Kjøpshjelp IWC Portugieser

EAS

Medlem
26. juli 2010
Innlegg
108
Hei,

Har lenge ønsket å gå til anskaffelse av en Portugieser, men trenger virkelig hjelp her.

Dilemmaet mitt er:

Syntes den eldre generasjonen helt klart er finest, gjerne med 7 dagers verket, samtidig syntes jeg kanskje kassen virker litt for tjukk og tung? Skal jo være en klokke som er dressy og samtidig også casual/sporty, men er lei av topptunge klokker som føles for store og tunge. (Har hatt PAM Luminor 1950, noen Breitlinger osv. tidligere og føler jeg har vokst litt fra vulgære og for store klokker). Har en IWC Aquatimer i dag som jeg syntes er helt på grensen med tanke på bærekomfort.

Har sett de som har ligget på finn i det siste (med 7-Days verket) og jeg syntes de er overpriset i forhold til tilstand. (mangler bokser og papirer, hardt brukt, mangler mva, mangler service som visstnok er dyrt og komplisert osv.)

Samtidig syntes jeg skivedesign er fantastisk og noe av det flotteste med disse klokkene er den utrolige display-casebacken. Detaljene og utførelsen på dette gir meg virkelig følelsen av at dette er ordentlig forseggjorte og flotte klokker.

Samtidig syntes jeg den nye generasjonen frister, da den virker slankere og kanskje mer moderne. Har aldri sett eller prøvd klokken på hånden, kun sett bilder. Jeg kunne egentlig også hatt chrono, men har funnet ut at det er helt umulig for meg å bli fortrolig med det "halve" 12 tallet øverst på skiva. Det plager nesten vettet av meg at disse bare har et stållokk på baksiden, både med og uten chrono. Er redd det blir dealbreaker for min del.

For meg er det dessverre litt slik generelt for IWC, misforstå meg rett, masse flotte klokker som jeg liker, men sliter med å finne innertieren som virkelig gir "må ha" følelsen, noe som jeg lettere finner hos andre merker. Har også hatt lyst på Ingy, men finner liksom ikke en klokke uten noe "feil" enten i størrelse eller noe annet.

Så til spørsmålet som er grunnen til at jeg lagde tråden:

Finnes den riktige Portugieser'en for meg? Setter veldig pris på gode svar (Gjerne med bilder eller ref.nr)

Ble kanskje litt langt og klønete dette, men folk på TS er jo stort sett greie så dette går nok bra
 
  • Liker
Reaksjoner: JørgenO
Den eldre 5001-generasjonen med sjudagersverket, er skiller seg fra den nye 5007-utgaven ved at kassen er 'slipt' ned litt her og der, og den bygger ikke like mye på håndleddet. 5007 har også et oppgradert sjudagersverk - 52010, og oppgraderingen er så omfattende at det egentlig er et helt nytt verk, som er mer robust.

Resten er så likt at man må se to ganger for å finne noen forskjeller. 7 Days Automatic er etter min mening IWCs mest ikoniske Portugieser-modell, sammen med den utgåtte 5102 med åttedagers manuelt verk.

Kronografene finnes i flere versjoner. 3714 med et 7750-basert verk og stål baklokk, og den nye 3716 med det nye 69355-verket og safirglass på baklokket. Alle disse, også den mindre kjente 3903 med 89361-verket og 68 timers gangreserve, har kuttet 12 og 6 på skiven.

Det er det ikke alle som digger, men det er noe av det som gir klokkene den identiteten som gjør dem til klassiske IWC kronografer.

Alle disse er dressy, også kronografene, men 5001 og 5007 er så klart de mest klassiske dressklokkene i serien, og definitivt de mest ettertraktede på bruktmarkedet.

Kan du finne en av disse to med alle papirer som enten ikke er for gammel, eller har hatt service, er et sted mellom 60- og 80.000,- et realistisk anslag. Nyere 5007 koster en del mer brukt (ikke bruk chrono24 som fasit, btw, de prisene er ofte på bærtur og alltid uten mva), men vil neppe ha noe servicebehov.

Speaking of, service beløper seg så vidt jeg husker til 11-12-000,-. så om du finner en eldre, men pen og komplett 5001 som ikke har vært på service, ville jeg prutet uansett hva prisforlangende er.

Forøvrig vil jeg pitche inn 'sleeperen' i Portugieser-serien, 3583 som koster ny omtrent det samme som en brukt 5007. Kanskje den mest klassiske Portugieseren blant nyere modeller, med 82200-verket, safirglass på baksiden, og tilgjengelig med tre urskiver.

IWC_40_Pic2.jpg
 
Redigert:
Jeg ville ha tatt en titt på den nye serien som nevnes ovenfor her, den er helt nydelig men klart mer dressy enn chrono. 7days har jeg prøvd og for min del blir den alt for stor i både tykkelse og diameter. Som alltid bør det prøves på armen.
Jeg foretrekker definitivt chronoen.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Selvsagt finnes det en Portuguiser som passer for deg! Det finnes en for alle :D Hvis du har anledning vil jeg anbefale å komme innom til oss eller Bjerke og prøve dem på. Litt av poenget med Portuguiseren er at den skal være stor, husk at den første som kom på trettitallet var 43 mm. Jeg bruker en 8 dagers håndopptrekk på 43 mm og er ca 17 cm rundt armen. Noen vil nok mene klokken ser stor ut, men i mine øyne gjør det den til en allrounder. Ikke for dressy til å brukes til jeans. I tillegg har de ganske korte lugs, så de bærer ikke så stort. Den er veldig behagelig å bruke. Har også hatt en chrono som jeg var veldig fornøyd med. Portuguiser er i mine øyne den perfekt designede klokke. Klare og rene linjer, uten noe fuzz. Har jobbet med IWC i over 15 år nå og går aldri lei av disse klokkene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Topher, EAS og Suften
Som Jørgen sier skal det være litt størrelse på dem. Jeg hadde denne en gang i tiden. Mener den var 43mm. Har i dag en 7-days og er godt fornøyd. Størrelsen gjør den akkurat passe casual til at jeg bruker den litt oftere enn jeg ville ha gjort om den var et par mm mindre i både høyde og diameter.

CEB1AEAC-7ADB-4938-AD16-79D828EA8BB1.jpeg
6D17A3D5-7A4B-4339-897A-44995CD57EB6.jpeg

279ADFE2-3D5D-4FD7-865F-4E3B7086BD4C.jpeg
751FEA70-106F-4B7B-BEAF-E106056AE722.jpeg
 
Tusen takk til alle for gode svar. Dette var virkelig til hjelp. Skulle gjerne besøkt Otteren snart, men Stavanger er litt langt unna i disse dager, så får bli når dette er over. @TomB denne var virkelig flott da, er det en utgått eller aktuell modell? Glass på baksiden på denne?

Mvh Emil
 
Redigert:
Tusen takk til alle for gode svar. Dette var virkelig til hjelp. Skulle gjerne besøkt Otteren snart, men Stavanger er litt langt unna i disse dager, så får bli når dette er over. Har søkt en del på 5001/5007, hva er forresten forskjellene på disse? @TomB denne var virkelig flott da, er det en utgått eller aktuell modell? Glass på baksiden på denne?

Mvh Emil
Jeg finner den ikke på siden til IWC, så regner med den er utgått. Mener det var glass bak. Glasset på toppen var svakt buet, så profilen ble veldig fin. Angående 5001/5007 er vel hovedforskjellen verket. Jeg hadde en med 5001 som var et par runder på garantirep hos IWC. Den siste gangen ble en del i verket skiftet fra metall til keramikk. Hvorvidt dette er standard på nyere utgaver av 5001 vet jeg ikke, men det var tydeligvis identifisert som en svakhet. 5007 har i tillegg curved springbars og avrundet rem mot kassen. Det ser hakket penere ut.

5007 vs 5001

48DFA89C-0741-48C1-A339-47C7FF38F90F.jpeg
118A796D-6242-450A-BA43-446962B37406.jpeg
 
Den 5102-en som @TomB viser bilder av her (min gamle forøvrig), er ute av produksjon - og ja, den har safirglass bak.

Åttedagers-verket er imidertid ikke terminert, det finnes bl.a. i Portofino 5101, og sånn ser det ut på en 5102 bakfra:

_3310007.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og TomB