Kort anmeldelse av Rolex Yacht-Master 116622

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Her er en kort anmeldelse av Rolex Yacht-Master 116622. Føler denne er ganske viktig da det er mye forskjellig informasjon som leveres om denne klokken om man leser om den på ulike fora. Har valgt å gå dirkete på det som er uklarheter rundt samt følelsene mine rundt klokken, har valgt å utelate snakk om urverket og slikt da det finnes mye god info om dette allerede og urverket brukes i mange andre modeller.

Det er vel ikke noe direkte strid men det er mengder med misinformasjon angående kassen og bezelen. Kassen er laget av en legering av 904L stål og platina, Rolex har valgt å kalle denne legeringen Rolesium. Kassen føles tung og poleringen ser ekstremt bra ut.

Neste uklarhet: Mange plasser informerer om at bezelen på den nyeste modellen er av 100% platina, deriblant Watch Time:

“Rolesium, a material developed by Rolex and used here in the Yacht-Master’s 40-mm diameter Oyster case, is an alloy of 904L stainless steel and platinum. The bezel, which rotates in both directions and now has a notched ring with 120 gradations, is made entirely of 950 platinum. It has a smooth, sand-blasted finish, except for the raised numerals and indices, which are polished. The hour markers on the nautical-looking blue dial are made of 18k white gold and filled with a luminescent material called Chromalight, which gives off a strong, blue-tinted glow in the dark.”

Her er jeg selv usikker. Om man leser på Rolex.com står det følgende:
“BEZEL: Bidirectional rotatable 60-minute graduated with raised numerals and graduations coated in 950 platinum”

Er det kun coating i platina eller er hele bezelen laget av platina? Her står det ulike ting ulike plasser og jeg er fortsatt usikker. Hadde satt pris på om noen har en sikker kilde som kan gi et sikkert svar her. Man bør jo kunne stole på Watch Time men er usikker fordi det står motstridende ting om dette andre plasser. Jeg ville tro at Rolex hadde poengtert at bezelen var i platina om det var tilfelle?

Ok, nok om dette. Kasse av Rolesium og bezel med coating i platina er det jeg velger å tro. Lenke av 904L stål.

Edit: Etter mye fram og tilbake og til og med mail til WatchTime har jeg funnet ut at det er mye feilinformasjon ute å går om denne modellen. Rolesium er et navn Rolex bruker for kombinasjonen av platina og stål, altså ikke en legering. Klokken har en 100% platina bezel. Kasse, lenke etc. er i vanlig stål. Rolesium er altså navnet på dette, akkurat som at Rolesor er navnet de bruker på "Two-Tone". Kombinasjonen av å bruke stål og gull altså.

La oss prate om selve klokken.

Lugsene er så fantastisk vakker på denne klokken, de er spisse og på tykkelse med eldre Rolex-modeller og de går ned et hakk på tuppene som gjør at klokken ligger enormt bra på håndleddet. Bezelen er 120-klikk som dere ser Watch Time skiver over her og den føles meget solid når man vrir på den. Lenken er en standard nymotens PCL-lenke i høy kvalitet med mikrojustering i enden av låsen. Kronen er trip-lock som gjør at den er på størrelse med en Sub men klokken er fortsatt bare rated til 100m. Vil dog tro at den egentlig er mer vanntett men Rolex bruker nok 100m her for å skille den fra slik at den ikke skal framstå som en dykkerklokke. Det er meningen at man skal ta tiden på en seilas og ikke et dykk med denne klokken ;)

Den føles på mange måter som en luksus-Sub. Den har et preg over seg der den fortsatt er en sports-klokke men har mange dressklokke-aktige features både gjennom en skinnende bezel og PCL på lenken. 3D-effekten man får av de polerte tallene på bezelen mot det børstede underlaget er fantastisk og vanskelig å vise på bilder. Jeg har vel heller aldri eid noen annen Rolex som sitter så bra på hånden som denne, det er et eller annet med den slanke kasseformen og lugsene i sammenheng med den moderne lenken som gjør at den framstår som perfekt i størrelsen.

Den røde sekundviseren mot den korallblå skiven er rå og ikke minst litt rød skrift på skiven med Yacht-Master er heller ikke å forakte. Denne skiven har også en sunburst-effekt i riktig lys men framstår kanskje hakket mer matt i annet lys enn hva f.eks 116610LV gjør.

Jeg er personlig ikke fan av platinaskiven som finnes til samme modell, føler hele klokken blir samme farge med den skiven og man mister den pene effekten mellom bezelen og den blå skiven. Jeg hadde nok aldri endt opp med å kjøpe en Yacht-Master om de ikke hadde lansert denne blå skiven og på meg virker det som at lanseringen av denne virkelig har sparket i gang interessen rundt modellen.

Rolex har vel kun lansert 2 nye modellserier på over 40 år (arrester meg gjerne her om jeg tar feil). Etter Sea-Dweller på slutten av 60-tallet har det vel kun blitt lansert Yacht-Master på begynnelsen av 90-tallet og selvfølgelig Sky-Dweller som kom nå for bare noen få år siden. Jeg synes derfor det er ekstra spennende å få et innblikk i hva de har tenkt her i mer moderne tid. Jeg leste på Jake’s Rolex Blog som spekulerer i at Yacht-Master egentlig var et nytt designforsøk på Submariner som ble såpass forskjellig at de valgte en egen modellserie:

“In 1992 Rolex introduced an all new Yacht-Master, but what was its design genesis? A friend of mine, many years ago told me the story of how and why Rolex developed the modern Yacthmaster. I can't confirm his story, because I was not there but I will share it with you:

In the late 1980s, Rolex wanted to significantly update and modernize its Rolex Submariner model. The Rolex design team experimented like crazy and came up with what today is the modern Yacht-Master. The challenge was that Rolex loved the new design, but was scared to death to radically transform the Submariner. The Rolex Submariner was at the time and remains to this day, the most iconic watch in the world.

One could argue that for the last half-century, the Submariner has been Rolex's bread & butter.

Rolex loved the design of the new Submariner prototype; where the original had hard right angles, the new one had smoothly radiused edges. The new version had an etched bezel insert that was permanently soldered to the bezel. The new watch had fat hands and maxi markers and was a magnificent work of streamlined art. The challenge was that it looked nothing like the original.”

Jeg er personlig utrolig fornøyd med denne da den er et litt dristig valg som for min del har høy innertier-faktor. Jeg liker at den blir en slags modell mellom stålmodellene og helgull-modellene både i pris og materialbruk og jeg liker at den har denne luksus-Sub-følelsen. Jeg tror de fleste som får prøvd denne faller for den, jeg har en kompis som kjøpte den uprøvd gjennom TS og han er ekstremt fornøyd med den. Når jeg fikk prøve hans var det liten tvil om at jeg ville ha en selv. Der GMTen kan føles litt merkelig med PCL, føles det som denne er laget for å ha det, det passer hele looken til klokken meget godt og bistår til helhetsfølelsen.

Jeg vil anbefale å prøvekjøre denne hos AD, jeg vil tro mange som prøver Rolex hos AD ender opp med å teste Sub, SD, GMT og Daytona. Dette er den mørke hesten som kanskje plutselig får deg til å gå en annen vei når du egentlig hadde bestemt deg for å stå på tryggere grunn ;)

Bilder:



















Lånt fra nettet:

626586d1369767307-geht-ohne-yacht-vol-2-rolex-yacht-master-blau-ref-116622-1.jpg
 
Redigert:
Skulle tatt vekk cyclops, og erstattet den med glidelock. Sykt fint ur. Liker det bedre og bedre:) den blå skiven er fantastisk. Mye penere i virkeligheten enn noen bilder kan vise. Det samme gjelder bezelen. Gratulerer:)
 
Takk for fin review! Har hatt 16622. Må si den nye har finere SEL enn den forrige. Problemet er kanskje vanskelig polishing på bezel.
 
Meget bra jobba:D Flott review og du har nok rett i at flere av oss kommer til å skaffe oss en slik klokke etter å ha prøvd den på lanken.
Flotte bilder også:D
 
Nok en flott anmeldelse! Og en flott klokke!

Selv liker jeg også den "hvite". Syns den er diskret og eksklusiv. Den blå er mer maskulin og her et mer interessant utseende (som du godt analytisk påpeker), men også mer "krevende". IMO.

Den ser litt stor ut, blir jeg lurt av bezel og lugs? Eller er den høy.

Venter i spening på tilsvarende review av Hulken:)
 
Flott anmeldelse

Sakset dette fra Rolex sine sider vedr. ROLESIUM
http://www.rolex.com/watches/yacht-master/m116622-0001.html

Many Rolex watches are available with the now-legendary combination of yellow, white or Everose gold and steel known as Rolesor, but Rolesium is a creation specific to the Yacht-Master. While the case and bracelet are in rugged 904L stainless steel, the bezel of the Rolesium versions is made of 950 platinum, imparting a silvery whiteness and vibrant luminosity for an unmistakable sense of luxury.

Slik jeg leser teksten er kassen og lenken i solid 904L rustfritt stål, å bezelen er i solid 950 platina. Kombinasjonen av 950 Platina og 904L rustfritt stål er da ROLESIUM. På samme måte som kombinasjonen av 18k gull og rustfritt stål kalles ROLESOR, og kombinasjonen av gult-, hvitt- og roségull kalles Tridor.



ROLESOR
The name Rolesor was registered in 1933 and today designates the harmonious combination of 18 ct gold and steel on a single watch. Rolex’s first experience with the juxtaposition of two contrasting metals dates back to the 1920s, when Rolex watches were available with a two-tone Bicolore gold case: mostly yellow or red gold paired with white gold or platinum. Three years after the launch of the Oyster Perpetual Datejust in 1945, the model was presented in Rolesor. The use of yellow, Everose, or white Rolesor was gradually extended to other models including watches in the Professional range.
 
Redigert:
Flott anmeldelse

Sakset dette fra Rolex sine sider vedr. ROLESIUM
http://www.rolex.com/watches/yacht-master/m116622-0001.html

Many Rolex watches are available with the now-legendary combination of yellow, white or Everose gold and steel known as Rolesor, but Rolesium is a creation specific to the Yacht-Master. While the case and bracelet are in rugged 904L stainless steel, the bezel of the Rolesium versions is made of 950 platinum, imparting a silvery whiteness and vibrant luminosity for an unmistakable sense of luxury.

Slik jeg leser teksten er kassen og lenken i solid 904L rustfritt stål, å bezelen er i solid 950 platina. Kombinasjonen av 950 Platina of 904L rustfritt stål er da ROLESIUM. På samme måte som kombinasjonen av 18k gull og rustfritt stål kalles ROLESOR.


ROLESOR
The name Rolesor was registered in 1933 and today designates the harmonious combination of 18 ct gold and steel on a single watch. Rolex’s first experience with the juxtaposition of two contrasting metals dates back to the 1920s, when Rolex watches were available with a two-tone Bicolore gold case: mostly yellow or red gold paired with white gold or platinum. Three years after the launch of the Oyster Perpetual Datejust in 1945, the model was presented in Rolesor. The use of yellow, Everose, or white Rolesor was gradually extended to other models including watches in the Professional range.

Hmm, spennende. På spesifikasjonene til klokken på Rolex.com står det slik:
MODEL CASE: Oyster, 40 mm, steel and platinum

Finner også mange pressesaker fra Basel om at kassen er stål/platina men kan jo være en stor misforståelse her også. Merkelig at det skal være vanskelig å finne ut hva som er status her.

Tror mye av misforståelsen kanskje går på at den forrige utgaven av Yacht-Master hadde 100% stålkasse. Jeg tror fortsatt at kassen på 116622 er en legering av stål/platina. Særlig pga. vekten.
 
Redigert:
Hmm, spennende. På spesifikasjonene til klokken på Rolex.com står det slik:


Finner også mange pressesaker fra Basel om at kassen er stål/platina men kan jo være en stor misforståelse her også. Merkelig at det skal være vanskelig å finne ut hva som er status her.

Tror mye av misforståelsen kanskje går på at den forrige utgaven av Yacht-Master hadde 100% stålkasse. Jeg tror fortsatt at kassen på 116622 er en legering av stål/platina. Særlig pga. vekten.

Jeg skal ikke væe skråsikker her @Guybrush Threepwood. Men hadde kassen vært i en legering av stål og platina så hadde nok Rolex gjort et nummer ut av det. Å da hadde de nok skrevet det her:

b71hzq.png


117v7ex.png

For en ting er sikkert. Å det er at TT utgaven ikke har en kasse av en legering av rustfritt 904L stål og 18k gult gull.
Selv om et står:
MODEL CASE
Oyster, 40 mm, steel and yellow gold
 
Redigert av en moderator:
Jeg skal ikke væe skråsikker her @Guybrush Threepwood. Men hadde kassen vært i en legering av stål og platina så hadde nok Rolex gjort et nummer ut av det. Å da hadde de nok skrevet det her:

b71hzq.png


117v7ex.png

For en ting er sikkert. Å det er at TT utgaven ikke har en kasse av en legering av rustfritt 904L stål og 18k gult gull.
Selv om et står:

Ja, dette gjør jo at teorien min slår sprekker, de mener altså at bezelen er en del av kassen da?
 
Redigert av en moderator:
Ja, dette gjør jo at teorien min slår sprekker, de mener altså at bezelen er en del av kassen da?

Det ser slik ut.
Men jeg har en genial enkel løsning på spørsmålet. Stikk innom Lånekontoret å få de til å røntge kassen så har vi svaret i løpet av timen.
QvFzngvbGav_AY9kzxHcawylppr1kyE05ke66fM8YTmQ
 
Det ser slik ut.
Men jeg har en genial enkel løsning på spørsmålet. Stikk innom Lånekontoret å få de til å røntge kassen så har vi svaret i løpet av timen.
QvFzngvbGav_AY9kzxHcawylppr1kyE05ke66fM8YTmQ

Hahaha, genialt, dette må jo gjøres!

----

Her ang. bezelen fra Fratello Watches:

The bezel is either gold or platinum on all versions. There is no inlay, the whole rotating bezel system is solid platinum or gold.
 
I følge denne sidene er bezelen sammensatt av to deler solid platinum. Dette er riktignok 16622, så det er mulig dette er endret på 116622.

http://www.watchwallpapers.com/plat.htm

Heftig dissekering! Så med andre ord så er det med stor sannsynlighet SS kasse og full platina bezel? Denne kombinasjonen er altså Rolesium? Synes også det virker rart når Rolesium omtales som en legering av SS/platina?

Her fra en Rolex-brosjyre:

The Yacht-Master’s bidirectional rotatable 60-minute graduated bezel is made of 18 ct yellow gold or 950 platinum. The raised polished numerals and graduations stand out clearly against a matt, sand-blasted background.

Med andre ord er det vel stor sjanse for at man kan si at bezelen er 100% platina?

Jeg tror på dette tidspunktet at kassen er SS men er veldig mange sider som mener kassen er laget av Rolesium. Watch Time skriver dette og flere slike faktaark om klokken stadfester det slik:

Case material : Rolesium (combination of 904L stainless steel superalloy and 950 platinum)

Merkelig at de kan være så mye potensiell feilinformasjon
 
Er ikke litt av greia med Rolex at det er lett blanding av fakta og myter? Rolesium er jo bare et ord.

Fra wiki: In 1997, Rolex released the Yacht-Master in Rolesium, a term patented by Rolex in 1932 which gives the Yacht-Master a stainless steel and platinum construction; the bezel and dial are platinum, while the case, band, crown, etc. are stainless steel. This model is also known as the Platinum Yacht-Master.