Kjøkkenhjelp - hvitevarer

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
God kveld,

Usikker om dette er riktig sted å poste tråden, men prøver...

Jeg har såvidt startet prosessen med å planlegge nytt kjøkken. Har noen som bistår med bygging osv., men må selv kjøpe inn hvitevarer. Jeg har null erfaring med hva som er bra og ikke - pris er altså mitt eneste måleparameter. Har hørt Miele er bra, men også sånn cirka dobbel pris kontra alt annet.. spørsmålet er jo om det er verdt pengene.

Er det noen som har tips på hva som er bra og hvor jeg bør kjøpe (bra service, tilbud, osv.). Må ha:
1) Oppvaskmaskin
2) Kjøleskap / frys (todelt, kombiskap?)
3) Stekeovn
4) Platetopp (induksjon)

Alt må være i kategorien integrert.

Takk på forhånd for alle tips og triks! :)
 
Har vært diskutert noe lignende før, men bidrar med min tanke..

Jeg kjøpte nytt kjøkken for to år siden. Alle hvitevarer er Miele, men ventilator og vinskap er noe annet (litt usikker på hva).. I morgen kommer tekniker for å bytte ut vinskapet for 2. gang, og for å fikse ventilator. Resten av hvitevarene har fungert utmerket.

Finnes nok mye bra, men Miele kan i alle fall jeg anbefale!
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
For å kunne bistå med råd. Så trenger jeg å vite om det skal lages mat på kjøkkenet. Da tenker jeg på om det kun er snakk om oppvarming av Fjordland og fredagspizza typ, frossenpissa fra Stabburet. Eller om du er en hobbykokk med relativt høy matinteresse.
For noen er full hvitevarepakke fra Ikea mer enn nok. Men for andre så er det kun Gaggenau og La Cornue som gjelder.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
Jeg er ikke på langt nær like kyndig som Zilla ovenfor, men har hatt Siemens og har Gaggenau. Begge merkene har samme eier og produsent og er forholdsvis like på innsiden (oppvaskmaskinen og mikroen (!) er mest "pimp my Siemens"). Inntrykket mitt er at Gaggenau lager bedre stekeovner, mens induksjonsplatene er mer hipp som happ. Jeg hater det magnetiske hjulet som er på Gaggenau stekeplaten - i praksis så fungerer det dårligere enn Siemens styring.

Personlig ville jeg har gått for de beste fra Siemens og brukt resten av pengene på vin og mat.

Men, det er bare meg.
 
For å kunne bistå med råd. Så trenger jeg å vite om det skal lages mat på kjøkkenet. Da tenker jeg på om det kun er snakk om oppvarming av Fjordland og fredagspizza typ, frossenpissa fra Stabburet. Eller om du er en hobbykokk med relativt høy matinteresse.
For noen er full hvitevarepakke fra Ikea mer enn nok. Men for andre så er det kun Gaggenau og La Cornue som gjelder.

Fjordland (eller andre ferdigretter) har jeg ikke laget på flere år, så jeg er nok nærmere hobbykokk. Dog kanskje ikke så proff som det høres ut som. Jeg trenger et kjøkken som er velfungerende til å lage god mat og ordentlige retter. Mikro trenger jeg ikke.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Flyttet akkurat fra 5 år gammelt top of the shelf Siemens til 20 år gammelt kjøkken med keramisk platetopp. Skal skifte hele kjøkkenet men som ventepølse (tar en god stund) kjøpte vi «testvinner» platetopp fra whirlpool. Den når ikke min gamle til anklene hva angår brukervennlighet og effektivitet.

Anbefaler Siemens og oppover og helst høyere sjikt på platetopp. Komfyren her (Husqvarna) holder greit mål trossalder.
 
Å påstå at man kjøpte Gaggenau fordi man lager mye mat går hos meg i samme kategori som å si at du kjøpte Sub fordi du dykker så mye. Gjelder kanskje 1 av 1000.

Personlig gikk jeg for en litt dyrere Bosch pakke da jeg pusset opp for et år siden. Har ingen ting å utsette på noen av hvitevarene, og jeg tipper jeg lager mer mat enn gjennomsnittet.
 
Jeg er også i planleggingsprosess på nytt kjøkken og har et spørsmål. Er glad i å lage mat men ikke nevrotisk. Men jeg er allergisk mot lyd. Noen som har formening om hvilket merke som tilbyr de mest stille produktene? Tenker, kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn (varmluft) og induksjonstopp som ikke lager mer lyd enn nødvendig
 
Når det gjelder platetopper med induksjon så har Siemens patent på denne teknologien. Dvs at alle induksjonstopper har den samme kvaliteten uansett om det står Gorenje eller Miele. De får ikke lov til å utvikle sine egne systemer pga patentrettigheter.

