Kjøpt brukt Grand Seiko, spørsmål om justering, service og generelt :)

Medlem
24. juni 2021
Innlegg
1
Sted
Oslo
Hei! Kjøpte for noen uker siden min første Grand Seiko, SBGH005 fra 2015. Flott klokke som jeg har siklet på i mange år nå, så kjøpte denne av en klokke-butikk i Japan via chrono24.com da muligheten dukket opp.

Har noen spørsmål jeg håper noen grand seiko-kjennere kan svare på :)

1. Klokken ser flott og lite brukt ut, ingen riper eller hairlines på verken hus eller reim. Men, den går for fort.. altfor fort :ROFLMAO: Har målt den daglig de to ukene jeg har hatt den, og vi snakker ca. 25 sekunder for fort hver dag. Kan dette være tegn på en defekt? Eller er det noe enhver urmaker kan regulere?

2. Service på disse klokkene: har vært i kontakt med flere urmakere som selger grand seiko, og det ser ut som samtlige sender klokker som blir levert inn til utlandet for service. Er det lurt å gjøre dette via en norsk forhandler, eller er det like greit å sende klokken til et grand seiko service-senter/verksted i utlandet selv?

3. Har kontakt med en lokal urmaker som har holdt på med armbåndsur i en mannsalder, men han har ikke så mye erfaring med grand seiko. Kan det være en ide å la han ta service på klokken, eller er dette noe man absolutt ikke bør vurdere en gang? (Han har tilbudt seg dette).

Takker vennlig til de som måtte svare :)
 
Hei,

Gratulerer med et nydelig ur!

25 sekunder/dag høres veldig ut som om uret kan ha blitt magnetisert på noe vis; dette løser en urmaker på et øyeblikk.

Det er ingenting magisk inni en Grand Seiko (med et visst unntak for Spring Drive-verkene deres), så en hvilken som helst kompetent urmaker skulle klare å gjøre det som gjøres må for å holde uret ditt i glimrende stand.

Jeg er bittelitt misunnelig her jeg sitter. Du har skaffet deg et alldeles nydelig ur - både ut- og innvendig!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nikky32
Hei!

Gratulerer med flott kjøp!

Jeg har en Grand Seiko «Snowflake» og har pleid å bruke Urmaker Christensen i Oslo, som fører disse. Du kan eventuelt stikke innom dem og høre? De er veldig serviceinnstilt. De holder til i Stortingsgata.

Flere av dem bak disken der brenner for Grand Seiko - selv om jeg bare skal bytte batteri på en gammel klokke, har jeg endt opp med å skravle om Grand Seiko. De har åpenbart store kunnskaper om merket.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nikky32