korleis finne ''rett'' størrelse på klokke

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
112
Sted
Fjaler
Det her framstår trulig som eit dumt spørsmål, men husk at det finnes ikkje dumme spørsmål- berre dumme folk!

Mykje i livet er subjektivt og det handler om kva ein liker best sjølv. Men det finnes sikkert litt uskrevne regler i klokkeverden, som eg ikkje har fått med meg. Derfor drister eg meg til å spørre her inne.

Ein får være som ein er, når ein itte vart som ein sku - er eit kjent sitat eg har funne mykje glede i
Eg liker best litt store og grove klokker, men eg er usikker på om eg egentlig har ein arm som kler det. Greia er at eg har svære hender og er forholdsvis grov og muskuløs ellers, men eg har relativt tynne håndledd og ledd generelt - etter nokre år med kroppsbygning fekk eg det særs vittige kallenavnet "skipper'n". Eg har generelt ein fysikk som tilsier store og grove klokker - bortsett fra nede del av armen, som er snodig tynn sett i sammenheng med resten av mannen.

Omkretsen er 18,5 og bredden er 6 cm, rett over handleddet - men so kjem det ei diger hand. Med ei lita smekker klokke, synes eg det ser feminint ut, men samtidig blir det snodig med svær klokke på eit relativt tynt håndledd- kven har sagt det skal være enkelt:D
So kva seier teorien her, kva klokkestørrelse skal i utgangspunktet passe for ein arm av mine proporsjoner?
 

Vedlegg

  • 20230309_112033.jpg
    20230309_112033.jpg
    114,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
Jeg forstår godt at du stiller spørsmålet. Slik jeg ser det er det særdeles subjektivt.

Klokker har ikke bare en diameter, men også en lengde (horn til horn eller "lug to lug"). Ofte er det sistnevnte som avgjør hvor stor du føler klokken er, men kassens form og diameter vil selvfølgelig også spille inn. I tillegg vil armens anatomi spille inn. Jeg har sett at det er mange som mener at dersom de ser lenken eller reimen litt på hver side når man ser klokken rett ovenfra, så er den ikke for stor.

Selv har jeg mindre håndledd enn deg, 16,5-17 cm, og den klokken jeg har med lengst avstand mellom hornene er 50 mm, uten at den føles for stor.
 
Her må du bare prøve.
Stikk innom å be om å få prøve. Noen klokker er stoooore, men passer fint på håndleddet. Noen er små, men du opplever dem som lekre.

Ta tiden til hjelp og stikk innom en trivelig butikk.
 
+1 for å bare prøve klokka på armen.

Man kan sitte og teoretisere så mye man vil om dimensjonene på papiret, men faktum er at fasong på kasse, "vingespenn" på horn, tykkelse på bezel etc dramatisk kan endre hvor stor en klokke oppleves. Noen 40-millimetre dressklokker kan føles som 45mm på armen fordi de er "bare skive, ingen bezel" + lange horn. Mens en 45mm Tuna oppleves mye mindre på orntlig fordi horna er kjempekorte, bezel er tjukk og selve skive ikke så stor. Osv.
 
Redigert:
Jeg ble virkelig overrasket første gang jeg prøvde en 48mm Panerai. Dette er jo en klokke som ser ut som det optimale drapsvåpen, men klokken var overraskende behagelig å bære og falt absolutt innenfor kledelig. Her har bare produsenten gjort en fantastisk jobb med kasse og designdetaljer. Absolutt en klokke som jeg vil si passet fint på en normal arm.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Slenger meg på det å prøve klokker. Husk også at perspektivet får klokken til å se større ut når du tar nærbilde ned på håndleddet ditt. Mange ganger jeg har prøvd en klokke på hånda i butikk, tenkt at den satt godt, men når jeg ser på bilde i etterkant så fremstår klokken som altfor stor.
 
En 47mm Panerai er, om jeg husker rett, ca 56mm fra lug til lug(1950-kasse). Jeg har handledd på 19-19,5, og synes den utgjør maks av hva jeg kan bære. Men det er en vurdering, ref det de andre har skrevet. Du ser ut å ha et «flatt» håndledd, og kan nok fint ha en Panerai på 47mmz se bilde nedenfor
6FD8B1D5-3970-4338-90AA-1BDA5E95321F.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone