Komodo's samling

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
God kveld TS-kolleger!
Ettersom det har blitt mer og mer tid her på forumet føler jeg det er på tide å yte mitt bidrag av bilder og emosjonelle klokke-historier (de har jo en tendens til å bli det).

Min interesse for klokker ble vekket til live av en TS-kollega for et par år tilbake. Vi vandret rundt i Puerto Banus’ gater og han ”måtte bare” inn i samtlige klokkebutikker. Der stod det AP, JLC, FM, Blancpain, Zenith, Rolex og mye mye mer. Han fortalte hva som var hva, og hvilke merker det var verdt å merke seg. På det tidspunktet gikk det hus forbi, men jeg skjønte etter hvert at ordentlig klokke var en ting vi gutta bare måtte ha. Som vi alle sikkert har hørt: klokke og mansjetter er jo en manns eneste smykke.

Litt etter litt ble interessen vekket til live og jeg begynte å saumfare diverse nettbutikker for en passende klokke. Jeg kom over Franck Muller sin Long Island kolleksjon og falt pladask for disse. Tanken var å skille seg litt ut, samt å ha noe jeg fant estetisk gunstig. Etter mye om og men ble det derimot en litt annerledes utgang på prosessen… et (for meg) ukjent merke kalt Zenith lagde klokker med åpen urskive samtidig som de var pene og klassiske uten for mye ”dilldall” eller harry-faktor. Tilfeldigvis fikk jeg tak i en slik en, nærmere bestemt en Chronomaster T Open. Med mine tannpirkere av noen håndledd passet denne perfekt og det ble kjøp.

DSC00692.jpg


Bilde0290.jpg


IMG_0541.jpg


I samme slenge hadde jeg funnet noe mer sporty også (skjønte allerede her at dette kom til å bli en hobby som ville gjøre heftige innhugg på lommeboken med jevne mellomrom): Corum’s Admirals Cup Trophy!

DSC00691.jpg



Det ble kjøp, og mine to første klokker var i hus! Time went past og jeg solgte Corum’en grunnet likviditetsskvis samt gunstig oppgjør. Da det etter hvert ble klart at Zenithen ikke kunne ”leve alene”, ble igjen diverse nettsteder saumfart for nye alternativer. Jeg kom til slutt over et nytt sporty ur – og igjen var det Corum som fasinerte meg.
Rettere sagt: Corum Admirals Cup Challenge 40mm. Det ble kjøp og Zenith’en hadde en bror!

photo-1-1.jpg


Jammen var ikke hobby’en kuet av den grunn… etter mange besøk hos en forhandler i Oslo vokste lysten til å hoppe ut av horologiens hjemland. Tyskerne er jo kjent for presisjon og byggekvalitet – ”Ordnung muss sein!”. Glasshütte hadde noen klassiske dress-klokker jeg falt pladask for, og siden GO-agenturet i Norge tidligere har vært i familien så var løpet kjørt. Dermed var siste tilskudd på stammen en PanoMaticLunar.

photo2-1.jpg



I starten trodde jeg at klokke interessen kanskje kom til å ”fade” etter hvert som tiden gikk, men der tok jeg kraftig feil (foreløpig). Å høre all den kunnskapen dere her på forumet sitter med øker fasinasjonen til de grader! Det samme gjør bildeseriene (ref. Dagens Klokke og Moore’s samling). Så… her er mitt bidrag, håper det faller i smak! ☺

Litt småsnacks:
IMG_0552.jpg


IMG_0535-1.jpg


IMG_0534.jpg



NB! Flere bilder (med ny makrolinse) kommer :)
 
En fin samling klokker du har :p
I retroperspektiv bør du være fornøyd med at du gikk for zenithen (isf fm), som er en finfin klokke. Jeg liker også corumen, men har jo også hatt en adm cup 44 mm. Den ble way too big!
GO-en er superfet - har siklet noen ganger på den!!
 
Dette var en vakker trio, komodo!
Zenith og GO er jo klassiske og elegante eksemplarer av arten. Virkelig urverk fra øverste hylle - og særdeles tiltalende design.
Byttet/oppgraderingen av Corum'en var vellykket - spesielt at dial'en nå har mer markerte tallindikatorer. Den er kul og sporty. Absolutt et ur for sjøen. Og bryggelangs.
:D
 
Takk for fin tråd!

