Hvorfor prisforskjell?

Medlem
3. aug. 2014
Innlegg
192
Sted
Bergen
Hei alle med-asylanter

Er i markedet etter en ny dress-klokke.
Vurderer Explorer og OP 39mm
Linker under som illustrasjon, klokken vil bli handlet hos Bjerke på Torgallmenningen
http://www.urverket.no/rolex-perpetual-39-gra-stal-p-75947.html
http://www.urverket.no/rolex-explorer-sort-stal-o39-mm-p-10731.html

Hvorfor 8.000,- i prisforskjell på disse modellene?
Markedsjustering av priser, eller er det en forskjell jeg har oversett?

Enig i at låsen er hakket mer avansert på Explorer, men thats it?
 
  • Liker
Reaksjoner: Korpsmann
Da jeg skulle kjøpe min første Rolex for en kort tid siden, stod valget mellom akkurat disse to modellene, tenkte derfor å svare hva jeg fant ut :p

Hos Bjerke i Oslo selges Explorer for 58 100,- og OP 39mm for 50 600,- NOK. Låsen på Exploreren har som du sier praktisk 5mm Easylink justering i tillegg til Oysterlock safety clasp for økt soliditet, noe OP´en mangler.

Skiven på OP´en har derimot Rolex kronen applisert i hvitt gull, mens Exploreren har logoen trykt på skiven. Timemarkørene er på begge modeller i hvitt gull. Bjerke i Oslo tilbyr kostnadsfritt bytte av skive på OP´ en innen et år etter kjøp, men dette tilbudet tilbys kunden og følger IKKE klokken ved eventuelt salg videre har jeg fått opplyst av dem;) Exploreren har selvfølgelig kun sin tradisjonelle sorte skive.

Kassen på begge modeller er såvidt jeg har klart å finne ut identiske; Oyster case på 39 mm med 100m vanntetthet. De bruker også samme Rolex in-house kaliber 3132 med ca 48 timer gangreserve og Parachrome hairspring + Paraflex shock absorber.

Modell 114300 ble lansert i 2015 og modell 214270 ble lansert i 2016, så Exploreren er jo et modellår nyere.

Jeg klarer ikke finne flere forskjeller eller likheter mellom disse modellene, men jeg vil allikevel si at det fremstår veldig forskjellig kanskje på tross av likhetene de deler? Så det kommer til slutt an på hvilken modell man faller for :p

Noen andre som kan komme med innspill angående flere likheter/ulikheter?

Redigert! Takk til @Flippin for å påpeke at timemarkørene også på Exploreren er applisert i hvitt gull.
 
Redigert:
Exploreren har også "Mercedes-stjerne" visere. Synes det er litt av sjarmen med Rolex. Exploreren har også en god historie fra Mt. Everest som jeg liker.
Jeg var i samme sko som deg i august i fjor. Handlet Explorer 214270 39mm. Angrer ikke et sekund. Prøvde selvfølgelig begge klokkene før kjøp. Fikk best pris hos Jørgensen i Tromsø. Bjerke ville jeg ikke handle i etter å ha vært innom 2 ganger med dårlig/manglende kundebehandlig.

Se forøvrig tråden jeg lagde i fjor rett før kjøp:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/114300-vs-214270-vs-116900-vanskelig-valg.39498/
 
  • Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
Personlig synes jeg begge modellene er flotte, men Explorer er den flotteste. Dessuten så har du jo historien knyttet til modellen som også teller positivt.
 
Jeg er helt enig angående historie, design og lås i favør Explorer.
Kommer antageligvis også til å gå for en Explorer, men lurte bare på om jeg har oversett noen forskjeller som forsvarer prisforskjell annet en at markedet vil betale mer for en Ex.
Takker for særs gode innspill. Tidssonen, altså!
 
Hvorfor kjøpe ny i butikk? Explorer faller en del i verdi. Du får strøkne på bruktmarkedet til 43-47 tusen kroner. Den holder seg ikke like godt som en ny submariner
 
Hei.

Jeg har hatt både OP 39mm med blå skive og har pr i dag nye explorer lansert basel 2016. For å gå kort inn på forskjellene som er tattt opp tidligere i tråden her - så har jeg gjort meg en mening om at jeg liker svært godt "mercedesviserene" og claspen som føles mer solid enn OP39. Jeg kan på ingen måte forsvare en prisforskjell på 8 tusen, men sitter igjen med følelsen av at exploreren er mer anvendelig til all slags bruk. Jeg kjøpte min hos jørgensen og er svært fornøyd, selv på uker nummer 2 med den på armen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
Hei alle med-asylanter

Er i markedet etter en ny dress-klokke.
Vurderer Explorer og OP 39mm
Linker under som illustrasjon, klokken vil bli handlet hos Bjerke på Torgallmenningen
http://www.urverket.no/rolex-perpetual-39-gra-stal-p-75947.html
http://www.urverket.no/rolex-explorer-sort-stal-o39-mm-p-10731.html

Hvorfor 8.000,- i prisforskjell på disse modellene?
Markedsjustering av priser, eller er det en forskjell jeg har oversett?

Enig i at låsen er hakket mer avansert på Explorer, men thats it?

Fordi den dyreste er kulere enn den billigste:)
 
Visere og timesmarkører på moderne Rolex er i hvitt gull, og jeg tipper at det går med litt mer gull både på viserne og skiven til Exp 1 vs OP 39. Vet dog ikke om det er derfor de priser de annerledes, kanskje bare fordi de kan?

Hvis man sammenligner Milgauss og den nye Air King er det også en prisforskjell det er vanskelig å forklare, husker ikke prisene i hodet, men forskjellen er ganske stor på tross av at de er nesten like.
 
Exploreren har som nevnt låsen. Men jeg tror grunnen til at Explorer er dyrere er rett og slett pga navnet og historen.