Kina forbyr i praksis ICE-biler fra juli 2023 og retter KO mot VW, Nissan, Toyota, etc

Medlem
25. des. 2018
Innlegg
56
Sted
Oslo
Nå er det krise for "de gamle" i Kina og på verdensbasis.
Kina forbyr i praksis diesel, bensin og hybridbiler fra juli 2023 samtidig som "de gamle" sitter på 4 mill usolgte biler i Kina som nærmer seg verdiløse. Måten de gjør det på er at man ikke får registrert nye ICE-biler i befolkningsentre som Beijing, Shanghai, etc
Det ser nesten ut som det er en "Nokia" på gang.
Toyota har ikke en ren elbil på markedet for i 2027. Følger verden trendskiftkurven til Norge i overgang fra ICE til EL er nybilsalget 90% når Toyota kommer med sine elbiler..
Lang garantiordning på spesielt nye Toyota biler kan vise seg å være verdiløs.
Dette blir spennende å følge med på.
 
Er ikke dette en Toyota elbil? https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/toyota-bz4x?tab=test Ute nå, ikke i 2027. Men ja de er jo seint ute uansett.

Mer her om Kina og resten av verden for de som ønsker kilder https://electrek.co/2023/04/01/ice-...-china-and-it-is-the-canary-in-the-coal-mine/

bz4x deler plattform med ICE og hybridbiler som som øker produksjonskost i forhold til plattformer som er ren EL fra start.
Bilen er et halvhjertet forsøk på ren EL-bil.

Grendel:
Kina bruker bare miljøargumentet som skalkesjul for "å parkere" Toyota, Nissan, Honda og VW.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
bz4x deler plattform med ICE og hybridbiler som som øker produksjonskost i forhold til plattformer som er ren EL fra start.
Bilen er et halvhjertet forsøk på ren EL-bil.

Grendel:
Kina bruker bare miljøargumentet som skalkesjul for "å parkere" Toyota, Nissan, Honda og VW.

Bz4x er utviklet for elektrisk motor. Det er derfor en elbil. Toyota (og Lexus) har hatt som mål å utvikle en god bil, fremfor rekkevidde. Dette var kanskje ikke det smarteste for norske borgere.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Er det noen i det hele tatt som vil ha noe av kinesisk opphav lenger? For det første er det jo bais, og for det andre så er det vel ingen nogenlunde oppegående mennesker som er interessert i direkte å støtte oppunder et Putinvennlig totalitært regime.
La dem ha driten sin for seg selv.
 
Redigert:
Vel, jeg må jo si at jeg hadde "Kina-Suben" i mange år. Den var kul og jeg likte de kinesiske dagene.
WP_20150428_21_14_19_Pro.jpg


Av en eller annen grunn så ble den for "lik" en Submariner. Dermed så vant den ikke tilstrekkelig wrist-time.
Den ble solgt.

Fortsatt så har jeg en kinesik skeleton watch. Den ble kjøpt fordi det var en rimelig vei til å ha en skeleton hvor bevegelsene var fult ut synlige. Fasinerende, men den blir ikke brukt. Den er jo mest stilig med lite opptrukket fjær. Da får den jo (dessverre) veldig dårlig gangtid... Men den er fortsatt kul.
Tao International (2).jpg


Når det gjelder bil, så kunne det vært kult med MG. Fordi det står MG på panseret og i vognkortet. Vognkortet er jo ikke synlig for alle. Det kommer på minus siden.

Dagens MG er jo ikke laget i England, så da gjelder ikke det gamle slagordet "Vær kritisk, kjør britisk". Enda en minus. Jeg har en (britisk) MG. Det er en ekte engelsk MG.

Da er det egentlig ikke mer kinavare igjen. Da kan jeg vel egnetlig innrømme at jeg har en kinavare, @GrimReaper. Men er fornøyd med det. Har ingen planer om å kjøpe mer....

(PS: Følte meg som en stolt foreldre da min datter fortalte at hun og samboeren hadde vært i butikken for å kjøpe router til hybelen. Samboreren hadde funnet en 'fin', og min datter sa; "Nei den skal vi ikke ha. Det er Huawei.".)

8- )