Det er tråder som dette som gjør TS-forumet så "hjemmekoselig" - synes i alle fall jeg, da.

Kunne ikke vært mer enig! Alltid moro å høre hva folk har i boksen og ikke minst hvorfor :D

Stor takk til hyggelige tilbakemeldinger!
Moore: Samlingen din er til å sikle over, og er noe av grunnen til at det fort blir litt ekstra tid på TS ("må bare se litt til......"). Da er det hyggelig å se at vi har et par produsenter til felles (Z og GO). Corumen er så absolutt en kjærkommen venn ved bryggekanten og på sjøen.

Sjuli_123: Takk takk!! Er i etterkant svært glad for at det ble Zenith og ikke Franck Muller. Corum'en er en robust og tung klokke som virkelig merkes på armen, men den gjør nytten sin - selv om designet ikke tiltaler alle. :)

Makrolinsen gjør videre innhogg på fritiden:

IMG_0520.jpg


IMG_0527.jpg


IMG_0525.jpg
 
Tusen takk, flott tråd.
"Hjemmekoslig" er det rette ordet!
En vakker dag med litt for god tid skal jeg driste meg til å gjøre det samme.
 
Takk for at du deler! Artig å se flotte klokker litt utenfor alfarvei og høre hvorfor du kjøpte akkurat dem :)
GO og Z liker jeg veldig godt, den C har pene detaljer men den har ikke vokst på meg helt ennå :)

Ser frem til flere bilder (& klokker)! ;)
 
Dette er moro, Komodo!

Veldig artig at Puerto Banus-turen inspirerte deg litt! Så jo at klokkeinteressen begynte å gro etter at du fikk sett på litt skikkelige saker. Tok jo ikke lang tid før du byttet ut det quartz-rasket du hadde ;)
 
Dette er moro, Komodo!

Veldig artig at Puerto Banus-turen inspirerte deg litt! Så jo at klokkeinteressen begynte å gro etter at du fikk sett på litt skikkelige saker. Tok jo ikke lang tid før du byttet ut det quartz-rasket du hadde ;)

Ingen tvil om at du fikk meg på rett kjøl der Maggi! Armani quartz'en ligger nå godt plantet i en skuff langt langt vekk. ;)

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Har skjønt at jeg min smak skiller seg litt fra andre Rolex-frelste TS'er, men tror det er bra med litt variasjon her på forumet. ;) Selv om det er en del Rolex'er her som gjør at jeg får vann i munnen..!

Makrolinsen slutter ikke å fascinere, så her er et par bilder til:

IMG_0552.jpg


IMG_0532.jpg


IMG_0594.jpg


IMG_0567.jpg


IMG_0568.jpg


Vet det er mange her som er rå på å ta bilder (med og uten makrolinse), så tar gjerne i mot tips på hvordan det går ann å nærme seg den kvaliteten dere framviser! :D
 
Flotte bilder og flott samling. Må si at Zenith open - urene vokser på meg. Det er min favoritt i samlingen din! :D
 
En flott og balansert samling ur! Ikke ofte en ser det her på sonen, de fleste blir "obsessive" i eller annen retning. :p
 
Damn! Fikk virkelig sansen for Corumen din:) Takk for at du deler samlingen din gjennom disse nydlige bildene!
 
God formiddag! Ettersom gårsdagens kamp var av det stusselige slaget (ja, jeg er Manu tilhenger..) så må helgen sprites opp av litt bilder.

photo3.jpg


photo3-1.jpg


photo1-1.jpg


Går aldri lei GO's doble svanehals! Tar meg selv i å bruke altfor mye tid å "glane" på baksiden av GO'n og ikke faktisk se hva tiden er....
photo4.jpg


photo2.jpg
 
Takk for en hyggelig tråd. Man lærer stadig noe nytt av Ts familien. Jeg hadde aldri hørt om Corum før jeg så bildene dine. Flotte bilder forresten.
Lykke til videre i samlingen.

Jk
 
Vakre suppleringer, komodo!

Keep 'em coming - jeg kan heller ikke få nok av hverken GOs doble svanehals eller Zeniths fantastiske El Primero.

:cool:
 
Herlig samling, og for en start! :D Er ikke alle som starter med Zentih Chronomaster T Open som første klokke! Ikke alle som følger opp med Corum og GO heller...