Kajakk tråden

Medlem
29. des. 2015
Innlegg
161
Sted
Stavanger
D71E326F-05EF-4700-AC21-CB14D7C73AFD.jpeg
Er ganske uerfaren kajakk paddler, har kun 10-15 turer på flatt vann og på fjord. Gikk til anskaffelse av en Seabird Discovery som er både stødig og retningsstabil med sine 4,3m lengde og er vel gjerne super nybegynner kajakk. Liker denne meget godt og oppnår grei marsjfart. Bildet er tatt på Storavatnet på Stord som er ypperlig til kajakkpadling. Nyter denne formen for rekreasjon og det anbefales på det varmeste
 
Redigert:
Husk tørrdrakt med ull under. Kle deg etter vanntemperaturen og ikke lufttemperaturen. Sørg også for at du klarer egentrening hvis du padler alene.

Jeg er også kajakkpadler:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og Ruos
Husk tørrdrakt med ull under. Kle deg etter vanntemperaturen og ikke lufttemperaturen. Sørg også for at du klarer egentrening hvis du padler alene.

Jeg er også kajakkpadler:)

Blir våtkurs til våren. Kun lest og sett på YouTube vedrørende egenredning :eek:
Hvilken tørrdrakt anbefaler du?
 
Her funker det meste. Merker ikke så stor forskjell på dyr og billig. Hvis du tipper rundt på denne årstiden, kan det være skummelt hvis du ikke kommer deg oppi igjen relativt raskt på grunn av temperaturen i vannet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Vis vedlegg 134319 Er ganske uerfaren kajakk paddler, har kun 10-15 turer på flatt vann og på fjord. Gikk til anskaffelse av en Seabird Discovery som er både stødig og retningsstabil med sine 4,3m lengde og er vel gjerne super nybegynner kajakk. Liker denne meget godt og oppnår grei marsjfart. Bildet er tatt på Storavatnet på Stord som er ypperlig til kajakkpadling. Nyter denne formen for rekreasjon og det anbefales på det varmeste

Seabird Discovery er virkelig et supert valg av kajakk for en som hopper ut i hobbyen. Har selv padlet bl.a Geirangerfjorden i samme modell og hadde lite å utsette på den. Den fungerer også ypperlig i skjærgården om man prioriterer stabilitet over ren fart (noe jeg som oftest gjør). Ellers gir @Havvo fasiten hva kommer til utstyr og prioriteringer :)

edit* Kan nevnes at nære relasjoner er/har vært sponset av Seabird, men jeg liker i alle fall å tro jeg er ukjøpt og upartisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Takk som deler:)

Jeg har planer om å kjøpe kajakk snart og setter stor pris på å høre om folks erfaringer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Gå for Rolls Royce med en gang så slipper du å selge med tap når du er bitt av basillen og vil oppgradere. En glassfiberkajakk varer i 100 år..
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Gå for Rolls Royce med en gang så slipper du å selge med tap når du er bitt av basillen og vil oppgradere. En glassfiberkajakk varer i 100 år..Om man ikke litt overivrig kjører inn i fjæra etter en lang tur og hører knaselyder som kun kan beskrives som "dyre" eller "tidkrevende"

;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos

Det var det som nybegynner jeg tenkte på. Greit å kunne dra den opp i fjæresteinene uten å være redd for riper etc. Supert med dagluke og stangholder. Jeg har ikke tenkt å lære noe eskimorulle, Discovery er heller ikke egnet til det. Kjøpte på vintersalg til 4700,-. Er heller ingen formue, er ikke mer en en OEM klokkerem :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Husk tørrdrakt med ull under. Kle deg etter vanntemperaturen og ikke lufttemperaturen. Sørg også for at du klarer egentrening hvis du padler alene.

Jeg er også kajakkpadler:)

Bestillt meg en Palm Bora tørrdrakt i dag hos Kajakk & Fritid. Gode vintertilbud nå :eek:
 
En tråd jeg kan like!

Jeg får sitere min far. "Jeg trenger bare én til"... Han siktet her til kajakker. Det ska sies at han har holdt på med kajakk siden 70-tallet, så antall kajakker kan vel kanskje forsvares. :)

Når det gjelder havkajakker så sverger han forøvrig til Valley Nordkapp som vi har fire-fem stykker av, hvorav den eldste sikkert er 40 år gammel. Fantastiske kajakker og meget pene på havet!

Ellers vil jeg anbefale å øve seg på å komme seg ut av kajakken trygt og ikke minst få inn eskimorulla. Skulle man miste balansen til havs er det småkjipt å måtte gå ut av kajakken.



GOPR1007.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og BRIO1368