Kunstig julete eller ekte?

Kunstig julete eller ekte?


  • Antall stemmer
    80
  • Avstemningen stengte .
Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.947
Trådens tittel sier det meste. Har vært på befaring denne uken for å se på en del av de ulike kunstige juletrærne som tilbys. Noen er hinsides stygge og enkelte er faktisk estetisk pene.

Så var det det da - gir de den julestemningen som et ekte tre gir?

Før hogde man et tre når det var snø ut og man spiste risengrynsgrøt i telt, men de siste årene er dette en saga blott og erstattet av å surre et juletre på takgrinda i regnvær og plussgrader.

Så - kjører dere ekte tre eller kunstig?
 
Har hatt kunstig i 3 år nå, og det blir aldri noe annet her i huset. Du får et flott juletre hvert år( så lenge en kjøper kvalitet), og en slipper all nedfall:):):)
 
Selv har jeg årets juletre liggende i en bag i garasjen, klarer meg fint uten barnåler og insekter overalt. Blir det kjøpt et kunstig tre av god kvalitet varer det i en årrekke.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Kunstig. Men det er fordi jeg ikke gidder å kjøpe ekte. Det er dyrt og drysser. Selv edelgran drysser etterhvert. Madammen savner litt lukt, men er ikke enig i at en grønn wonderbaum vil gjøre samme nytten. Den grønne heter jo skogfrisk. Det burde si sitt.

Tross alt så spares det penger på kunstig tre. Grønnvasking er ikke noe argument.

8
 
Juletreet hugges i egen skog, alltid litt skjevt og uproporsjonalt - men det er litt av sjarmen ;)
Samme her. I hvert fall egen hage som går over i noen annen sin skog. Vi plukker det første og beste. Fjorårets var en stor suksess. Minimalt med dryss!


F06E36A5-3657-415C-B8FA-A3B506C26CBF.jpeg


4F676607-EF08-48D9-B3D1-6334980781B5.jpeg
 
Kunstig julete eller ekte?
  • Kunstig selvsagt. Klimakrisen har ødelagt sjarmen å hente et ekte tre
  • Ekte selvsagt - uansett vær
Trådens tittel sier det meste. Har vært på befaring denne uken for å se på en del av de ulike kunstige...

Har aldri hatt julete, synes det høres aldeles ufyselig ut, både ekte og kunstig. Men om jeg måtte så hadde det blitt ekte, har en tanke om at kunstig blir for «plæstic». Men hører jo de sier at utviklingen av de kunstige variantene er kommet så langt at de virker nesten helt ekte.
Men kommer nok allikevel ikke til å komme noe kunstig julete inn i mitt hus, heller ikke i år. Ikke ekte julete heller for den saks skyld, jeg er og blir en kaffedrikker, også i julen.:cool:;)
 
Overraskende mange tilhengere av kunstig juletre på et forum der lettvinthet ikke er så veldig fremtredende. Mekaniske armbåndsur. Sko. Klær. Koffert. Mat. Alt skal være en reise og nytelse. Men, juletre - enkelt.

Var å handlet juletre i dag. Det ble ikke edelgran, for å si det sånn.
 
  • Liker
Reaksjoner: TimeLord og Grendel
Kunstig! Kjøp et du synes er for dyrt, så har du tre de neste 10 årene. Hageland har mange fine.

Jeg er i alle fall ferdig med å betale 5-6-7 hundre kroner for et såkalt "fyldig" tre, for så å bakse jævelskapen på taket på bilen, så inn i hus og deretter måtte støvsuge huset og katta etterpå. Pent å se på i en 3-4 uker og så...hvor gjør man av grønnhælvette etterpå da? Har pælma det over rekkverket på verandaen de fleste år, og selvsagt fått meg en deilig overraskelse påfølgende vår, da det halvråtne treet dukker opp under snø og is. Da er det frem med saga får å kunne kappe det i såpass mange biter at jeg får trøkt det sammen med matavfallet i avfallsdunken siden jeg ikke gidder å kjøre helt på dynga med det. Noen tradisjoner bør bare dø.

God jul :)
 
Er ingen hater av julen, bare så det er sagt. Men, juletre bruker jeg verken tid eller penger på. Ser ikke helt poenget med å dra inn et tre i stuen, pynte det med støgg plastikkpynt, og støvsuge nåler og insekter som følger med på kjøpet. Plastikktre er enda verre, selv om de dyreste har blitt ganske "naturtro" med årene. Det hender at kona ymter om vi skal få oss juletre, og det er helt i orden så lenge hun skaffer dette på egen hånd. Denne strategien har holdt i nærmere 20 år :mrgreen: (For ordens skyld: Vi har annen julepynt, så kjemisk fritt for jul er det ikke...)