholde - men det har aldri vært på en skikkelig service.
Per nå sakker det forøvrig med ca. 10s i døgnet.

Meg bekjent er det ingen forhandlere av Mühle i Norge, men med tanke på at det er et ETA-verk vil jeg tro at de fleste urmakere kan gjøre jobben.

Har dere en anbefaling, gjerne i Bergensområdet, eller ville dere anbefale å sende den inn til produsenten for en skikkelig gjennomgang etter disse årene?



Vis vedlegg 234777

Har sendt et par klokker med tilsvarende verk til "Urmaker og Gullsmed J. Gjertsen" på Galleriet.
Alternativt kan du prøve "Tusen Tikk", ellers vil jeg tro de fleste andre aktører sender klokker videre til et eksternt verksted.
 
Hei,

Har hatt klokken inne til service lokalt i Bergen - første service på +/- 20 år.
Den ble tatt vanlig service uten behov for bytte av deler (3800,-)

Ved innlevering hadde jeg over en lengre tidsperiode målt den til -10 sek i døgnet.

Måling ved innlevering viste -13 sek, og måling i butikk ved utlevering +10/-5 sek.

Noen uker etterpå ser den foreløpig ut til å ha stabilisert seg på -13 sek (mot -10 sek jeg klokket inn (pun intended) før service).

Spm 1: Blir ikke klokker justert ved vanlig service hos urmaker? Jeg hadde egentlig forventet at den hadde vært mer nøyaktig etter den første servicen på 20 år enn den hadde før denne.

Spm 2: Hvor nøyaktige er maskineriet man måler med hos urmaker?
Her må det nevnes at uret mitt var i bruk frem til måling ved innlevering, men ble raskt kjørt i gang for måling ved utlevering.

B.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Per spesifikasjonen til verket er det innafor, men det er nok litt å hente her. Lever den inn og be om å få den regulert.

ETA 2824-2 har følgende accuracy etter graden på verket:
  • Standard – adjusted in two positions; accuracy of +/-12 sec/day up to +/- 30 sec/day
  • Elaborated – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day
  • Top – adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
 
Det er ikke unormalt at klokker kan trenge etterjustering etter service. Her er du nok nede på et avvik som er godt innafor ift. type urverk, men det er vanlig å justere urverket litt på pluss siden.
Anbefaler quarts verk hvis du trenger veldig nøyaktig klokke på armen :)
Nøyaktighet nevnt i posten ovenfor gjaldt når klokken forlot fabrikken.
Eksempel: Et "Top" juster verk som f.eks. ble testet og godkjent av COSC, gjelder den datoen testen ble utført.
 
Hei,

sen respons , men takk for alle svar.
Klokken ser nå ut til å ha stabilisert seg på -10 sek per døgn, og er vel å regne for innenfor.

Jeg trodde at man gjerne finjusterte gangen litt ekstra og hadde forventet noe bedre gange etter første service med rens og olje på 20 år enn Status Quo.

Greit å vite at det ikke nødvendigvis er standard (men kanskje kan forventes likevel) på service.
Jeg vil tro at det varierer hvor mye de legger i det og hva man evt kan forvente fra de forskjellige urmakerne.

Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Innafor er det nok, men som @chronometer sier så justeres verket vanligvis til å gå på + siden.
Om du fikk servet klokken lokalt i Bergen vil jeg anbefale å gå tilbake og spørre om de kan etterjustere den litt for deg. Det vil jeg tro de gjerne gjør.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Da har jeg hatt Mühlen inne til justering samme sted. I etterkant lå den stabilt på +10 sek i døgnet.
Etter et par dager den ikke var i bruk og måtte starte opp igjen la den seg på +/- 1 sek i døgnet.

Har normalt klokken på om natten. Etter en natt hvor den lå annet sted gikk den +4 sek raskere, men har deretter gått litt tilbake til +/- 1 sek.

Må vel sies at urmakeren traff godt med etterjusteringen.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf