Kjøp av første "skikkelige" klokke

Medlem
26. jan. 2015
Innlegg
2
Hei,

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av klokke, og har et budsjett på 20-30k. Har sett meg ut Tudor som en god kandidat, men kom gjerne med andre tips. Har et par generelle spørsmål:


* Ny eller brukt? Er Chrono24 beste stedet å kjøpe brukt isåfall?
* Hvis ny, bør jeg bruke norsk forhandler eller urverket.no?
* Er det store prisforskjeller blant norske forhandlere på Tudor (eller klokker i den prisklassen generelt)?
* Hvis Tudor, er det noen spesielle typer som ikke taper seg særlig i verdi?
 
Chrono24 er vel pt. det verste stedet å handle, generelt høye priser, ufordelaktig valutakurs og norsk mva på 25% som kommer på toppen av det hele. Finn deg en her hjemme, er det enkleste, greieste og gjerne det billigste. Pleier å dukke opp med jevne mellomrom. En WTB her kan gjøre susen
 
Kjøp &Salg her inne blir nok et hakk tryggere enn Finn. Spesielt siden det er første handel. Helt ny /Forhandler er også trygt. Urverket .no har gitt flere utfordringer mef tanke på garanti etc.

8
 
Chrono24 er vel pt. det verste stedet å handle, generelt høye priser, ufordelaktig valutakurs og norsk mva på 25% som kommer på toppen av det hele. Finn deg en her hjemme, er det enkleste, greieste og gjerne det billigste. Pleier å dukke opp med jevne mellomrom. En WTB her kan gjøre susen
Ikke alltid riktig, men som sted å handle første klokke er jeg enig i at det kan være litt krevende.
 
Litt sent svar, men personlig ville jeg ALDRI kjøpt en såpass dyr klokke brukt.
Mitt tips er å gå til en AD, finne en klokke du liker og så spørre om de har noe å gå på.
Vet flere som har gjort gode kjøp av Tudor hos norsk AD, og prisforskjellen på ny og brukt er
etter min mening alt for liten. Ved kjøp av brukt klokke ANER du ikke hva slags trøkk den kan ha
fått som gjør at du får problemer i fremtiden. Da hjelper det lite om siste eier er en bra kar.

Tudor holder seg generelt bra i verdi, min personlige favoritt og som jeg vet er etterspurt i bruktmarkedet
er den nye Black Bay Pepsi GMT. Men du må jo like klokka supergodt selv er mitt tips.
 
Litt sent svar, men personlig ville jeg ALDRI kjøpt en såpass dyr klokke brukt.
Mitt tips er å gå til en AD, finne en klokke du liker og så spørre om de har noe å gå på.
Vet flere som har gjort gode kjøp av Tudor hos norsk AD, og prisforskjellen på ny og brukt er
etter min mening alt for liten. Ved kjøp av brukt klokke ANER du ikke hva slags trøkk den kan ha
fått som gjør at du får problemer i fremtiden. Da hjelper det lite om siste eier er en bra kar.

Tudor holder seg generelt bra i verdi, min personlige favoritt og som jeg vet er etterspurt i bruktmarkedet
er den nye Black Bay Pepsi GMT. Men du må jo like klokka supergodt selv er mitt tips.

Yepp.
Det er derfor vi har Good Guy's er på TS.
De seriøse forummedlemmene som selger her under kjøp og salg er ærlige personer. "Buy the seller" er et kjent slagord. Føler du at du kan stole på selger så er det greit. Ved den minste tvil; styr unna.

Går du til en AD så er du sikker.
Kjenner du til en forumbruker fra TS her, så er det det greit. (eller spør her).

Fallgruvene er mange. Det er ikke bare slag og skader som klokken kan være utsatt for. Det kan også rett og slett være en fake-klokke. Da vil det være vanskelig å få "reparert" klokken, eller i beste fall; omgjøre handelen.

Ta deg tid. Undersøk hva du ønsker og prisleie.
Snakk med fagfolk. (Både en AD og TS)

8
 
Yepp.
Det er derfor vi har Good Guy's er på TS.
De seriøse forummedlemmene som selger her under kjøp og salg er ærlige personer. "Buy the seller" er et kjent slagord. Føler du at du kan stole på selger så er det greit. Ved den minste tvil; styr unna.

Går du til en AD så er du sikker.
Kjenner du til en forumbruker fra TS her, så er det det greit. (eller spør her).

Fallgruvene er mange. Det er ikke bare slag og skader som klokken kan være utsatt for. Det kan også rett og slett være en fake-klokke. Da vil det være vanskelig å få "reparert" klokken, eller i beste fall; omgjøre handelen.

Ta deg tid. Undersøk hva du ønsker og prisleie.
Snakk med fagfolk. (Både en AD og TS)

8


Helt enig i at man må "kjøpe selgeren". Mitt poeng er at det er mange tilfeller der også GGs selger klokker med tidligere eiere og ukjent historikk, og selv om klokken har gått tilfredsstillende i deres eie er det ikke noe garanti for tilstanden inni. Særlig prisene på visse merker synes jeg holder seg altfor bra i forhold til den risikoen som uansett ligger i et bruktkjøp
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel