Klokka til Thorstein

Medlem
29. mars 2015
Innlegg
133
Sted
Tranby
Jeg har ikke noe forhold til Thorstein Ove Gjermundrød, men jeg har kommet over og fått mulighet å kjøpe en klokke som har vært i hans eie. Jeg fikk litt info fra han som solgte meg klokka (Arild), og jeg fant ut jeg skulle grave og finne ut litt mer - og omstrukturere litt annen tekst jeg har funnet - i litt kronologisk rekkefølge slik at jeg nå kan presentere denne teksten. Teksten vil bli oppdatert etterhvert som jeg finner ny informasjon ...


Klokka til Thorstein
Thorstein Ove Gjermundrød ble født 6 november 1919.

I 1934, kun 15 år gammel, dro han til sjøs “for å oppleve verden” - som han sa. Han jobbet èn sesong på hvalkokeri, og deretter fortsatte han på hvalbåt hvor han etter hvert steg i gradene til han ble skipsfører og hvalskytter.

I løpet av 2 verdenskrig var Thorstein i 20-årene og han tok styrmanns- og skipsførereksamen på Haugar i Tønsberg. Han tok også eksamen som radiotelegrafist.

Telegrafistutdannelsen gjorde at han ble med i hjemmestyrkene og var med på å bygge opp sambandet i Vestfold for de allierte. Det holdt i 18 måneder, så ble ble han angitt til Gestapo og måtte rømme til Sverige.

kKIMWnz1HCYHBQNFj9nuFgI-pryKRa2FdcyiMgCLyYD9gHy1gkxMR2qO_YjG9ixpgcupJjB4fKdLJipjcFFW5iVbORJEPcB6PYwl6v-eaEqhwdLYiSo9UFH2-4gGI_mnsMFPslE
GLxRCTuNaArAvzzdUSE0sU9CPUNQeW0ntk7Q5JK0N2zvUbvnmIok71HswNGLarM6S_UNIJOzq2wWi7LUV1Te30wT0yEVF1LG9Uu1gIVycGJnKJnC1F9e43xFmTYuKaC0HrWuNyg

Her ser vi Thorstein er registert ankommet Sverige. Riktignok med litt feil i navnet, men det er ikke ukjent i slektsforskning at navn er skrevet feil. Første kolonne vet jeg ikke hva er, kolonne 2 og 3 er etternavn og fornavn/mellomnavn, kolonne 4 er fødselsdato og siste kolonne antar jeg er ankomst til Sverige. Det betyr at Thorstein kom til Sverige som 24 åring.

I Sverige ble han instruktør og utdannet hele 100 nye telegrafister frem til krigens slutt i 1945.

Det er ukjent nøyaktig hva Thorstein jobbet med rett etter krigen, men han jobbet antagelig som det han opprinnelig var utdannet til; skipsfører og hvalskytter. I 1960 ble hele hval ekspedisjonen solgt til Japan, og Thorstein sluttet dermed som hvalskytter.

Thorstein gikk så ett års skolegang og kom til Tønsberg som sjåførlærer ved egen trafikkskole, da antagelig i 1961-1962.

Det er julaften i 1962, Thorstein er nå 43 år, og han går til Urmaker Odd B. Hansen i Tønsberg og kjøper ei klokke. En Omega Constellation Pie Pan, Automatic Chronometer, Caliber 561, 24 juveler, gull på stål, 34mm. Serienummeret 18.004.402 daterer klokka til 1961. Dette er en julegave han kjøper til seg selv.


4r9vWtubqxv9I-oblHxb03vtdM1cj6-kG5Fwd6IqmuwJlR26uGmYu6zeEMCjPsKrbcKdfyyv8Uh8_IJD5D5KXEtFcHyr3jxTc5ppUiLLIrz_CUDxX0X_4o_4UAfWxfj4tdls018




H8DfNqERzhke96glOLuT9rKl_UWYBKBcwPzS-HIFnY4tyvcY7LgewcBzgIo36avL40DEgPq_nH7gPtiouh3ExEOJQKR-V4oEj4Id3feFD9PkPnWdCaXxjEfUbuYmu0jXiq1-QAk


Etter avtale har jeg har fått lov av @JonasV å legge ut dette bilde av en prisliste for Omega Constellation som han postet i innlegget "Farfars Omega Constellation".

Ut fra bilde av prislista så ligner klokka til Thorstein veldig mye på den det er bilde av til høyre i prislista. Hvis så er tilfellet, er det en “CD 168005 gull/stål” som da Thorstein betalte 830,- for på den tiden. Omregnet til dagens kroneverdi så tilsvarer det 10.111,-. En ikke ubetydelig sum penger på 60-tallet.

I 1967 melder Thorstein seg inn i Tønsberg Sjømannsforening og han må ha blitt tatt godt imot, for han har opp gjennom årene hatt verv i foreningen som styremedlem, viseformann, styremedlem i Tønsberg Sjømannshjem og formann i Galleri-komiteen fra 1993.

I 1968 dør hans tante Marta Ellefsrød som drev gården “Ellefsrødgården” kalt “Bortistua” på/i Nøtterøy. Gården var i moren, Margit Gjermundrød, og tantens eie. I 1970 kjøpte Thorstein gården av moren, da titulert som Skipsfører.

Thorstein driver nå en gård/småbruk samtidig som han er trafikklærer, 51 år gammel.

T0umVGms4zvA5H9R801aXeNN4agBpcy5OQskEH3F1y2yW4edFl8SkIyVTPt-Dy8xqF2JSpzCkrNimA7YJxbw-uYgR5V_WtdKZ8Z8WH-jUtIQYHZmpbI9JYUpYXgO97olQPesouM


I tillegg tilbringer Thorstein også mange sommere som skipper på ”Kysten 1” i Tønsberg traktene.

I år 2000 på generalforsamlingen i Tønsberg Sjømannsforening blir Thorstein utnevnt til æresmedlem på grunn av sitt lange og meget aktive arbeid i og for Tønsberg Sjømannsforening.

0G-dZ2c0e53lu8vqByx54Dx6gUGZCmgA1Z3J2uxsPoEmmCGHXJ2ouf_yKJu4Fx-EVP2hvHpbJyVj65QPv43BWkxTvuQIUvBo82FRNS1XVHApMXat84sdoNJ4zrXuJx1Vaxn2W38

Her er 92 åringen Thorstein Ove Gjermundrød hvor han ivrig forteller om hvalfangsten til interesserte skoleelever.

Ved sin bortgang i 2012, 92 år gammel, har Thorstein hatt Omegaen i til sammen 49 år og 4 måneder.

Boet etter Thorstein ble testamentert til Lions Club i Tønsberg.

Via et møte i foreningen for samlere av ur, NURK, traff jeg en kunnskapsrik og hyggelig kar; Arild. Arild fikk kjøpt klokka av et bekjentskap i Lions Club og har tatt godt vare på klokka. Klokka kom med original boks og garantibevis, samt litt historie. Arild kunne fortelle at han har faktisk selv hatt Thorstein som trafikklærer den gang.

Jeg har i et par år hatt en avstandsforelskelse til Omega Constellation og når denne klokka dukket opp hos Arild på et NURK-møte var jeg bare nødt til å reagere.

Jeg er veldig glad for at jeg har fått mulighet å kjøpe denne klokka med all den historien den og første eier har med seg, og jeg skal med ærbødighet og ydmykhet bruke klokka videre for skipsfører, hvalskytter, motstandsmann, trafikklærer og ikke minst hedersmannen Thorstein Ove Gjermundrød.

---
2019-03-14: Oppdatert med bilde av funn i register over flyktninger til Sverige samt prisliste av Omega fra 60-tallet.
 
Redigert:
Veldig bra og og spennende historie. Veldig gøy å kjenne historien til klokka på denne måten. Du får ta med klokka på nye eventyr!
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX
Jeg har ikke noe forhold til Thorstein Ove Gjermundrød, men jeg har kommet over og fått mulighet å kjøpe en klokke som har vært i hans eie. Jeg fikk litt info fra han som solgte meg klokka, og jeg fant ut jeg skulle grave og finne ut litt mer - og omstrukturere litt annen tekst jeg har funnet - i litt kronologisk rekkefølge slik at jeg nå kan presentere denne teksten ...


Klokka til Thorstein
Thorstein ble født 6 november 1919.

I 1934, kun 15 år gammel, dro han til sjøs “for å oppleve verden” - som han sa. Han jobbet èn sesong på hvalkokeri, og deretter fortsatte han på hvalbåt hvor han etter hvert steg i gradene til han ble skipsfører og hvalskytter.

I løpet av 2 verdenskrig var Thorstein i 20-årene og han tok styrmanns- og skipsførereksamen på Haugar i Tønsberg. Han tok også eksamen som radiotelegrafist.

Telegrafistutdannelsen gjorde at han ble med i hjemmestyrkene og var med på å bygge opp sambandet i Vestfold for de allierte. Det holdt i 18 måneder, så ble ble han angitt til Gestapo og måtte rømme til Sverige.

I Sverige ble han instruktør og utdannet hele 100 nye telegrafister frem til krigens slutt i 1945.

