Longines

Medlem
9. april 2019
Innlegg
2
Sted
JEVNAKER
Noen som vet årstall denne ble produsert? Eventuelt navn og nr.? Hvor er det mest prisgunstig å utføre service?
 

Vedlegg

  • Longines.JPG
    Longines.JPG
    91,6 KB · Visninger: 0
Det ser nok slik ut ja, etter et par søk på 12.68z. Hva vil du tro denne har av verdi? klokken virker som den skal men må ha en liten puss for å se bra ut.
 
Hjemme på påskeferie og fant min fars Longines Flagship som han fikk til konfirmasjonen i 1959. Affeksjonsverdien er nok mye større enn markedsverdien, så jeg har mest lyst til å bruke den som dressklokke selv. Den går, men det viser godt at den er 60 år gammel. Spørsmålet blir da, er det noen kloke hoder her inne som har innspill til hva som er fornuftig å gjøre med den? Og hva må man forvente å punge ut med? Ikke bevandret i klokker eldre enn årtusenskiftet, så nytt territorium for meg.

IMG_1013.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hjemme på påskeferie og fant min fars Longines Flagship som han fikk til konfirmasjonen i 1959. Affeksjonsverdien er nok mye større enn markedsverdien, så jeg har mest lyst til å bruke den som dressklokke selv. Den går, men det viser godt at den er 60 år gammel. Spørsmålet blir da, er det noen kloke hoder her inne som har innspill til hva som er fornuftig å gjøre med den? Og hva må man forvente å punge ut med? Ikke bevandret i klokker eldre enn årtusenskiftet, så nytt territorium for meg.

Vis vedlegg 143463
Dette er en meget flott og god klokke. I den sitter det velkjente 30L urverket. Det er kanskje det beste urverket Longines har laget og står ikke tilbake for noe annet som ble laget på den tiden. Jeg ville spandert på en service av urverket, selv om den helt sikkert går godt som den gjør. Du nå nok regne ca. 3k for en service.
Du kan også gi kassa en lett puss, samt pusse glasset fritt for riper, hvis det er noen der.
Gratulerer med en flott klokke med en historie som du også sikkert har vært en del av.
 
  • Liker
Reaksjoner: RescueMe og Grendel
Hjemme på påskeferie og fant min fars Longines Flagship som han fikk til konfirmasjonen i 1959. Affeksjonsverdien er nok mye større enn markedsverdien, så jeg har mest lyst til å bruke den som dressklokke selv. Den går, men det viser godt at den er 60 år gammel. Spørsmålet blir da, er det noen kloke hoder her inne som har innspill til hva som er fornuftig å gjøre med den? Og hva må man forvente å punge ut med? Ikke bevandret i klokker eldre enn årtusenskiftet, så nytt territorium for meg.

Vis vedlegg 143463

Undersøk med en flink urmaker, eller kanskje best: Noen av urmakere som vanker her. Urverket i klokken din er enkelt, men har nå en seig og gammel olje. Det vil derfor har godt av en rens. Dermed får du en flott klokke som vil gå i nye femti år.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: RescueMe
Takk for gode svar, da blir det bare å finne en urmaker som kan ta service og rens på den :)

Antar en dyktig fagperson også kan si noe om hva som eventuelt har vært byttet av deler tidligere. Mistenker at kronen ikke er original, da den mangler teksten som jeg ser tilsvarende klokker er avbildet med.