Kjøper dere nytt eller brukt?

Jeg foretrekker å kjøpe


  • Antall stemmer
    51

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Hvordan er det folkens, kjøper dere ur nye fra forhandler eller brukt fra privatpersoner gjennom nettet el.l.?

Inntil veldig nylig kjøpte jeg urene mine pent brukt eller i hvertfall "pre owned". Det er mye penger å spare synes jeg, når de eneste brukstegnene er småmerker jeg likevel ville lage den første uken jeg bar uret.

Det er jo likevel en egen glede ved å kjøpe i et forretning :D Jeg har selv stått bak disken og solgt ur som Tag og Omega, og vet jo hvilken glede hele kjøpsprosessen med prøving og en hyggelig prat er for mange. Kanskje spesielt for den som kjøper sitt første "finere" eller automatiske ur.

Inntil nå har gleden over penger spart vært sterkest :)

(Ved mitt nyeste kjøp var det nemlig ikke penger å spare på å kjøpe pent brukt ;) )
 
Alle tre alternativene er egentlig aktuelle for meg......Det der går helt om en annen...F.eks. den DS3'en jeg er på jakt etter, får jeg vel neppe kjøpt som ny.. :cry:
Min siste, PAM243, derimot, var BNIB.
 
Beror lite på vilken typ av klocka det är, "fin" klockor köper jag helst nya hos AD. Dykare och liknande försöker jag hitta på begmarknaden.
 
Har vært innom alle tre varianter, men blitt mye kjøp av pent/lite brukte ur på nettet... Var for en liten stund tilbake i en aktiv "flipping-periode" og da blir tapet for stort hvis man har kjøpt nytt fra forhandler.

Men dette varrierer med merke og modell. Noen merker som f.eks Panerai er det ikke så mye å spare på å kjøpe brukt. I tillegg finnes det svært gode kopier så er du riktig uheldig kan du også bli lurt ved bruktkjøp. Dessverre er det ikke alltid like lett å finne en forhandler som har akkurat den modellen man vil ha...

Brukt, med papirer i orden, i god stand og til en hyggelig pris ... Det er det jeg foretrekker ;)

(Kjøpte meg forresten en ny klokke i går og den ble kjøpt pent brukt :D )
 
Ai.. Hva har du kjøpt Risti4life?


Som Risti4life påpeker er det ikke nødvendigvis så mye å hente på å kjøpe Panerai brukt.
På andre merker kan det være såpass store besparelser på bruktkjøp at det oppveier risikoen for kopier og for å kjøpe ting som "fell off a truck"/er tyvgods. Godt forarbeid er alltid nødvendig. Referanser er et must.

Man kommer uansett ikke unna "kjøp selgeren, ikke klokken"-mantraet. Det gjelder IMHO også når man skal handle fra en forhandler.

Jeg har handlet både privat og fra forhandler. De private kjøpene har faktisk foregått mer knirkefritt enn de gjennom forhandler, men det beror nok mer på tilfeldigheter.
 
Det ble en Omega ja... synes du sa du ville ha en PAM til jeg :D
Omegaen er ikke ille i det hele tatt, du får vise den fram på neste GTG.
 
Helst ville jeg kjøpt hver eneste klokke ny gjennom AD, men slik som situasjonen min er idag, er det mer fornuftig å kjøpe pent brukte ur eller gjennom gråmarkedforhandlere. Alle tre alternativene er representert blant mine tre siste kjøp.
 
Kjøper nesten alltid brukt noen LE utgaver må kjøpes nye men ellers går det i brukt.

Så lenge man ber om gode bilder av klokken samt har en god innsikt i hva fake markede hiver ut er man ganske trygg.

Mvh
BullR
 
Hei

Jeg har kjøpt begge deler. Jeg kjøpte en brukt Breitling SuperOcean i Singapore og fikk den for 6000 kroner og den var bare et par år gammel og de går vel for rundt 17.000 nye her i Norge. Men jeg har også kjøpt nye klokker :)
 
Hvordan er det folkens, kjøper dere ur nye fra forhandler eller brukt fra privatpersoner gjennom nettet el.l.?
Jeg kjøpte denne brukt, de har sluttet å selge denne modellen hos min AD/Bjerke.
402A36A4-E64D-40D2-994B-DB13D90C33D3.jpeg
 
Jeg har kun kjøpt nytt selv, ellers har jeg arvet og mottatt som gaver. Gleden over å få noe urørt og kliss nytt er stor. Det samme er gleden over å arve fra noen man har kjær. Om jeg vil sette pris på å «arve» en fremmeds riper, dings, slark og annet, vet jeg ikke. Det kommer nok sikkert an på hvilken klokke det er snakk om.
 
  • Liker
Reaksjoner: Romeo Clive
Kjøper gjerne ny klokker via Ad , men då helst klokker som eg har en plan om å beholde i samlingen. Klokket drå brukten er klokker som kan flippes igjen.
 
Viktig å få bumpet en 11 år gammel tråd. Nicely done! ;)
Thx! Skal ikke ta æren for å finne på den spøken.

Men, jeg syns spm er fint, og det kan diskuteres uten spøk. Mitt seriøse svar: Digger å kjøpe nytt! Men også brukt:)