Det er ukjent nøyaktig hva Thorstein jobbet med rett etter krigen, men han jobbet antagelig som det han var utdannet til; skipsfører og hvalskytter. I 1960 ble hele hval ekspedisjonen solgt til Japan, og Thorstein sluttet dermed som hvalskytter.

Thorstein gikk så ett års skolegang og kom til Tønsberg som sjåførlærer ved egen trafikkskole, da antagelig i 1961-1962.

Det er julaften i 1962, Thorstein er nå 43 år, og han går til Urmaker Odd B. Hansen i Tønsberg og kjøper ei klokke. En Omega Constellation Pie Pan, Automatic Chronometer, Caliber 561, 24 juveler, gull på stål, 34mm. Serienummeret 18.004.402 daterer klokka til 1961. Dette er en julegave han kjøper til seg selv.


4r9vWtubqxv9I-oblHxb03vtdM1cj6-kG5Fwd6IqmuwJlR26uGmYu6zeEMCjPsKrbcKdfyyv8Uh8_IJD5D5KXEtFcHyr3jxTc5ppUiLLIrz_CUDxX0X_4o_4UAfWxfj4tdls018


I 1967 melder Thorstein seg inn i Tønsberg Sjømannsforening og han må ha blitt tatt godt imot, for han har opp gjennom årene hatt verv i foreningen som styremedlem, viseformann, styremedlem i Tønsberg Sjømannshjem og formann i Galleri-komiteen fra 1993.

I 1968 dør hans tante Marta Ellefsrød som drev gården “Ellefsrødgården” kalt “Bortistua” på/i Nøtterøy. Gården var i moren, Margit Gjermundrød, og tantens eie. I 1970 kjøpte Thorstein gården av moren, da titulert som Skipsfører.

Thorstein driver nå en gård/småbruk samtidig som han er trafikklærer, 51 år gammel.

T0umVGms4zvA5H9R801aXeNN4agBpcy5OQskEH3F1y2yW4edFl8SkIyVTPt-Dy8xqF2JSpzCkrNimA7YJxbw-uYgR5V_WtdKZ8Z8WH-jUtIQYHZmpbI9JYUpYXgO97olQPesouM


I tillegg tilbringer Thorstein også mange sommere som skipper på ”Kysten 1” i Tønsberg traktene.

I år 2000 på generalforsamlingen i Tønsberg Sjømannsforening blir Thorstein utnevnt til æresmedlem på grunn av sitt lange og meget aktive arbeid i og for Tønsberg Sjømannsforening.

0G-dZ2c0e53lu8vqByx54Dx6gUGZCmgA1Z3J2uxsPoEmmCGHXJ2ouf_yKJu4Fx-EVP2hvHpbJyVj65QPv43BWkxTvuQIUvBo82FRNS1XVHApMXat84sdoNJ4zrXuJx1Vaxn2W38

Her er 92 åringen Thorstein Ove Gjermundrød hvor han ivrig forteller om hvalfangsten til interesserte skoleelever.

Ved sin bortgang i 2012, 92 år gammel, har Thorstein hatt Omegaen i til sammen 49 år og 4 måneder.

Boet etter Thorstein ble testamentert til Lions Club i Tønsberg.

Via et møte i foreningen for samlere av ur, NURK, traff jeg en kunnskapsrik og hyggelig kar; Arild. Arild fikk kjøpt klokka av et bekjentskap i Lions Club og har tatt godt vare på klokka. Klokka kom med original boks og garantibevis, samt litt historie. Arild kunne fortelle at han har faktisk selv hatt Thorstein som trafikklærer den gang.

Jeg har i et par år hatt en avstandsforelskelse til Omega Constellation og når denne klokka dukket opp hos Arild på et NURK-møte var jeg bare nødt til å reagere.

Jeg er veldig glad for at jeg har fått mulighet å kjøpe denne klokka med all den historien den og første eier har med seg, og jeg skal med ærbødighet og ydmykhet bruke klokka videre for skipsfører, hvalskytter, motstandsmann, trafikklærer og ikke minst hedersmannen Thorstein Ove Gjermundrød.
Og folk lurer på hvorfor man er så glad i vintage ur, og ur med historie? Vintage er så mye mer enn kremfarget lume og matte skiver.
Jeg har ingen ur med i nærheten så flott proveniens, men dette er bare med på å forsterke lidenskapen for eldre ur.
Takk for at du deler.
 
For en flott historie! Klokka i seg selv er verdt å presentere, men sammen med historien blir det noe helt spesielt...!

Skulle ønske jeg visste mer om de brukte klokkene jeg selv har kjøpt opp gjennom årene.
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX