Jaeger LeCoultre Master Quartz

Medlem
16. juni 2009
Innlegg
1.115
p1020629q.jpg


p1020626v.jpg


p1020628u.jpg


p1020627i.jpg


En kamerat av meg har fått denne av sin far som kjøpte den ny i Bergen på 1970-tallet. Klokken går fremdeles. Hvis opplysningene jeg har funnet stemmer, er det JLC cal. 352 som står i denne klokken. Et quartz-verk som ble produsert i 50 000 eksemplarer totalt, fordelt på JLC, Girard Perregaux og et merke til jeg ikke husker navnet på.

Skulle gjerne visst litt mer om verdi, om den er verd å restaurere og hvor dette eventuelt bør gjøres. Vi regner med at kassen er i gull (har ikke sjekket innsiden av baklokket) men antar at etter så mange og dype bruksspor i kassen ville det vært slitt gjennom dersom den bare var gullbelagt.

Alle opplysninger mottas med stor takk:D
 
Kjenner ikke til modellen noe særlig, men gjorde noen undersøkelser på nettet.

Ser på Chrono24.com at prisene på en Master Quartz ligger mellom USD 1000-2000. Dette er i hovedsak klokker med stålkasse. Din ser ut som 14 eller 18 karat gull, og det vil selvsagt påvirke prisen noe. I hvilken grad er vanskelig å si. Klokker som selges til denne prisen er restaurerte, så dette må gjøres først før man kan oppnå en slik pris.

Restaurering må da gjøres av en urmaker som har kunnskap og ikke minst, deler. Sære LeCoultre-klokker med spesielle urverk (denne vil måtte betegnes som det) må som oftest sendes til fabrikken. Her vil det bli gjort en full restaurering, slik at klokken vil fremstå som "ny" (så langt det er mulig selvsagt). Jeg vet ikke hva dette vil koste, men erfaring fra andre merker som Omega og Breitling tilsier at det fort kan koste en 8-12.000 kroner.

Det betyr at du kan ende med å selge klokka for det samme som restaureringen kostet.

Mulighet for salg er størst i utlandet, tror det fort kan gå en del tid før du finner en norsk kjøper. Dette er en generell betraktning av markedet for vintage her i Norge og min vurdering av hvilken interesse denne har for norske samlere/kjøpere.

Min konklusjon er at du restaurerer denne for at du selv skal bruke den og ha den i lang tid. Å restaurere for å selge vil etter all sannsynlighet være et tapsprosjekt.