Hvordan selge trygt, og erfaringer med salg

Medlem
30. des. 2010
Innlegg
84
Hei.
Har enn så lenge kun kjøpt noen Omegaer. Lurer for første gang på å bytte en PO fra 2011 mot en ny PO. Syns dog det virker litt "skummelt" å selge privat. Har dere gode erfaringer med feks Finn? Jeg er skeptisk til scenarier hvor kjøper kommer tilbake etter handel for å klage, risikoen ved å treffe en ukjent fyr for å overlevere en klokke til mange tusen osv. Har jo hørt tilfeller hvor kjøper kommer tilbake med ett "vrak" av en klokke hvoretter han mener at klokka ikke har tålt det den skal, selgere som blir ranet ifm handel osv. Er jo mange gale mennesker der ute....
Har dere samtidig tips til steder hvor man finner gjengs verdi på klokker? Liten vits å legge seg ut altfor høyt feks.
Vet at Lervik Ur tar innbytte, får man feks gode priser da? Eller er det lav innbytte og full pris på ny klokke som pleier å være gjengs?
Takknemlig for tips og råd!
 
Kjøpekontrakt kan lastes ned hos Forbrukerrådet.
Jeg har nesten aldri brukt det selv, men kan være smart å ha det skriftlig med tilstand.

Kun en gang har jeg opplevet klage på noe jeg har solgt. Det var en IWC-klokke jeg vant på auksjon, og solgte videre uten å ha brukt den selv. Det viste seg at den trengte øyeblikkelig service. Da ble vi enig om å dele servicekostnad. Begge var fornøyd med det.

Jeg har både kjøpt og solgt hjemme hos meg, hjemme hos andre, eller på en cafe. Alltid vært hyggelig og uten problemer.

Hope it helps
 
  • Liker
Reaksjoner: andy76
Jeg har bare gode erfaringer ved kjøp og salg av klokker. Noen useriøse henvendelser vil det alltid være ved salg på Finn. Jeg har stort sett solgt og kjøpt klokker, enten her på Tidssonen eller på Finn. Ved F2F handel har jeg bare truffet hyggelige mennesker så langt.
Når det gjelder riktig pris, så ville jeg fulgt med litt på Finn og Tidssonen i forkant av et eventuelt kjøp eller salg.
Chrono24 er også et sted du kan undersøke pris, men mine erfaringer er at klokkene ofte er priset for høyt der.
 
Det er grunn til å være litt forsiktig. De fleste er hyggelige og ærlige, men også noen luringer. Som selger bør det kanskje være lurt å gjøre følgende: 1) hvem er kjøper? Finnes det referanser på vedkommende her på sonen eller jobber personen i en offentlig posisjon eller et anerkjent privat firma? 2) møtes på et offentlig sted, eks. i et banklokale, kafe eller lignende. Å møtes i en mørk bakgate på kveldstid kan være skummelt 3) sjekke at du har penger fysisk på konto gjennom straxbetaling, Vipps eller lignende når handel gjennomføres. Ikke stol på en kvittering fra bankoverføring. Penger må være fysisk på konto. 4) skriv kontrakt som signeres av begge parter med relevante opplysninger som referansenummer, tilstand, historikk, tilbehør, service osv. Få mest mulig fakta med. Ta også med eventuelle skader, feil, mangler. 5) face to face er best. Dersom du skal sende klokka så ikke bruk postoppkrav, men krav penger før du sender. Før du sender bør du dobbeltsjekke at dere har en felles oppfatning av tilstand og omfang av slitasje, riper, hakk osv.
 
Når jeg har sendt i posten så har jeg vært ekstra nøye når jeg har pakket inn og jeg tatt bilder under innpakkingen for å kunne dokumentere både stand på klokka og innpakkingen.

Jeg foretrekker å selge og kjøpe på TS av aktive brukere med referanser.

"Hvis du er i tvil, så er du ikke det." Er et motto jeg følger.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Amund
På 80 og 90 tallet da det var annonser i Aftenposten som gjaldt, var jeg vant med å møtes på halvveien med bil,
når det var mange mil mellom selger/kjøper - gjerne sent på kvelden, så ble det brukt lommelykt og sikkerhetsnål
i dårlig opplyst bilkupé for verifisering av ekthet og modell/serienummer;) Husker også kveldstog til Oslo, med møter på diverse hotellrom og kafeer/restauranter. I 2019 med allt som i mine øyne har forandret seg, er jo dette helt uaktuelt, men artig å tenke tilbake på. Mang en ting var mer ufarlig i "gamle dager"..
 
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Et annet tips kan være å faktisk ta en prat med noen av referansene. Hva funket bra/mindre bra i deres handel med vedkommende, er det noe å være obs på, etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Jeg har kjøpt og solgt 50-80 ur her og på Klokkeriet. Aldri opplevd noen problemer.

- Vipps eller penger på konto på forskudd.
- "Kjøp selgeren"

Jeg har også en vane med å betale frakt/bestille frakt selv uansett om det er kjøp eller salg. Føler jeg har litt bedre kontroll da. Syntes også at EON er verdt det i de fleste tilfeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mitch Rapp og Amund
Tittet på en Rolex på finn denne uka. Klokka var kjøpt i fjor høst i utlandet og ergo lite og pent brukt. Prisen lå "naturlig nok" 25% over veil nypris... Gjør ett oppsjekk med selger hvor jeg spør om klokka er fortollet. Svaret var at det ikke var gjort "ennå". Klokka er ergo formentlig smuglet inn da avgifter skal betales på import tidspunktet (firmaer kan ha kreditt). Er det mye slikt der ute? Kjøper folk klokker på finn etc som det ikke er svart importavgifter for eller pleier selgere å ordne opp importen i etterhand? (mon tro hvordan!) Ser jo det ligger mange klokker der ute, som er kjøpt i utlandet og ofte er ikke importen til Norge nevnt med ett ord. Ved svært dyre klokker antar jeg at noen legger inn egen forsikring på disse, krever feks forsikringsselskapene bekreftelse på import dersom ikke kjøpt fra norsk forhandler osv?
 
Tittet på en Rolex på finn denne uka. Klokka var kjøpt i fjor høst i utlandet og ergo lite og pent brukt. Prisen lå "naturlig nok" 25% over veil nypris... Gjør ett oppsjekk med selger hvor jeg spør om klokka er fortollet. Svaret var at det ikke var gjort "ennå". Klokka er ergo formentlig smuglet inn da avgifter skal betales på import tidspunktet (firmaer kan ha kreditt). Er det mye slikt der ute? Kjøper folk klokker på finn etc som det ikke er svart importavgifter for eller pleier selgere å ordne opp importen i etterhand? (mon tro hvordan!) Ser jo det ligger mange klokker der ute, som er kjøpt i utlandet og ofte er ikke importen til Norge nevnt med ett ord. Ved svært dyre klokker antar jeg at noen legger inn egen forsikring på disse, krever feks forsikringsselskapene bekreftelse på import dersom ikke kjøpt fra norsk forhandler osv?

Finnes en del andre tråder på dette, men tenker at dersom du kjøper brukt i Norge så kan du som utgangspunkt legge til grunn at selger på sin side har fulgt norsk lov og tollet inn varen - med mindre du har fått klare indikasjoner som tilsier noe annet. Å kjøpe en klokke hvor selger bekrefter at han ikke har betalt moms ville jeg ikke gjort, å kjøpe en klokke som kommer fra utlandet, men hvor det ikke foreligger papirer på betalt MVA, det ville jeg derimot gjort. Ville i så fall passet på å ha kjøpekontrakt som viser at du har kjøpt av privatperson i Norge.
 
Tittet på en Rolex på finn denne uka. Klokka var kjøpt i fjor høst i utlandet og ergo lite og pent brukt. Prisen lå "naturlig nok" 25% over veil nypris... Gjør ett oppsjekk med selger hvor jeg spør om klokka er fortollet. Svaret var at det ikke var gjort "ennå". Klokka er ergo formentlig smuglet inn da avgifter skal betales på import tidspunktet (firmaer kan ha kreditt). Er det mye slikt der ute? Kjøper folk klokker på finn etc som det ikke er svart importavgifter for eller pleier selgere å ordne opp importen i etterhand? (mon tro hvordan!) Ser jo det ligger mange klokker der ute, som er kjøpt i utlandet og ofte er ikke importen til Norge nevnt med ett ord. Ved svært dyre klokker antar jeg at noen legger inn egen forsikring på disse, krever feks forsikringsselskapene bekreftelse på import dersom ikke kjøpt fra norsk forhandler osv?
Når det gjelder forsikring, ville jeg skrevet en kjøpekontrakt der kjøpesummen fremgår. Jeg har vanskelig for å se for meg at forsikringer skal avkorte din rett til erstatning for gjenstander du kan dokumentere at DU har kjøpt i Norge til en bestemt pris.

Når det gjelder å kjøpe fra slike skattesnytere generelt, ville jeg latt være. Du vil være ansvarlig for å etterbetale avgifter jf. tolloven § 2-3 fjerde ledd når du vet at klokken ikke er tollet inn, og i tillegg er jeg usikker på om det er mulig at straffeansvar også kan bli gjort gjeldende. Sjansen for å bli tatt er kanskje liten, men de norskkjøpte ligger vel omtrent på samme pris, og det er uansett et lite beløp å gjøre seg til kjeltring for, når man ser på totalprisen.

I tillegg har det vel vært nevnt tilfeller her inne der norske ADer har vært litt lite serviceinnstilt overfor eiere av smuglete klokker.

Er det mye av dette der ute? Mitt ittrykk er ja. Det dukker jo til og med stadig opp annonser i norske fora og på norske FB-grupper for klokker som befinner seg i utlandet, men kan sees i Oslo. Kjøper du de da, tviler jeg på at selger betaler/har betalt norsk mva.