Kondensskadet Seiko

Medlem
6. feb. 2014
Innlegg
2.006
Sted
Oslo
Seiko SRP653 ble kjøpt med hensikt å tjene som årets badeklokke, noe den med sine 200m WR burde være godt egnet til. Vel, etter én tur i vannet, er undersiden av glasset dugget som følge av kondens. Jeg er 100% sikker på at krona var godt skrudd igjen. Klokka er en drøy måned gammel og heldigvis kjøpt hos norsk forhandler, så jeg antar at dette burde være en grei garantisak, men fortsatt kjipt at badeklokka ryker midt i ferien. Noen som har noen formening om hva som kan ha skjedd? Kan det rett og slett hende at dette er en «mandagsklokke» som ikke bestod trykktesten?

69AC4FC1-36CF-419E-B826-03564B32A2FB.jpeg
 
Lever den til diagnostikk der du kjøpte den. De kan vel finne ut gjennom trykktesting hvor lekkasjen er og dermed fastslå om lekkasjen skyldes produksjonsfeil eller brukerfeil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Slik jeg har forstått det skal pakningene være like tett selv om ikke kronen er skrudd inn, men kronen er selvsagt bedre mekanisk beskyttet hvis den er skrudd inn. Kan ikke skjønne hvordan dette skal kunne være brukerfeil, så de ordner sikkert opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Slik jeg har forstått det skal pakningene være like tett selv om ikke kronen er skrudd inn, men kronen er selvsagt bedre mekanisk beskyttet hvis den er skrudd inn. Kan ikke skjønne hvordan dette skal kunne være brukerfeil, så de ordner sikkert opp.

Satser på det! Jeg har også vanskelig for å tro at det kan være brukerfeil. Har også vært inne på tanken om at det kan være temperatursvingninger som er årsaken, men synes det virker usannsynlig. Blir spennende å se hva trykktesten sier- og veien videre :)
 
Nå vet jeg ikke hvor dypt du har badet, men hvis kronen ikke er skrudd til så vil det vel kunne krype inn vann dersom det blir litt trykk på utsiden. Hvis pakingen er i orden bør den imidlertid tåle litt dypping. Det er vel sannsynlig at enkelte av de millionene av dykkerklokker Seiko pumper ut har produksjonsfeil. Det viser seg jo på andre områder også at kvalitetskontrollen ikke er på topp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Nå vet jeg ikke hvor dypt du har badet, men hvis kronen ikke er skrudd til så vil det vel kunne krype inn vann dersom det blir litt trykk på utsiden. Hvis pakingen er i orden bør den imidlertid tåle litt dypping. Det er vel sannsynlig at enkelte av de millionene av dykkerklokker Seiko pumper ut har produksjonsfeil. Det viser seg jo på andre områder også at kvalitetskontrollen ikke er på topp.

Var nok ikke noe mer ekstremt enn en helt vanlig dukkert :p Er også helt sikker på at kronen var godt skrudd igjen, da jeg slet med å få tak for å skru den ut etter jeg oppdaget kondensen. Satser, som du sier, på en glipp i kvalitetskontrollen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og sydvester
Dette må være en produksjonsfeil, og jeg vil tippe problemet er med pakningen i baklokket eller glasset. Om jeg ikke tar feil så skal alle dykkerklokker med Prospex-logo ha en intern pakning i kronetuben i tillegg til den i kronen for å sikre at klokken beholder en viss grad av vanntetthet (nok til et bad) selv om kronen ikke er skikkelig skrudd inn.

SKX007, SKX781 og andre innstegsmodeller har til forskjell bare én pakning, og denne sitter i kronen. Dette designet krever at den må være skikkelig skrudd inn for å kunne presse mot tuben og danne en vanntett forsegling, og vil som følge slippe inn vann om dette ikke skjer.

Med andre ord bør dette ordnes på garantien uten noe krøll eller anklager om feilaktig bruk rettet mot deg, da dette uansett ikke burde kunne skje med denne. Hold oss oppdatert på hva som skjer videre! :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sydvester og Koffen
Dette må være en produksjonsfeil, og jeg vil tippe problemet er med pakningen i baklokket eller glasset. Om jeg ikke tar feil så skal alle dykkerklokker med Prospex-logo ha en intern pakning i kronetuben i tillegg til den i kronen for å sikre at klokken beholder en viss grad av vanntetthet (nok til et bad) selv om kronen ikke er skikkelig skrudd inn.

SKX007, SKX781 og andre innstegsmodeller har til forskjell bare én pakning, og denne sitter i kronen. Dette designet krever at den må være skikkelig skrudd inn for å kunne presse mot tuben og danne en vanntett forsegling, og vil som følge slippe inn vann om dette ikke skjer.

Med andre ord bør dette ordnes på garantien uten noe krøll eller anklager om feilaktig bruk rettet mot deg, da dette uansett ikke burde kunne skje med denne. Hold oss oppdatert på hva som skjer videre! :)

Takk for betryggende ord, skal holde dere oppdatert! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
4073BE6D-3DA5-413C-958C-896371490A0D.jpeg


I dag tikket det inn en SMS om at klokka var klar til henting (leverte den inn til AD 7/7, så har drøyd godt ut). Endte som en garantisak, og Optura har byttet omtrent hele klokka. Godt fornøyd med det, foruten om at ventetiden har vært i drøyeste laget.

Rop ut om det er noen som er i markedet for en nyservet SRP653 :p
 
Bra det ordna seg til slutt, men stusser litt over at du ikke bare kunne fått ei ny klokke når det viste seg at så mye måtte gjøres? Skulle tru kostnaden ved en så omfattende service var høyere enn ei ny klokke..? Dagens bruk-og-kast osv men synes det virker ei litta smule overdrevet på en ny seiko? o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Bra det ordna seg til slutt, men stusser litt over at du ikke bare kunne fått ei ny klokke når det viste seg at så mye måtte gjøres? Skulle tru kostnaden ved en så omfattende service var høyere enn ei ny klokke..? Dagens bruk-og-kast osv men synes det virker ei litta smule overdrevet på en ny seiko? o_O

Hehe, ja, det tenkte jeg også.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Kan jo hende urmakeren oppdaget flere feil underveis mens reparasjonen foregikk? Kanskje feilvurderte de omfanget av skaden? Finner det noe merkelig at Optura ikke bytter innmat konsekvent når det er snakk om vannskade?