IWC Portofino

Medlem
21. juni 2011
Innlegg
5
Hei

Jeg er relativt ny i klokkeverden og er på utkikk etter mitt første ordentlige ur.
Jeg har sondert terrenget litt å funnet meg frem til en modell som jeg synes er
veldig vakker, nemlig IWC Portofino Cronograph.

Jeg har søkt litt rundt på forumet her og ser at flere forteller at man kan spare noen lapper på å handle spesielt IWC utlandet. Jeg skal "tilfeldigvis" på en ukes ferietur i august og jeg kunne veldig gjerne tenke meg å få med et klokkekjøp på ferieopplevelsen.

Hva tenker dere om å handle IWC i utlandet fremfor Norge? Hvilket destinasjoner kan være gunstige? Jeg har også en samboer å forholde meg til så vi må nok først og fremst dra et sted hvor vi kan bade å sole oss osv. Har dere noen forslag?
 
Her i Geneve koster den CHF 5600 hos IWC og du får nok nesten 10% rabatt hvis du spør pent og kanskje en 15% hvis du er flink til å prute. I disse dager er CHF veldig sterk så spørs om det er det billigste stedet med norske kroner akkurat nå..... for feriens del: Norwegian flyr til geneve og herfra til selveste Portofino kommer du på drøye 3 timer.... så kan man jo evt fly tilbake til Norge med norwegian fra Milano?

Lykke til med Kjøpet og god ferie!
 
Hei

Jeg er relativt ny i klokkeverden og er på utkikk etter mitt første ordentlige ur.
Jeg har sondert terrenget litt å funnet meg frem til en modell som jeg synes er
veldig vakker, nemlig IWC Portofino Cronograph.

Jeg har søkt litt rundt på forumet her og ser at flere forteller at man kan spare noen lapper på å handle spesielt IWC utlandet. Jeg skal "tilfeldigvis" på en ukes ferietur i august og jeg kunne veldig gjerne tenke meg å få med et klokkekjøp på ferieopplevelsen.

Hva tenker dere om å handle IWC i utlandet fremfor Norge? Hvilket destinasjoner kan være gunstige? Jeg har også en samboer å forholde meg til så vi må nok først og fremst dra et sted hvor vi kan bade å sole oss osv. Har dere noen forslag?

Meget bra valg av klokke!

Jeg kikket på denne i Italia for et par år siden. Nærmere bestemt sicilia. Er jo ikke så gal kurs på Euro om dagen, så ville vurdert Italia. Fly ned til palermo, evt ta turen til Sardinia/Korsika. (litt usikkert om det er noen IWC forhandlere på de sistnevnte steder.)
 
Takk for svar!

Geneve er et bra forslag, har lenge hatt lyst til å dra til Sveits. Det kan dog hende jeg blir stemt ned av min samboer hvis jeg kommer med forslaget.

Sardinia og Italia er også et bra alternativ, IWC har en forhandler i Cagliari ser jeg, kanskje også flere steder på øya? Noe svak kurs på Euro er også positivt.

Jeg ser at det er et par IWC forhandlere på Tenerife og på Gran Canaria. Dette er kanskje steder hvor forhandlerne nyter godt av handelglade turister og justerer prisene deretter?

Jeg foretrekker nok heller Sveits eller Italia fremfor Spania. Det viktigste er uansett klokken for meg. Bare kjæresten min har en strand og et hav så er hun fornøyd.

Takk for tilbakemeldinger!
 
Nice er et bra sted for badeferie og kos, 2 klokkebutikker som fører IWC, men ta heller toget/bussen/bil (15min) til Monaco og ta en tur på Zegg&Cerlati som nok kan gi deg meget hyggelige pris. Send en email på forhånd, de er meget serviceminded;) I tillegg er det aldri feil med en lunch på Cafe de paris rett ved siden av...bare hold på kredittkortet når madamen ser butikkene i området..:D

Her er "streetview"...
 
Jeg kjøpte min Portofino (ikke crono) hos Alf Lie...

Er kjempefornøyd både med klokken og servicen. Er etter min erfaring mulig å få noen prosent rabatt også i Norge.

Legger til slutt ved et bilde til inspirasjon.

2011-07-04133846.jpg


Lykke til med kjøpet, og god sommer!
 
Jeg ser at det er et par IWC forhandlere på Tenerife og på Gran Canaria. Dette er kanskje steder hvor forhandlerne nyter godt av handelglade turister og justerer prisene deretter?


Kan bekrefte den.
Jeg var for en tid tilbake i Meloneras, og kan anbefale deg en tur dit.
På en radius av 3-400 meter, finner du ca 7-8 forretninger (AD) med alle de riktige high-end manufakturer. Dette er et vakkert skue for en klokkekjøper med "money to spend".
Du vil få gode priser.

Jeg har sjelden sett en såpass tett ansamling av klokkeforretninger på et så lite geografisk område.

En hyggelig samtale jeg hadde med en av eierne i Meloneras bekrefter at dette er stedet hvor både kjøper og selger gjør en god deal...

Bestill deg tur - for dere begge!
;)
 
Tusen takk for tilbakemeldinger!

Virkelig en pen klokke du har på armen Boenna.

Gran Canaria og er absolutt et alternativ, samme med den Franske solkysten som er veldig vakker.

Har dere noen erfaring med å få refusert den lokale momsen ved klokkekjøp i land som Frankrike, Spania, Italia? Er betjeningen behjelpelige med dette?
 
Jeg har aldri hatt problemer med dette, men har hørt at det kan være litt mer styr i Italia enn andre steder. Men husk (siterer Juice)
Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.
 
Jeg har aldri hatt problemer med dette, men har hørt at det kan være litt mer styr i Italia enn andre steder. Men husk (siterer Juice)
Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.

Greit å være føre var Mathfjeld, men det er fullt lovlig å gjøre det Inzaghi spør om. ;)

Jeg syntes det er veldig viktig spørsmål han drar frem, da det å betale moms 2 ganger er det ingen som liker. Så lenge han (som alle andre) planlegger å momse klokken i Norge, så er det viktig å få fradrag for momsen i utlandet.

Inzaghi: Jeg kan ikke huske om de var så behjelpelige i Italia på akkurat klokker, men de var det på klær. Så lenge de har et skilt hvor det står tax-free refund, så har de mulighet til det, og det har de aller fleste.

Lykke til. :)
 
Greit å være føre var Mathfjeld, men det er fullt lovlig å gjøre det Inzaghi spør om. ;)

Jeg har da heller aldri påpekt at det han gjorde ikke var lov, men en slik tråd som omhandler moms med nye medlemmer kan fort skli ut.

Har du forresten hørt hos Alf Lie om pris? Sist jeg var der og spurte om pris på en IWC fikk jeg oppgitt prisen hvor på selgeren sa at det var før forhandlinger. Dvs. det er litt rom for rabatter på IWC hos AF.
 
Takk for tilbakemeldinger og nyttig informasjon.

Jeg skal selvfølgelig betale Norsk merverdiavgift ved en eventuel innførsel av en Portofino.

Jeg har kun vært i kontakt med Alf Lie via telefon. De hadde listepris på den nye Portofino Cronograph til kroner 36.600,- Denne hadde de vistnok ikke fått inn enda.

Den tidligere modellen ligger på 29.300,-

Prisforskjellen tatt i betrakning, hadde dere ville valgt den gamle eller den nye modellen av klokken?
 
Om dette er den nye så får du den jo fra ebay ink norsk moms for 21000 kr +-

I utgangspunktet er jo en så ny modell så mulig gøy, men om prisen er mye høyere enn hva du får går det jo ann å kjøpe en NOS (new old stock, dvs klokke som ikke er brukt i det hele tatt kun ligget i esken sin.) av den gamle.

For min del som er lat hadde det vært fint om du la ut bilder av de aktuelle modellene eller serienummert, litt lettere å sammenlikne.
 
Hei,

Jeg har prøvd dem begge og uten tvil hadde jeg gått for den nye. Jeg syns den gamle føles "klumpete" i forhold og hvis du skal velge hvit skive syns jeg den nye er "renere". Men For all del den gamle er også flott og du "sparer" 6000. Du får rett og slett prøve begge.

Jeg gikk rundt å ventet på den nye portofino, men kom over en perrelet first class før den kom i butikk.

Lykke til!
 
Hei og takk for tilbakemeldinger.

Jeg har det samme inntrykket som deg genevereven. Den nye modellen ser for meg vakrere ut, men som du sier så må jeg prøve dem på armen før jeg kan ta en avgjørelse.

Takk for svar!