Jubilee til SKX007 - hvilken?

Medlem
5. aug. 2011
Innlegg
338
Som tittelen sier, hvilken jubilee burde jeg ha til min SKX007? Jeg har den orginale skrangle-lenken, men har kikket litt på Strapcode og Uncle Seiko. Noen her som har prøvd én / begge og kan gi meg en anbefaling (eller skal jeg bare beholde den orginale)?
 
Som tittelen sier, hvilken jubilee burde jeg ha til min SKX007? Jeg har den orginale skrangle-lenken, men har kikket litt på Strapcode og Uncle Seiko. Noen her som har prøvd én / begge og kan gi meg en anbefaling (eller skal jeg bare beholde den orginale)?
Har Strapcode sin " 20mm Super Jubilee 316L Stainless Steel Watch Bracelet for Seiko SKX013, V-Clasp Brushed"
Betydelig oppgradering med solid endlinks. På grensen til å bli tung i forhold til klokkken (merk SKX013).
 
Hei
Det er oppsider og nedsider ved alle de tre lenkene du nevner.
For først å ta den orginale lenken, vil jeg si dens fordeler er at den er veldig fleksibel og komfortabel. Dette er en konsekvens av at den er , som du sier"skranglete" (noen av oss liker dette;)) Den er dessuten godt proporsjonert etter min mening med 22-18mm tapering.

Strapcode sin jubileelenke er en direkte kopi av den orginale hva gjelder proporsjoner. Den har derimot solide ledd, og solide endeledd. Problemet med denne lenken er etter min mening endeleddene, som har to cantilever (utstikkere) hvor lenken hektes på. Ganske vanlig for solid endlinks. Er vel kun Tudor, Omega og en del mikrobrands som har skjønt at det motsatte er det riktige. Problemet med disse utstikkerene er at lug-lug blir lengre, uten at dette er et stort problem for SKX med sine 45,5mm. Jeg synes bare det ser rart ut.
Du kan lese mer her om de to lenkene: https://twobrokewatchsnobs.com/strapcode-skx-jubilee-review/

Screenshot 2020-11-20 at 09.15.02.png
Screenshot 2020-11-20 at 09.14.53.png


Uncleseiko sin lenke er strengt tatt ikke en jubilee-lenke i tradisjonell forstand. Den har flatere ledd, og er en reproduksjon av Seiko sin Z-199, fra sent 70-tall. Den består av solide ledd som er helbørstet og fremstår som mindre bling-bling enn jubilee. Ulempen med denne vil jeg si er låsen, som er en enkel flip-lock. Viktig å merke seg, er at denne lenken har en dramatisk taper; 22-16mm. Det gjør lenken ganske datert i uttrykket, mener jeg (noen av oss liker dette;))

Screenshot 2020-11-20 at 09.13.54.png
 
Har prøvd flere varianter. Men skranglelenken er iallefall min klare vinner.
Mer enn solid nok, lett og komfortabel. Eneste negative mååte være at den skrangler :)
 
Tusen takk @seikoskar for godt svar! Jeg er i utgangspunktet fornøyd med skranglelenken, men hule endlinks er litt irriterende. Får man ikke tak i solide slike via ebay / aliexpress?
 
Er det enkelt å flytte seiko-låsen over på strapcode-lenka?
Nei, dessverre. Men du kan kjøpe en MM300 lås på nettet, og sette den på. Det fungerer utmerket. Her er et bilde av en angus-jubilee lenke jeg en gang hadde til min SKX, med lås fra MM300. Denne lenken var ganske god, med riktige endeledd. Men den var tung, og jeg ble aldri komfortabel med de store leddene.

P1170306.JPG
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edvino
Jeg har Uncle Seiko sin, og den er by far den beste av de tre. Har har eid alle tre. Den er ujålete med masse «taper». Alltså 22-18 eller 16. Veldig behagelig. Liker å ha min løst på armen for en casual stil
image.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bassen og seikoskar
Jeg bruker Uncle Seiko på Ur-Tuna og original på SKX.
Begge gir et autentisk uttrykk og passe de respektive klokkene god. Originaløenka til SKX er litt bling, og jeg liker ikke det så godt. Har ikke brukt den nok til matte den ned ved bruk. Men ser man bort fra det er den helt fin. Komfortabel og lett. Låsen fungerer som Seikolåser pleier. Med andre ord holder den klokka på plass, og ingen sier åååh. At det er hule endeledd plager meg ikke et øyeblikk. Jeg vil ikke si at min skrangler, men den er definitivt fleksibel.

Uncle Seiko Z-199 er mer toolish i uttrykket. Og de to jeg har er ikke akkurat presist laget. Men til en gammel Seiko plager det meg ikke særlig at maskineringen er gjort av veldig uøvde og ustø kinesere og monteringen har bomma på et par ledd så avsmalingen er litt hakkete. Jeg vet om hundrevis av andre som ville fått noia av sånt. Denne lenka er litt tyngre, men fortsatt komfortabel og fleksibel med hule endeledd.

Får du en original fra forumet eller facebook av noen som har lest at de ubrukelige gjør du en god handel.
Fra Uncle Seiko er det evig lang leveringstid om dagen.


LarsB

ps, så nå at tråden er passe gammel så OP har vel ordnet seg allerede.