Ideer til overnatting/weekend-tur med kone på østlandet?

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.441
Sted
Utenfor Oslo
Sitter og prøver å finne på en date-weekend m/ overnatting å overraske min bedre halvdel med, og har fullstendig jernteppe.

Fine steder med overnatting og mat er det jo masse av, men skulle gjerne hektet på en opplevelses-komponent i tillegg.

Hun har nok lyst på "noe mer enn standard spa", men hva? Hun liker historie, museer og slikt, men er nok ikke med på noe crazy fysisk som f.eks rafting. Ikke golfer vi heller.

Help a brother out :) Hvilke bra greier har dere prøvd her på Østlandet?
 
Sitter og prøver å finne på en date-weekend m/ overnatting å overraske min bedre halvdel med, og har fullstendig jernteppe.

Fine steder med overnatting og mat er det jo masse av, men skulle gjerne hektet på en opplevelses-komponent i tillegg.

Hun har nok lyst på "noe mer enn standard spa", men hva? Hun liker historie, museer og slikt, men er nok ikke med på noe crazy fysisk som f.eks rafting. Ikke golfer vi heller.

Help a brother out :) Hvilke bra greier har dere prøvd her på Østlandet?
Kan jeg anbefale Rjukan? Her har du historie i bøtter og spann, samt kanskje et av de flotteste museene i Norge (Vemork). Gaustaområdet har bra mat og Gaustatoppen er jo en severdighet i seg selv. Dere må ikke gå om dere ikke ønsker det, det går bane inni fjellet for de som ikke er gira på å vandre i snøen :) og skulle dere forville dere opp så send meg en PM for mer info om hva som er å oppleve og se.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Feks er Oscarsborg en hyggelig greie ved fint vær og utvalg på aktiviteter. Feks en tur på skytebanen, Rib.no kan benyttes her, samt akvariet i drøbak om man synes det virker fristende.
Også er jo Oscarsborg et museum i seg selv.
Vi var der i fjor og hadde deluxe rom med super utstikt og kveldssol på rommet.Vi hadde kun en natt og gjorde andre ting resten av helgen med bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Kan jeg anbefale Rjukan? Her har du historie i bøtter og spann, samt kanskje et av de flotteste museene i Norge (Vemork). Gaustaområdet har bra mat og Gaustatoppen er jo en severdighet i seg selv. Dere må ikke gå om dere ikke ønsker det, det går bane inni fjellet for de som ikke er gira på å vandre i snøen :) og skulle dere forville dere opp så send meg en PM for mer info om hva som er å oppleve og se.
+1 , men det er bare ett sted å bo på Rjukan, Hotel Admini som til gjengjeld er verdt turen alene med sitt meget gode kjøkken. Anbefaler også en tur med Krossobanen.
 
Telemarkskanalen med båt og overnatting på Dalen? Da får dere historie, flotte omgivelser og kan vel ganske enkelt kombineres med sykling langs kanalen i en av endene hvis dere vil ha noe fysisk aktivitet også.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas og Gin
Telemarkskanalen med båt og overnatting på Dalen? Da får dere historie, flotte omgivelser og kan vel ganske enkelt kombineres med sykling langs kanalen i en av endene hvis dere vil ha noe fysisk aktivitet også.
+1 her også. Anbefaler da å parkere på Lunde eller ta tog dit og gå på båten der. Hele veien Skien-Dalen t/r er lang og ensformig. Dalen Hotel er fantastisk og har hatt en svensk stjernekokk de siste årene som gjør turen uforglemmelig. Husk å bestille henting på båten med hotellets «veteran buss». Mye lokal historie og flotte turer, bør ha 2 netter der.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Sitter og prøver å finne på en date-weekend m/ overnatting å overraske min bedre halvdel med, og har fullstendig jernteppe.

Fine steder med overnatting og mat er det jo masse av, men skulle gjerne hektet på en opplevelses-komponent i tillegg.

Hun har nok lyst på "noe mer enn standard spa", men hva? Hun liker historie, museer og slikt, men er nok ikke med på noe crazy fysisk som f.eks rafting. Ikke golfer vi heller.

Help a brother out :) Hvilke bra greier har dere prøvd her på Østlandet?
I tillegg til mine bifall ovenfor, så har vi hatt flere meget vellykkede besøk på steder som Tuddal høyfjellshotell, Gamlebyen Hotel i Fredrikstad, Refsnes Gods og Engø Pensjonat. Vi liker å ta noen turer (med gammel Engelsk bil) et par ganger i måneden gjennom sommeren. Har derfor også mange tips på turer til steder opp i «dalom», men det blir da ikke Østlandet og derfor noe lengre å kjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Kaster også ut alternativer med litt lengre kjøre avstander, men turen har jo også en «samlivsverdi» ;), Røisheim Hotell ( kanskje den beste restaurant i Norge?), Fefjord høyfjellshotell (kombinert med Per Gynt spelet?) og Rondane Høyfjellshotell (Mysuseter) er opplevelser for livet - god tur!
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas