Jeg slår et slag for "rimelige" og tilgjengelige klokker

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Innlegg
4.306
Sted
Trondheim
Jeg har i mange år hatt en interesse for klokker og gjennom disse årene har jeg vært innom en mengde forskjellige modeller fra mange merker. Som hos mange andre har grensen for hva som er "helt normalt" å betale for en klokke økt gradvis og veien har gått fra Seiko og Tag Heuer via Omega og Rolex til Audemars og Patek. Både antallet klokker i samlingen og flippehastigheten har gått opp og ned, men interessen har aldri gått i dvale. Det kan jeg nok takke blant annet Tidssonen for :) Det er artig å se at det stadig kommer nye medlemmer og det virker som omfanget av klokkeinteresserte her i landet øker.

Det jeg ikke kan like er det enorme fokuset på ventelister og verdiøkning. Jeg er rett og slett drittlei av å lese om ventelister, investorer og bla bla bla priser på Sub, GMT og Daytona. Misforstå meg rett; jeg liker de nevnte modellene veldig godt. Den eneste klokken jeg aldri kommer til å selge en min Submariner som jeg kjøpte ny for ca ni år siden. Jeg forstår bare ikke at jakten på relativt enkle og masseproduserte modeller kan være så altoppslukende og utløse en så stor betalingsvilje:confused: Det finnes jo så mange andre fine og tilgjengelige klokker der ute som gir glede i massevis (så lenge gleden ikke måles i verdiøkning)

Disse tilgjengelige klokkene i mellomsjiktet slår jeg et slag for i dag. Borte fra samlingen er for lengst JLC, AP og PP. Inn i dag kom en Breitling. DET hadde jeg ikke trodd for noen måneder siden:oops:

La oss ta en sammenligning. Du kan håpe at du er så heldig at får bestilt en Daytona og kan vente et år eller fem før du får den. Prisen den dagen du endelig får den er ukjent, men sannsynligvis vil den være verd mer på bruktmarkedet enn du må betale i butikk. Hvis ikke bunnen faller ut av markedet da...

IMG_4689.jpg



Alternativt kan du for ca. samme sum som en Daytona koster i dag få en trio som dekker behovet for stoppeklokke, sportsklokke, badeklokke, dressklokke, osv. Tre forskjellige farger på skiven og muligheten til å bytte lassevis med remmer får du også. Det beste av alt er at du kan oppsøke en butikk og se og prøve deg frem til den klokken du liker best og ta den med hjem samme dag :)

IMG_4681.jpg
IMG_4682.jpg


IMG_4683.jpg

IMG_4680.jpg


IMG_4684.jpg


IMG_4691.jpg


Så hva sier dere? Finnes det noe klokkeglede der ute uten ventelister? :rolleyes:
 
Kunne ikke vært mer enig. Det finnes så mye bra og tilgjengelig der ute som ikke preges av invistortankegang og ventelister, noe den trioen du viser til bekrefter.

At ikke folk får opp øynene for eksempelvis IWC, NOMOS osv. er for meg en gåte (og ja, jeg har nylig kjøpt meg en Dj selv, uten at det forandrer poenget mitt, men fantasiprisene og «eksklusiviteten» på sportsmodellene holder jeg meg langt unna).
Jeg har selv en NOMOS, som gir meg mye klokkeglede.

Så, tommel opp for klokker som gir «bang for the bucks»! :)
 
IWC har jeg hatt og var veldig godt fornøyd med, men de er ofte i en litt høyere prisklasse.Nomos er et merke jeg ikke har hatt muligheten til å prøve, men det ser ut som de har mye spennende. Mener å huske at det var noen her inne som hadde en slik for en stund siden. Ser meget bra ut på bilder iaf :)

Nomos Zurich Weltzeit True Blue (3).JPG
 
Jeg er glad jeg kjøpte de ventelisteklokkene jeg stort sett ønsker for lenge siden. Mao stresser jeg lite med det.
Personlig har jeg alltid hatt mye glede av Omega. Masse å velge mellom, lett å få tak i, og kvalitet som ikke står tilbake for noen Ventelisteklokker.
 
  • Liker
Reaksjoner: EirikH
Jo. Det er mye fint av rimeligere klokker.
Breitling har jeg alltid vært svak for. Spesielt liker jeg den "skråkuttede" stålremmen.

Siste ukene har jeg nå brukt min Tissot PRS516.
I løpet av alle de år jeg har hatt denne klokken, siden 2009 tror jeg, så har jeg ikke brukt den så lenge i strekk.

Flott klokke og mye for pengene.
20190118_093039.jpg


8
 
Vis vedlegg 133757
IWC sammen med Zenith er mine nye favoritter. Og insane lyst å teste JLC dykkeren...
Vis vedlegg 133759

JLCen er rå. Modellen er utgått, men akkurat nå ligger det et par til salgs. Har du lyst og mulighet ville jeg slått til. IWC har mange fine modeller. Jeg er svak for Portuguese-serien og har hatt et par av de. Kommer nok sikkert til å skaffe meg en igjen.

Får vi opp flere komboer med alternativer som er tilgjengelig i butikk?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Gratulerer @TomB med en flott Breitling.

Jeg er helt enig i dine tanker rundt dette!

Jeg har en Datejust kjøpt for lenge siden, den blir i samlingen i overskuelig fremtid.

Breitlingen kjøpte jeg av en tidligere kollega som ikke hadde råd til service.

Skulle flippe denne etter service, men er blitt glad i den!:rolleyes:

Har en Alpina Pilot med "in house". En flott klokke til en overkommelig pris.

Men jeg kan ikke rettferdigjøre å binde opp så mye kapital som det trengs i dag for en Sub.
Jeg har hatt to stk tidligere.
Et fantastisk ur, men prisene er nå utrolige..o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
IWC har jeg hatt og var veldig godt fornøyd med, men de er ofte i en litt høyere prisklasse.Nomos er et merke jeg ikke har hatt muligheten til å prøve, men det ser ut som de har mye spennende. Mener å huske at det var noen her inne som hadde en slik for en stund siden. Ser meget bra ut på bilder iaf :)

Vis vedlegg 133693
Ja, jeg hadde en slik. Dumt av meg å selge, savner den.
Nomos anbefales absolutt, bang for the buck :)
 
Jeg har jo vært innom mye rart etterhvert, men tynna ut grunnet boligkjøp nå i høst. I et par måneder nå har jeg hatt en skx013 på hånda omtrent hver dag, og den gir veldig mye klokkeglede for en billig penge.
Har tusla litt ned i vekt siste tiden så lenka skulle kanskje hatt seg en justering.

aA8K4le.jpg
 
Rimelige armbåndsur - og da rimelig uten anførselstegn - er noe jeg kan like og har rett fokus.

Slår et slag for SKX013.

Det er bare en ting som er verre og mer irriterende å lese om innen hvert annet jævla innlegg her på TS er at alle skal skrive ordet #invistor hele tiden. DET er mer ødeleggende for lesegleden og utarmende, enn annonsene det refereres til isolert sett. ;) Det er mer pjatt om #invistor enn det ER invistorer...

51305181_2327695994153720_6751358411695647330_n.jpg
 
Breitling er undervurdert her på TS.
Det blir bli flere av dem her.

8

Jeg tror ikke det er en undervurdering. De fleste TS'ere er inneforstått med Breitlings historie og kvalitet. Det er vel heller en designfilosofi som ikke har appellert, eller har blitt utdatert. Det er dessverre også blitt sånn at enkelte modeller har gitt en konnotasjon som mange ikke ønsker å vedkjenne seg (les oversized bling for wannabees).
Brietling har jo hatt ganske sviktende salgstall de siste år, og det eksisterer mye rabatterte klokker på gråmarkedet (som er et dårlig tegn i seg selv).
Heldigvis har de sett lyset og er på vei tilbake igjen, selv om de så skriften på veggen lovlig sent.
 
Det er bare en ting som er verre og mer irriterende å lese om innen hvert annet jævla innlegg her på TS er at alle skal skrive ordet #invistor hele tiden. DET er mer ødeleggende for lesegleden og utarmende, enn annonsene det refereres til isolert sett. ;) Det er mer pjatt om #invistor enn det ER invistorer...

51305181_2327695994153720_6751358411695647330_n.jpg

Word!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Hvem skrev ordet invistor først egentlig?
Et søk her i forumet gir første treff i et innlegg av @hanse i januar i fjor.
Foreslår regelendring: alle nye/nyere ur som legges ut over retail, skal hashtagges «invistering» evt «invistor». Til uret er solgt skal profilbildet være Ronald McDonald/ valgfri klovn.

'Invistere' ble skrevet allerede i 2009.