Kan Polywatch brukes på mineral glass?

Medlem
22. aug. 2016
Sted
Oslo
Hei,

Har vært så uheldig å fått en liten ripe i kokkeglasset mitt (mineral glass).
Har lest at polering Polywatch fungerer fint, eventuelt tannkrem men da jeg ringte en urmaker for å høre mente han at han ikke hadde hørt om slikt. Nå lurer jeg altså på om jeg skal investere i en tube med Polywatch eller om dette kun fungerer på akryl/plast?

Hadde ikke benyttet polywatch / slipemiddel (e.g. tannpasta) på safirglass, fordi hvis det er AR coating på glassets utside så ødelegger du den coatingen...

Hadde ikke benyttet polywatch / slipemiddel (e.g. tannpasta) på safirglass, fordi hvis det er AR coating på glassets utside så ødelegger du den coatingen...
Hvis du ikke vil fjerne coatingen da. Jeg hadde en gammel klokke med relativt slitt coating som var veldig synlig i rett lys. Etter en god skrubb med poly var all coatingen borte.

Ellers så mener jeg å ha lest at polywatch ikke tar riper i safirglass eller mineralglass, men kanskje noen har prøvd som vet bedre..?

Researchet dette litt tidligere ettersom jeg fikk en litt dyp ripe i mineralen på en Orient Bambino.

Polywatch fungerer på akryl/plexi, ikke mineral så vidt jeg har forstått. Dropp det. Tannkrem har jeg prøvd en 3-4 ganger uten synlig forbedring. Det som derimot visstnok skal fungere, enten med litt harde fingertupper og en klut eller best av alt en dremel med poleringsstykke, er diamantpasta. Google litt rundt om diamond paste og scratch removal så finner du mye snadder.

Problemet med mineralglass er jo at det er mye mykere enn safir og dermed får lettere riper. Samtidig er det ikke så mykt som plexi, hvilket gjør det vanskelig å polere bort riper. Mineral er egentlig et helt horribelt valg på en klokke, all den tid det treffer et "sweetspot" der det nesten uansett pådrar seg riper - men er nesten alltid for hardt til å poleres.

Bambinoen min har for eksempel en kraftig domed mineralkrystall. Ripemagnet. Hadde vært både mer praktisk og sjarmerende med en domed plexi slik som på vintage ur.

Takk for svar og tips! Ripen er ikke såååå synlig, så da dropper jeg i det minste Polywatch da det sliper vekk eventuele belegg. Får lese meg litt opp på diamantpasta eventuelt lære meg å leve med ripen :)

Det er mulig å pusse bort riper i mineral glass. Men meget vanskelig. Jeg fikk et bra resultat, men ikke topp, mest sannsynlig fordi jeg ikke gadd å holde på lenger. På egen klokke. Tok et skikkelig ripete mineralglass og pusset med våtslipepapir MED vann (duh)stadig finere. Deretter en slipepasta til billakk. Ble tålelig bra. Men jeg har ingen oppskrift, vet ikke om jeg for eksempel kunne ha droppet flere steg, om kun siste produkt ville gjort susen og så videre. Brukte også flere timer. Foran tv, som hjernedød task. Bare et innspill til at det synes å kunne gjøres. PS. Jeg gidder ikke å gjøre det igjen da :p:D

• Liker
Reaksjoner: Grendel