Kjøpsråd: sporty og elegant hverdagsklokke

Medlem
7. aug. 2017
Innlegg
370
Sted
Vestlandet
Jeg har lyst på en ny klokke til daglig bruk, men trenger tips for å utvide horisonten. Er det noen som har gode forslag? Jeg begynner å gå i ring i klokkejakten.

Absolutte krav:
- Pris: 0 - 30 000 kr. Gjerne brukt.
- Størrelse: 36 - 40 mm
- Vanntett: må kunne brukes uten bekymring i hverdagen i vestlandsvær, på fisketur, stranda, til oppvasken...

Ellers ser jeg for meg at klokka har lenke, men at den også kler forskjellige reimer. Jeg ønsker ikke en dressklokke, men vil heller ikke en dykkerklokke.

Hva finnes?
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol
I den prisklassen bør vel SUF møte alle kriteriene.

0F321DFD-64F5-4613-8B68-CFEE1F5BE2A1_1800x1800.jpg
 
Et annet alternativ er Sinn, om man kan like deres funksjonelle designuttrykk. Eksempelvis modellen 556 A RS. Denne er 38,5 mm, trykktestet til 20 bar og med safirglass både på fremsiden og baksiden.

1645980920478.jpeg

 
Vanskelig å komme utenom Omega AT. Her er min i 41,5 mm men finnes også i 38 mm. Du må nok strekke budsjettet med noen tusen for å få tak i en fin utgave på bruktmarkedet, men det er en klokke som kan brukes til det aller meste.
Vis vedlegg 282116
Enig! Dette er en skikkelig fin klokke som passer til alt. Men som nevnt må du vel strekke budsjettet noe. Utvilsomt mye for pengene er det uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Ellers har du den eldre Aqua Terra serien 2503.XX der 3 tallet er 39mm utgaven. Jeg synes skive er mer clean, og det er tynnere enn nyere utgaver. Fåes i flere varianter, sort skive, hvit med gull eller blå visere, blå skive, og som Railmaster. Dukker innimellom opp til salgs i Norge, men er også mulig å få tak i på chrono24, ebay eller japanske nettbutikker til under 30k..

07-AquaTerra-6040029.jpg
 
I den prisklassen bør vel SUF møte alle kriteriene.

0F321DFD-64F5-4613-8B68-CFEE1F5BE2A1_1800x1800.jpg

Denne var nydelig, og en god kandidat! Er ikke kjent med dette merket fra før, men er i ferd med å lese meg opp nå. Lenka som ser ut til å følge med utgaven med grå skive ser bra ut. Mon tro om det er mulig å skaffe den lenka til denne med svart skive...
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Et annet alternativ er Sinn, om man kan like deres funksjonelle designuttrykk. Eksempelvis modellen 556 A RS. Denne er 38,5 mm, trykktestet til 20 bar og med safirglass både på fremsiden og baksiden.

Vis vedlegg 282111


Takk for forslag! Har kikka på Sinn sine sider nå, og har lagt denne til på hot-list! Men da uten tall på skiva, også er jeg usikker på om jeg liker blå eller svart best.
Sinn_556.PNG
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol
Mener å huske det var en GS-kvarts i en D2-utgave nå nylig, så tanken har faktisk slått meg. GS er absolutt på lista i alle fall. Har sett at det er noen automatic-versjoner ute på brukten i dette prisleiet av og til som ser interessante ut, bl.a. en 37mm-modell (som jeg ikke husker ref. på).
Jeg har prøvd den som var i D2 og den er veldig fin så lenge du liker designet. Jeg foretrekker kassa på min. Det var @Ckirkemo sin jeg prøvde så kanskje han kan si mer om den.

Du kan nok få noen automatiske innenfor budsjett og det er en god vei å gå. Lykke til.
 
Vanskelig å komme utenom Omega AT. Her er min i 41,5 mm men finnes også i 38 mm. Du må nok strekke budsjettet med noen tusen for å få tak i en fin utgave på bruktmarkedet, men det er en klokke som kan brukes til det aller meste.
Vis vedlegg 282116

Jeg husker faktisk at du solgte en av disse for noen år siden. Svart skive i noe mindre utgave. Grunnen til at jeg husker det så godt er at den var (og er) tett opp mot drømmeklokka. Men dette var i starten av min gryende klokkeinteresse, og det var helt fjernt for meg å bruke mer enn et firesifra beløp på klokker. Når jeg har sett AT på brukten det siste året virker det som at prisene har galoppert voldsomt, stemmer det?
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg