Kjøkken med «smart» ladeløsning

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
Etter litt for mange uker på «campingtur» i 2.etg er det nye kjøkkenet straks ferdig montert og hele 1.etg oppusset. Det som gjenstår på kjøkkenet er å tenke ut en optimal ladestasjon for husstandens foreløpig tre iPader, to iPhoner samt to smartklokker. Ønsker oss ikke tilbake til ledningshelvete på benken og kom derfor opp med ideen om å lage noen hyller som dedikeres til nettopp dette.
8064FD39-B2A4-4EA7-A140-96286749068B.jpeg

Nå er det jo slik at kjøkkenselger ikke bryr seg med hva vi eksakt velger inne i disse hyllene, og elektrikeren vi bruker gjør bare det han får fortalt. Jeg står da igjen og klør meg litt i hue rundt valg av optimal løsning. Vi har en dedikert strømkabel som henger der hylla skal monteres.

Skal jeg be elektrikeren dette opp en dobbelkontakt, og få tak i noeslikt? Finnes det andre, mer permanente «usb-kontakter» som kan settes i veggen? Finnes det noe trådløst som her blitt bra nok/kraftig nok?

bredden på hylla blir ca 16cm
 
Her endrer alt seg såpass fort at jeg iallfall ville gått for noe semi-løst. Følger tråden med interesse, for sliter med det samme selv!
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og twt2
Funderte på noe lignende for noen år siden, endog i en nattbordshylle og ikke kjøkken. Bør imidlertid fungere flott.

Endte med en 5-ports USB-hub av typen under, og tilhørende korte USB-kabler på 30 cm. Kjøpte da både Lightning, USB C og micro-USB for å dekke alle mIne dingser, og med litt organisering av ledninger får du en enkel løsning som er fleksibel og kan justeres kjapt etter behov. Skru opp på veggen og det blir en rimelig ålreit løsning.

Det er mange ulike varianter, også noen med egne USB C-porter og nok futt til å lade PC-er. Var betydelig snevrere utvalg da jeg kjøpte, så gikk for en variant med 2.1A for rask lading av iPhone og normal ladehastighet på iPad, men skulle jeg gjort det på nytt nå i 2022 hadde jeg nok sørget for å ha en som gir full guffe på iPhone også.

1655017480547.jpeg

1655017620120.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
No kjem dei fleste produkta med kun ladekabel så det burde være grei skuring å finne et produkt du kan bruke som gir rette spenning og ampere for dine produkter . Eg hadde uansett lagt pengane i noke som er trygt og testa. Legg opp 2x4 ports kontakter når du først driver på og put inn i en sånn zigbee eller tilsvarande så du kan slå av kontaktene via app sånn vist du reiser ut av huset og er usikker på om der står noke på lading. Lommelykt e.l
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Funderte på noe lignende for noen år siden, endog i en nattbordshylle og ikke kjøkken. Bør imidlertid fungere flott.

Endte med en 5-ports USB-hub av typen under, og tilhørende korte USB-kabler på 30 cm. Kjøpte da både Lightning, USB C og micro-USB for å dekke alle mIne dingser, og med litt organisering av ledninger får du en enkel løsning som er fleksibel og kan justeres kjapt etter behov. Skru opp på veggen og det blir en rimelig ålreit løsning.

Det er mange ulike varianter, også noen med egne USB C-porter og nok futt til å lade PC-er. Var betydelig snevrere utvalg da jeg kjøpte, så gikk for en variant med 2.1A for rask lading av iPhone og normal ladehastighet på iPad, men skulle jeg gjort det på nytt nå i 2022 hadde jeg nok sørget for å ha en som gir full guffe på iPhone også.

Vis vedlegg 293263
Vis vedlegg 293264
Har du link?
 
Legg opp 2x4 ports kontakter når du først driver på og put inn i en sånn zigbee eller tilsvarande så du kan slå av kontaktene via app sånn vist du reiser ut av huset og er usikker på om der står noke på lading.

Tar meg egentlig videre til noe annet - har en hub for døra, en til kameraer (arlo), en til alarm (Cavius) og nett/mesh fra google nest. Kan en slik zigbee eller andre klare å koble disse sammen til en? Å kunne fjernstyre ladepunkter er jo også fiffig:)
 
Har du link?
The Wirecutter pleier å være veldig gode på oppdaterte produktomtaler! Les både hovedanbefalinger og alternativene, de har mye gode betraktninger også utenfor kategorivinnerene.

Utgått produkt en del steder, og finner nok bedre alternativer nå, men Amazon.de har akkurat den jeg har fremdeles. Kjøpte også 30-centimeterskabler fra Anker som jeg er happy med.
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2