Interessant nørderi

Medlem
19. jan. 2020
Innlegg
87
Sted
Oslo
Hei!

Noe av det beste jeg vet er å høre eller se på flinke folk som genuint brenner for det de driver med. De fleste obskure temaer blir plutselig ekstremt spennende når man støter på slike mennesker. Dette er også noe av det som gjør klokker så interessante i mine øyne, nettopp fordi det innenfor denne interessen ser ut til å finnes en større andel av folk som genuint brenner for klokker. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om klokkeriet-istas som snakker om invisteringer og hvor sjelden anledning rålexen med uberobligatoriske hairlines er. Jeg tenker mer på nørder som går i dypet på historikken bak 14270. Et eksempel fra en annen interesse er Miura som fortsatt lager håndsmidde proffkøller etter gamleskolen.

Etterhvert har jeg oppdaget at slike "nørder" (i positiv forstand) finnes på de fleste områder som innbyr til mer eller mindre fornuftige dypdykk, og etter å nettopp ha brukt en time av livet på en youtubedokumentar på svensk om Negroni kom jeg på at vi mangler en tråd her på klokkeriet. Tanken er å dele mer eller mindre tilfeldige temaer med fellesnevneren at personen eller personene brenner for sin interesse. Her tenker jeg podcasts, videor, blogger, nettsider osv. Hvis du ble fanget av et litt uventet tema, eller noen leverte noe veldig bra om et mer mainstream-tema, del i vei!

(Edit - finnes det en tråd allerede så si fra)
 
(Edit - finnes det en tråd allerede så si fra)

Selvsagt finnes det allerede en tråd! ;)


Som også var inspirasjon til denne artikkelen hos Fratello:


EDIT: Jeg lar tråden din godgjøre seg litt, så slår vi de sammen om litt :)
 
Kjempeide (y) Jeg merker selv at jeg kan bli dratt inn i de særeste temaer så lenge de som forteller er dedikert nok. Det kan være fiolinbygging, arkeologi, Grønlands historie+++++, bring it on:)

"De andre er verre" er vel mer dorull- og pinssamlere ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og ErlendBA
Jeg syns også at denne tråden potensielt står på egenhånd: "de andre er verre"-tråden har jeg slutta å lese fordi jeg ikke er spesielt interessert i hvor gira noen folk er på å samle pins, frimerker og porselensdokker. Selv om det også er litt artig iblant. :) Kanskje bare tittelen på den gamle er litt feil egentlig?
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Henrik C
Hei!

Noe av det beste jeg vet er å høre eller se på flinke folk som genuint brenner for det de driver med. De fleste obskure temaer blir plutselig ekstremt spennende når man støter på slike mennesker. Dette er også noe av det som gjør klokker så interessante i mine øyne, nettopp fordi det innenfor denne interessen ser ut til å finnes en større andel av folk som genuint brenner for klokker. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om klokkeriet-istas som snakker om invisteringer og hvor sjelden anledning rålexen med uberobligatoriske hairlines er. Jeg tenker mer på nørder som går i dypet på historikken bak 14270. Et eksempel fra en annen interesse er Miura som fortsatt lager håndsmidde proffkøller etter gamleskolen.

Etterhvert har jeg oppdaget at slike "nørder" (i positiv forstand) finnes på de fleste områder som innbyr til mer eller mindre fornuftige dypdykk, og etter å nettopp ha brukt en time av livet på en youtubedokumentar på svensk om Negroni kom jeg på at vi mangler en tråd her på klokkeriet. Tanken er å dele mer eller mindre tilfeldige temaer med fellesnevneren at personen eller personene brenner for sin interesse. Her tenker jeg podcasts, videor, blogger, nettsider osv. Hvis du ble fanget av et litt uventet tema, eller noen leverte noe veldig bra om et mer mainstream-tema, del i vei!

(Edit - finnes det en tråd allerede så si fra)

Morsomt at du nevner Miura! Jeg spiller på Miura-blades, og fryder meg hver eneste gang. Det er noe eget med en køllemaker som heter Miura-san, og store deler av prosessen er å finne korrekt stålblanding og ikke minst lyden køllebladet lager i det ball treffes. Det finner du ikke hos de store produsentene. En annen nisjeprodusent i samme bransje er National Custom Works, men der får du knapt tak i noe. Miura er den perfekte blanding av smalt håndverk og likevel akseptabel tilgjengelighet. For de aller heldigste, så kan en custom session på fabrikken gjøres, hvor selveste Miura-san ligger på alle fire og lytter til hvert eneste slag til du finner riktig kølle for deg.

Jeg kunne også begynt å snakke om gitarer, men……

For en tråd! Her finnes potensiale.
 
Det er klart du skal snakke om gitarer!
Det er litt av en jungel om man begynner å gå ned i det; fra tone-wood diskusjoner, byggeprosesser som skal være så korrekt som mulig opp mot vintage spec med hide glue og hvem vet ikke hva, til nymotens finurligheter som True Temperament-bånd og Evertune- broer!

…og alle vet vel at den klassiske tremoloen med seks skruer låter best om man slakker de fire midterste en halv omdreining!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ole, kh93 og BigT
Lite som slår følelsen av en solid håndbygd gitar. Lukten av eksotisk rosentre og sitka-gran, eller følelsen av nitrocelluloselakk på ei rockefjøl fra Gibson. Nydelig innlagt perlemor i gripebrettet. Det er så mye stas der ute! Også har man diskusjonen om rør i rørforsterkeren til gitaren da….

En kunne jo også funnet på å nevne hatte- og hanskemakere, men jeg tør ikke av frykt for egen nerding.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: kh93 og Skoggy
Morsomt at du nevner Miura! Jeg spiller på Miura-blades, og fryder meg hver eneste gang. Det er noe eget med en køllemaker som heter Miura-san, og store deler av prosessen er å finne korrekt stålblanding og ikke minst lyden køllebladet lager i det ball treffes. Det finner du ikke hos de store produsentene. En annen nisjeprodusent i samme bransje er National Custom Works, men der får du knapt tak i noe. Miura er den perfekte blanding av smalt håndverk og likevel akseptabel tilgjengelighet. For de aller heldigste, så kan en custom session på fabrikken gjøres, hvor selveste Miura-san ligger på alle fire og lytter til hvert eneste slag til du finner riktig kølle for deg.

Jeg kunne også begynt å snakke om gitarer, men……

For en tråd! Her finnes potensiale.

Det er den custom-sessionen jeg linket til i det opprinnelige innlegget. Akkurat der er det både interessen til selveste Miura, men også fasinasjonen over at man fortsatt kan drive et high-end merke på den måten (utenfor klokkeverden vel og merke). Hvis jeg en dag skal bytte ut mine p760 blir det garantert bladkøller fra Miura!
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Selvsagt finnes det allerede en tråd! ;)


Som også var inspirasjon til denne artikkelen hos Fratello:


EDIT: Jeg lar tråden din godgjøre seg litt, så slår vi de sammen om litt :)

Synes ikke tråden treffer helt. Det er ikke nødvendigvis obskure interesser jeg er ute etter her, mer spennende videor/innlegg/artikler der det er nørdingen som gjør subjektet interessant hvis det gir mening?

En Whiskey-smaking kan eksempelvis være spennende fordi innholdet som blir presentert i seg selv er spennende, selv om det presenteres av en med en karisma som kan sammenlignes med en sekk poteter. Jeg tenker likevel at en slik smaking kun er spennende for de som allerede er dypt nede i whiskey-hullet.

Samme smaking med en fyr som åpenbart genuint brenner for det han driver med kan være spennende for en større gruppe, nettopp fordi det er hans pasjon som gjør informasjonen som formidles spennende. Det er disse jeg tenker på med denne tråden :D
 
Det er den custom-sessionen jeg linket til i det opprinnelige innlegget. Akkurat der er det både interessen til selveste Miura, men også fasinasjonen over at man fortsatt kan drive et high-end merke på den måten (utenfor klokkeverden vel og merke). Hvis jeg en dag skal bytte ut mine p760 blir det garantert bladkøller fra Miura!

Bare for å fyre opp: sett i gang. For det første vil ikke overgangen være så brutal som fryktet, og for det andre; du trenger selvsagt et sett med finkøller. Jeg tror også p760 synes det er stas å få besøk fra Japan. De kan bonde - «Du kan se på bouncen min, hvis jeg får se offseten din». «Omg, din ferrule er så snerten!»

Jajaja, dette er nerding. Deilig!
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Bare for å fyre opp: sett i gang. For det første vil ikke overgangen være så brutal som fryktet, og for det andre; du trenger selvsagt et sett med finkøller. Jeg tror også p760 synes det er stas å få besøk fra Japan. De kan bonde - «Du kan se på bouncen min, hvis jeg får se offseten din». «Omg, din ferrule er så snerten!»

Jajaja, dette er nerding. Deilig!

Presisjonsmessig vil de nok være ganske like, følelsesmessig vinner blad hver gang. Men, og dessverre stort men nå som jeg blir eldre: hjelpen som er i p760 på de lave køllene trenger jeg for å nå de lengdene jeg vil :LOL:. P-7 er jo blad i p760 også.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT