Kutyme på Finn.no

På Finn er det mange merkelige folk. Jeg har sluttet å holde av ting med mindre det betales et ikke refunderbart depositum. «Siste pris» meldinger blir stort sett oversett. Solgte en Hiace i fjor og fikk mer enn 5 meldinger av typen «kjøper bilen usett og kan hente med en gang», ingen av de kjøpte bilen...
 
På Finn er det mange merkelige folk. Jeg har sluttet å holde av ting med mindre det betales et ikke refunderbart depositum. «Siste pris» meldinger blir stort sett oversett. Solgte en Hiace i fjor og fikk mer enn 5 meldinger av typen «kjøper bilen usett og kan hente med en gang», ingen av de kjøpte bilen...

Hiace er vel bilverdens svar på Rolex ss, så det er vel mye de samme folkene man får kontakt med gjennom salgsannonser for begge deler?
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Jeg synes det hadde vært ryddig av selger å informere om at det fantes andre interessenter, og informere om eventuelle stående bud. Det er jo greit å vite om man kan regne med å få tilslag eller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93 og jayeff
Finn er en samling av alle deler av befolkningen. Fra superhyggelig til totalt idioter, dessverre er de sistnevnte ofte veldig aktive der.

Dama hadde avtale med en selger av en barnesykkel. Ble plutselig stille fra selger når de skulle avtale hentetidspunkt, fikk så plutselig beskjed om at sykkelen var solgt til noen andre istedenfor (fordi de hadde bydd 50kr mer), selger måtte visstnok godta siden pengene betydde mer enn avtalen. Fikk ny mld dagen etterpå om at kjøper ikke hadde møtt opp, og om vi hadde lyst på den allikevel. Eh, nei takk...
 
Finn er en samling av alle deler av befolkningen. Fra superhyggelig til totalt idioter, dessverre er de sistnevnte ofte veldig aktive der.

Dama hadde avtale med en selger av en barnesykkel. Ble plutselig stille fra selger når de skulle avtale hentetidspunkt, fikk så plutselig beskjed om at sykkelen var solgt til noen andre istedenfor (fordi de hadde bydd 50kr mer), selger måtte visstnok godta siden pengene betydde mer enn avtalen. Fikk ny mld dagen etterpå om at kjøper ikke hadde møtt opp, og om vi hadde lyst på den allikevel. Eh, nei takk...

Helt typisk :(

Som selger på finn har jeg lært en ting, og det er at ingenting er solgt før jeg har pengene i hånden - jeg gir alltid beskjed til interessenter om at ingen avtale er inngått før pengene er på plass.

Jeg har også solgt ting svært rimelig (satt en symbolsk pris) i stedet for å gi bort, det pleier å fungere nokså bra.

Mitt inntrykk er også at jo mer tid man legger i annonse og bilder, desto mindre styr i forbindelse med salg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Finn er et levende sirkus. I forbindelse med min fars bortgang, var det mye som ble gitt bort. De fleste var ryddige, hyggelige og enkelte gav til og med en mindre symbolsk sum av høflighet. «Høydepunktet» var ei stjerne av et kvinnemenneske som avtalte henting. Først ble hun forsinka på jobb, så ble hun forsinka i møte med NAV, så ble hun forsinka i trafikken. Jeg var tålmodig og jovial - rydda og styra uansett i boligen. Da klokka nærmet seg 22:30 ringte hun og skjelte meg ut. Hun hadde da kjørt ut av veien med hestehenger, og det var selvfølgelig min skyld. Jeg beholdt roen og ønsket henne lykke til og en god kveld videre. Nestemann i køen kom morgenen etter uten et snev av styr. Og for ordens skyld; det var ikke en hest som skulle hentes.
 
Helt typisk :(

Som selger på finn har jeg lært en ting, og det er at ingenting er solgt før jeg har pengene i hånden - jeg gir alltid beskjed til interessenter om at ingen avtale er inngått før pengene er på plass.

Jeg har også solgt ting svært rimelig (satt en symbolsk pris) i stedet for å gi bort, det pleier å fungere nokså bra.

Mitt inntrykk er også at jo mer tid man legger i annonse og bilder, desto mindre styr i forbindelse med salg.
Ja, helt enig. Heldigvis er de fleste opplevelsene jeg har på finn positive, med folk som overholder avtaler og opptrer redelig. Men er dessverre mye rusk der og.
 
Hiace er vel bilverdens svar på Rolex ss, så det er vel mye de samme folkene man får kontakt med gjennom salgsannonser for begge deler?
Det er meget mulig, fikk tilbud om å bytte i gammel skamsenket Passat med motorproblemer og fikk av en annen grei beskjed om hvor overpriset min gamle bil var. Mye likt som å selge klokker...
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe og Pippen
Synes det kom mange fine historier her, og må bare komme med en morsom opplevelse jeg hadde for en tid tilbake (sorry for avsporing ift OP).
Solgte en godt brukt sykkel på finn. Fikk så en dag mld av en fyr som lurte på om jeg var samme person som han tidligere hadde kjøpt godt brukte klær av, isåfall var han interessert i både sykkel og mer til.
Meg: Eh, jeg skjønner ikke hva du mener?
Han: Er du ikke han som jeg kjøpte godt brukt sykkelbukse og sokker av? betalte full pris +++ Husker du? Isåfall vil jeg gjerne gjøre det samme igjen, og gjerne kjøpe jevnlig fremover.
Meg: Beklager, definitivt ikke samme person
Han: uff sorry, kleint :/
Meg: men sykkelen er til salgs, så den kan du gjerne kjøpe :)

fikk aldri svar på den siste :D
 
Ved siden av bytteforslag i all verdens rare malerier, vinsamlinger og euromilliard-aksjer i nigeriansk bank, synes jeg det mest irriterende er folk som ber om bilder i spesielle vinkler, videoer og animasjoner, for så å prute hardt til tross for at det står klart og tydelig i annonsen at prisen er fast og ingen bytter.
 

Vedlegg

  • 4D7C526C-ACB1-4E70-9D69-1A0D9D61F2A9.jpeg
    4D7C526C-ACB1-4E70-9D69-1A0D9D61F2A9.jpeg
    96 KB · Visninger: 0
  • Trist
Reaksjoner: netrom71
Min teknikk for å unngå frustrasjon er å bare blokkere når folk spør om ting som er tydelig forklart i annonsen. Hadde en annonse med "Ferdig prutet, sendes ikke, kun Vipps" og fikk såklart melding med pruting, spørsmål om sending i oppkrav. BLOCK!