Kjøp fra chrono24 - erfaringer?

Medlem
20. juni 2011
Sted
Porsgrunn
Hei,

Sikkert mange her som har erfaring fra kjøp fra chrono24. Jeg har funnet en Rolex fra en forhandler i Japan som jeg vurdere å kjøpe.
Noe spesielt jeg bør være oppmerksom på her utover at det tilkommer merverdiavgift på beløpet?
Det er kanskje forbundet en viss risiko med å sende masse penger til andre siden av jorden mot å få en klokke i retur.....?

På forhånd takk

kire

Støttemedlem
Medlem
3. feb. 2020
Sted
Oslo
De er flinke (les: for flinke) til å polerer i Japan.

Så lenge selger bruker C24 sin betalingssystem burde det gå greit. Det blir alltid noe styr når du skal betale mva. fraktselskapene har enda ikke funnet ut av dette.

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Sted
Arendal
Jeg handlet en klokke fra C24 fra en forhandler i Østerrike for noen år siden. Alt var som forventet og det gikk rimelig greit. Det eneste jeg reagerte på var at kjøpesummen ble utbetalt til selger umiddelbart når jeg fikk den utlevert fra fraktselskapet. Det hadde jo vært naturlig å vente f.eks et døgn slik at man fikk noen timer til å inspisere at alt var ok med leveransen… Men jeg synes at det er litt påfallende at forhandlere fra Japan nesten alltid har de billigste klokkene….

kire

Støttemedlem
Medlem
3. feb. 2020
Sted
Oslo
Jeg handlet en klokke fra C24 fra en forhandler i Østerrike for noen år siden. Alt var som forventet og det gikk rimelig greit. Det eneste jeg reagerte på var at kjøpesummen ble utbetalt til selger umiddelbart når jeg fikk den utlevert fra fraktselskapet. Det hadde jo vært naturlig å vente f.eks et døgn slik at man fikk noen timer til å inspisere at alt var ok med leveransen… Men jeg synes at det er litt påfallende at forhandlere fra Japan nesten alltid har de billigste klokkene….
Man kan trekke fra lokal mva. på brukte klokker i Japan for eksport (derfor blir de billigst). Dette er ikke mulig i f.eks. Europa.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Medlem
20. sep. 2016
Sted
telemark
gjør som meg: sett deg på flyet og hent klokken selv, så får du en skikkelig opplevelse på kjøpet - 2 netter holder. spør om bedre pris på klokken hvis du kommer personlig og betaler cash. strøkne store sedler i glatt liten konvolutt gjør underverker. din besparelse utgjør ofte nok til at hele reisen blir gratis.

- dag 1 - ankom tidlig om morgenen så har du hele dagen. gjør ingenting spesielt annet enn traske rundt og glo, og finn fram til en bortgjemt fantastisk restaurant - en slik som lokalbefolkningen har som favoritt.

- dag 2 - gjør unna handelen før lunsj, sett klokken på armen, og spør selger etter bra lokalt spisested uten snobbefaktor. etter dette går du på 1 (ett) eneste museum. på ettermiddagen gå så tilbake til samme restaurant som dag 1, og spis noe helt annet.

- dag 3 - finn en stor lokal park og bruk formiddagen der. ta dagen som det kommer og føl deg som en av innbyggerne. ta sent fly hjem; ha minst et par timer du kan handle og spise på flyplassen. le inni deg av alle som springer rundt og stresser. begrens medbragt bagasje til minste felles multiplum - liten kul ryggsekk er alt du behøver. god reise!

14ED956B-8EF1-4F9E-957D-A1676CB3372E.jpeg

Redigert:
Medlem
20. sep. 2016
Sted
telemark
I Japan pruter man ikke.
...jovisst gjør man det, men med takt og tone.

jeg har handlet med folk i solens rike i 20 år - både kjøp og salg. etter at prisen er kjentgjort spør du om det er rom for at du kan komme med et (edruelig) tilbud, men det forutsetter at du nøye kjenner til det aktuelle prisnivået.

kultiverte japanere er ekstremt personlige hvis du er likefrem og byr på deg selv.

ps: ettersom menneskene i det bananformede landet er svært opptatt av helse, vil bl a en (pent innpakket) medbragt liten glassflaske møllers tran bli satt særlig pris på (ikke ironi). etter en smidig handel er det også alltid en god idé komme tilbake eller ettersende en flaske johnny walker blue label - gjerne sammen med en stor kransekake pyntet med norske flagg.

Redigert:
Medlem
23. april 2019
Sted
Lillestrøm
...jovisst gjør man det, men med takt og tone.

jeg har handlet med folk i solens rike i 20 år - både kjøp og salg. etter at prisen er kjentgjort spør du om det er rom for at du kan komme med et (edruelig) tilbud, men det forutsetter at du nøye kjenner til det aktuelle prisnivået.

kultiverte japanere er ekstremt personlige hvis du er likefrem og byr på deg selv.

ps: ettersom menneskene i det bananformede landet er svært opptatt av helse, vil bl a en (pent innpakket) medbragt liten glassflaske møllers tran bli satt særlig pris på (ikke ironi). etter en smidig handel er det også alltid en god idé komme tilbake eller ettersende en flaske johnny walker blue label - gjerne sammen med en stor kransekake pyntet med norske flagg.
Du har selvfølgelig rett og jeg var for kategorisk.

Jeg har ikke jobbet med japanere like lenge som du og ikke med kjøp og salg, men jeg lærte fort at man må være mye mindre direkte mot dem enn mot vesteuropeere - ihvertfall frem til man er godt kjent. Ellers går det i vranglås, og et typisk bud via en online platform som chrono24, uten dialog på forhånd og godt under faktisk verdi for så å forhandle seg opp vil klinge dårlig.

Tran-tipset var bra, skal huske på det!

• Liker
Reaksjoner: holmby
Medlem
26. nov. 2010
Sted
Bodø
De er flinke (les: for flinke) til å polerer i Japan.
Er de like flinke til å børste?

OP: Sjekk tilbakemeldingene opp mot klokken du er ute etter. Man er sjelden den første personen forhandleren har hatt med å gjøre som tar turen innom AD for en ektehetssjekk.

kire

Støttemedlem
Medlem
3. feb. 2020
Sted
Oslo
Er de like flinke til å børste?

OP: Sjekk tilbakemeldingene opp mot klokken du er ute etter. Man er sjelden den første personen forhandleren har hatt med å gjøre som tar turen innom AD for en ektehetssjekk.
Tror de foretrekker ting som skinner ;)

• Liker
Reaksjoner: Lilac
Medlem
5. okt. 2012
Tror det er endret mht å frigi betalingen. Har selv ikke kjøpt på C24 men har solgt, og betaling fra kjøper til meg ble ikke frigitt før kjøper selv hadde markert for at han var fornøyd med klokka.