( Informasjon tilegnet meg av reparatør etter jeg bannet Samsungtoppen min opp og ned etter tredje havariet innenfor garantitiden og proklamerte høyt og tydelig at jeg skulle valgt et bedre merke.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Kjøkkenet mitt ble oppgradert i 2009. Jeg har Siemens induksjonstopp (samt avtrekksvifte), stekeovn og mikro, Asko oppvaskmaskin og 2x Ikea integrerte kjøleskap med fryser. Svært fornøyd med alt, unntatt varselet på mikroen (piper én gang i sekundet helt til jeg åpner døren, vanvittig irriterende). Asko-oppvaskmaskinen har masse smarte løsninger.

Når det gjelder forhandlere så går vel Skousen for å være blant de billigste, og i min erfaring er de svært greie å ha med å gjøre også (fikk penger tilbake når tingen jeg kjøpte kom på salg uken etter).
 
Kan varmt anbefale Asko oppvaskmaskin. Vi er så fornøyd med vår at vi tok den med oss når vi kjøpte nytt hus. Mange forskjellige programmer til forskjellige bruksområder, smarte løsninger på hyller og skuffer, god plass og viktigst av alt, den går stille.

Jeg ble ble nødt til å kjøpe ny platetopp når vi skiftet kjøkken ifjor, litt fordi vi ville ha 80cm topp men mest fordi jeg mistet ned pepperkvernen og knuste toppen. Vil anbefale å kjøpe en topp der effekt stilles separat for alle sonene. Jeg var så dum og kjøpte en der jeg først må trykke på hvilken sone jeg skal stille, for så å stille effekt. Møkkaløsning! Er irriterende å stille på feil sone, spesielt når det koker over og du har brukt en annen sone i mellomtiden.

Steikeovnen med pyrolyse er fint. Har hatt to Miele ovner, begge har hatt gode funksjoner, enkle å bruke og steiker jevnt.

Har du plass til både kjøl og frys? Integrerte skap er litt små, kan ikke se for meg at et integrert kombiskap kan fungere for en familie. Vi har fryseskap i boden, ingen frys på kjøkken, lever fint med det.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Kan varmt anbefale Asko oppvaskmaskin. Vi er så fornøyd med vår at vi tok den med oss når vi kjøpte nytt hus. Mange forskjellige programmer til forskjellige bruksområder, smarte løsninger på hyller og skuffer, god plass og viktigst av alt, den går stille.

Jeg ble ble nødt til å kjøpe ny platetopp når vi skiftet kjøkken ifjor, litt fordi vi ville ha 80cm topp men mest fordi jeg mistet ned pepperkvernen og knuste toppen. Vil anbefale å kjøpe en topp der effekt stilles separat for alle sonene. Jeg var så dum og kjøpte en der jeg først må trykke på hvilken sone jeg skal stille, for så å stille effekt. Møkkaløsning! Er irriterende å stille på feil sone, spesielt når det koker over og du har brukt en annen sone i mellomtiden.

Steikeovnen med pyrolyse er fint. Har hatt to Miele ovner, begge har hatt gode funksjoner, enkle å bruke og steiker jevnt.

Har du plass til både kjøl og frys? Integrerte skap er litt små, kan ikke se for meg at et integrert kombiskap kan fungere for en familie. Vi har fryseskap i boden, ingen frys på kjøkken, lever fint med det.
+100 på poenget med koketopp og separate kontroller. Og viktig poeng med størrelsen på integrert kjøl/frys/kombi. Vi tok oss plass til full høyde kjøleskap og 2/3 høyde fryseskap da vi gikk for integrerte hvitevarer ved siste oppussing.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Kan trygt anbefale Siemens sin IQ700 innbyggingsovn. Masse funksjoner og menyer som ligger ferdig programmert i menyen. Disse fungerer utrolig bra. Fruen er meget begeistret for brød/bake-funksjonene i menyen. 100% damp var avgjørende for mitt valg pga sous vide og damping av fisk/grønnsaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
Har hatt mid/top-level Siemens i 9 år. Eneste problemet har vært et hengsel på fryserdøren.

Skal kjøpe nytt kjøkken i ny leilighet nå. Tror jeg går for Siemens igjen.

Forøvrig meget fornøyd med Samsung vask og tørk i samme periode