Klokke som investering

Medlem
14. aug. 2019
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei! Helt ny når det gjelder klokker.
Men jeg ønsker å kjøpe klokke som investering, der målet er at den stiger i verdi. Hvilke merker og modeller gjør det?
Hvor bør man kjøpe, og hva må man se etter? Under 50K i prisklasse i første omgang.

Takk for alle innspill
 
Hei,

du har kommet til rett forum :) Vi skal selvsagt forsøke å hjelpe deg.
Mitt beste tips er nok å hente ut / ta ut en gullmodell fra enten Hublot eller Breitling. Som kjent stiger gullprisen i disse dager og da skal det godt gjøres å ikke kunne få bra return på disse klokkene :)))
 
Hei,

For å gi et seriøst svar:

a) Kjøp av klokker med det formål for øye å ha dem som investering, er gjerne uglesett i entusiastkretser.

b) Kjøp av klokker med det formål for øye å ha dem som investering er gjerne en svært dårlig idé - med mindre du kjøper de mest attraktive Rolexmodellene; det meste annet stuper i verdi på vei over dørstokken når du forlater forhandleren.

c) De mest attraktive Rolexmodellene får du ikke kjøpt, da det er lange ventelister - i mange tilfeller ikke engang mulig å komme på venteliste lenger - da mange har fått samme idé før deg og har satt den ut i livet for lengst; bare se på Finn der det florerer av sportsrolexer i stål, helt nye, til flere titalls tusen mer enn de koster hos forhandler.

Om du da kunne kjøpt dem hos forhandler. Det kan du ikke, da mange andre har fått samme idé før deg, osv.

d) Ditt beste håp om du skal tjene penger, er nok å kjøpe en stålrolex av en nisse på Finn - og håpe at prisgaloppen fortsetter lenge nok til at du rekker å selge den på Finn igjen om noen uker eller måneder for enda et par tusenlapper mer enn du måtte gi.

Det er dog en risikosport. Se deg heller om etter et indeksfond. (Dette er ikke sarkastisk ment!)
 
Hei! Helt ny når det gjelder klokker.
Men jeg ønsker å kjøpe klokke som investering, der målet er at den stiger i verdi. Hvilke merker og modeller gjør det?
Hvor bør man kjøpe, og hva må man se etter? Under 50K i prisklasse i første omgang.

Takk for alle innspill
Under 50 k - sannsynligvis ingen.
Da finnes det enklere å måter å tjene penger på.
 
Her er mine beste investeringer opp gjennom årene. Kanskje en av de kan være noe for deg! Den ene koster en god del mer enn 50’, men ser ut som den er verdt maks 50’, så ja..
CC59AF33-9C74-4233-87CD-6D0B4E512F9A.jpeg

7FE5A836-041E-4788-8DF9-9746442AAC60.jpeg

D53437A7-DFDE-45B3-B6D8-2364B37D8EE7.jpeg
 
Takk for alle innspill :)
Ja, det er sikkert enklere metoder å tjene penger på.
Men har allerede investert i gull og indexfond etc. Så prøver derfor klokker og kunst nå.

- Er det spesielle merker og modeller som har begrenset opplag av klokker? Slik det er med kunst?
- Hvordan er det å kjøpe i utlandet vs i Norge prismessig? Merkeklær er ofte billigere i det landet det er produsert. Er det slik med klokker? Argentinas valuta stupte 40% igår, så da ble klokkene 40% billigere der også.
- Noen som har prøvd å kjøpe klokker på hittegods-auksjoner?
- Hvilke butikker og nettsider foretrekker dere å kjøpe fra?
 
  • Haha
Reaksjoner: riimar
Takk for alle innspill :)
Ja, det er sikkert enklere metoder å tjene penger på.
Men har allerede investert i gull og indexfond etc. Så prøver derfor klokker og kunst nå.

- Er det spesielle merker og modeller som har begrenset opplag av klokker? Slik det er med kunst?
- Hvordan er det å kjøpe i utlandet vs i Norge prismessig? Merkeklær er ofte billigere i det landet det er produsert. Er det slik med klokker? Argentinas valuta stupte 40% igår, så da ble klokkene 40% billigere der også.
- Noen som har prøvd å kjøpe klokker på hittegods-auksjoner?
- Hvilke butikker og nettsider foretrekker dere å kjøpe fra?
Hei!
Helt umulig å gi deg et seriøst og godt svar på alle spørsmålene dine. Det finnes tusenvis av tråder å lete i her på Tidssonen, så her er det bare å brette opp ermene! Du har tydeligvis som hovedmål å tjene penger på klokkekjøp. Da er jeg redd du vil møte lite velvilje her inne. Flertallet av medlemmer her er entusiaster som primært ikke er opptatt av den slags. Mulig du bør handle Rolex i Argentina...
 
Kjøp sære Rolexer i helgull , men då må du bruke vesentlig meir en 50k og helst 500k til 1mill på fleire klokker . Historisk er det vel her en kan forvente en større oppgang.
 
Hei,

Hva pesoen angår, antar jeg urmakere der velger samme tilnærming som de på Island gjorde da krona deres tok en Glitnir for noen år siden og stupte - jeg sjekket da raskt muligheten for å endelig skaffe meg et ganske så eksklusivt ur jeg hadde siklet etter lenge samt litt optikk til kameraene mine: samtlige butikker forklarte meg høflig, men kontant at dette var meget enkelt - om valutaen deres falt til det halve mot resten av verden, ganget de bare prisen med to; de så ingen grunn til at en midlertidig krise skulle forlenges ved at de sendte verdisaker ut av landet på billigsalg.

Denne tilnærmingen fordrer dog at du har midler til å ri av stormen.
 
Takk for alle innspill :)
Ja, det er sikkert enklere metoder å tjene penger på.
Men har allerede investert i gull og indexfond etc. Så prøver derfor klokker og kunst nå.

- Er det spesielle merker og modeller som har begrenset opplag av klokker? Slik det er med kunst?
- Hvordan er det å kjøpe i utlandet vs i Norge prismessig? Merkeklær er ofte billigere i det landet det er produsert. Er det slik med klokker? Argentinas valuta stupte 40% igår, så da ble klokkene 40% billigere der også.
- Noen som har prøvd å kjøpe klokker på hittegods-auksjoner?
- Hvilke butikker og nettsider foretrekker dere å kjøpe fra?

Jeg tror at det å bruke mye tid på svare deg er en dårlig investering.
 
Kjenner at jeg blir litt lei meg når jeg ser hvordan mange her inne svarer trådstarter.

Entusiast eller ei, så ville tilnærmet 100% av medlemmene her inne ha kjøpt en 126710blro dersom de fikk muligheten. Og ingen hadde grått en eneste tåre når de fikk solgt den igjen med over 100% fortjeneste dagen etterpå.

Alle gleder seg over at klokkene deres stiger i verdi over tid.

Til trådstarter: Under 50k ville jeg ha satset på Tudor Black Bay Chrono, med B01-verket til Breitling. Denne er lett tilgjengelig hos forhandler, og dersom Tudor senere kommer med eget inhouse, vil klokkene med B01 kunne bli mer ettertraktet. Kjøp den med lenke, og ikke lærreim.

Alternativt kan du sikre deg en brukt Rolex OP til litt over 40k. Den vil nok stige i verdi over tid, men ikke like raskt som enkelte andre modeller.

Det finnes ingen fasit på dette. Det er kun spådommer og forhåpninger.
 
Kjenner at jeg blir litt lei meg når jeg ser hvordan mange her inne svarer trådstarter.

Entusiast eller ei, så ville tilnærmet 100% av medlemmene her inne ha kjøpt en 126710blro dersom de fikk muligheten. Og ingen hadde grått en eneste tåre når de fikk solgt den igjen med over 100% fortjeneste dagen etterpå.

Alle gleder seg over at klokkene deres stiger i verdi over tid.

Til trådstarter: Under 50k ville jeg ha satset på Tudor Black Bay Chrono, med B01-verket til Breitling. Denne er lett tilgjengelig hos forhandler, og dersom Tudor senere kommer med eget inhouse, vil klokkene med B01 kunne bli mer ettertraktet. Kjøp den med lenke, og ikke lærreim.

Alternativt kan du sikre deg en brukt Rolex OP til litt over 40k. Den vil nok stige i verdi over tid, men ikke like raskt som enkelte andre modeller.

Det finnes ingen fasit på dette. Det er kun spådommer og forhåpninger.

Jeg tror ikke du trenger å være lei deg @jayeff. OP er åpenbart ute etter å tulle og trolle litt, og noen av oss har det litt gøy med OP tilbake.

Ingen investorer som har plassert penger i «gull, indeksfond etc» som seriøst lurer på å gå inn i et usikkert marked de ikke vet noe om basert på råd fra tilfeldige entusiaster.
 
Tror du vil slite med å finne noe under 50 000 som vil stige slik at en investering vil lønne seg, særlig om du ser det ifht risiko.
Jeg anbefaler fond eller eigedom.

(Ser på Rolex 16600 som jeg har på armen. Kjøpte den ny i '99 - gliser.) :D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher