Hvordan rydde i klokkeboksen?

Medlem
14. nov. 2009
Innlegg
496
Jeg er helt på det rene med at jeg har for mange klokker. Men jeg synes det er veldig vanskelig å velge hvilke jeg skal kvitte meg med. Det enkle svaret hadde selvfølgelig vært å kvitte seg med de man ikke bruker, men de fleste klokkene bruker jeg jo en del - i perioder.

Jeg har f.eks. en Seiko SARB045 som får alt for lite armtid, men den er så vakker. Jeg simpelthen elsker båfargen i skiven, og detaljene på markørene. Samtidig konkurrerer den med fire andre dressur, inkludert et annet med blå skive. Jeg vet jeg "burde" selge den rett og slett fordi klokkeskuffen rent fysisk er full, tenker jeg at den uansett ikke er verdt nok til at det er bryet å selge den. Samme med to vostok amphibia, to Seiko 6139-chronographer, en Sea-Gull chrono, en Orient Mako, the list goes on... Litt for mange klokker, der halvparten sikkert blir brukt under ti dager i året. Men hva om jeg skulle få lyst å bruke en klokke etter at jeg har solgt den? :confused:

Er det noen som har noen gode tips til å kvitte seg med klokker? Hvilke kriterier og prioriteringer gjør dere? Jeg har litt hoarder-gener i meg generelt, men med klokker er det ekstra vanskelig. Trenger en slagplan. Ja, jeg hører selv hvor dumt det høres ut. :p
 
Istedenfor å tenke på hvilke klokker du kan selge, prøv å fokusér på hvilken klokke eller klokker du ikke klarer å kvitte deg med. Jeg hadde på det meste 14 klokker i boksen, sitter igjen med én, og trives egentlig godt med det. Mulig det blir en trio på sikt men det er et stykke frem i tid.
 
Ta bilde av skuffen med innhold, og legg det ut i Selges-tråden. Be om bud på klokkene. De siste som får bud blir de du beholder.

Lett og greit?
Eller brutalt...

8
 
Det som funker for meg er å dokumentere bruk. Jeg bruker en app som er laget for dette. Da blir det etterhvert tydelig hvilke klokker som ikke eller i liten grad brukes. Da blir det lettere å tenke at disse må ut.
 
Det som funker for meg er å dokumentere bruk. Jeg bruker en app som er laget for dette. Da blir det etterhvert tydelig hvilke klokker som ikke eller i liten grad brukes. Da blir det lettere å tenke at disse må ut.

Jeg har gjort dette i noen år. Det har blitt noen overraskelser.

Det jeg bruker er Excel. Sett opp en enkel liste og lag noen fine grafer.

8
 
Det som funker for meg er å dokumentere bruk. Jeg bruker en app som er laget for dette. Da blir det etterhvert tydelig hvilke klokker som ikke eller i liten grad brukes. Da blir det lettere å tenke at disse må ut.
Hei
Hvilken app bruker du til dette?
 
Istedenfor å tenke på hvilke klokker du kan selge, prøv å fokusér på hvilken klokke eller klokker du ikke klarer å kvitte deg med. Jeg hadde på det meste 14 klokker i boksen, sitter igjen med én, og trives egentlig godt med det. Mulig det blir en trio på sikt men det er et stykke frem i tid.
Jeg trenger ikke motivasjon til å beholde klokker, jeg trenger motivasjon til å kvitte meg med noen. For meg er det ingen automatikk i at jeg vil kvitte meg med ting (særlig klokker) bare fordi jeg ikke er superglad i dem, dessverre. Spørsmålet er ikke "Hva vil jeg beholde", men "hvorfor skal jeg gidde å prøve å selge denne, da?" :p

Det som funker for meg er å dokumentere bruk. Jeg bruker en app som er laget for dette. Da blir det etterhvert tydelig hvilke klokker som ikke eller i liten grad brukes. Da blir det lettere å tenke at disse må ut.
Hm, i og for seg interessant. Flere klokker vet jeg at jeg aldri bruker, men har likevel motforestillinger mot å selge dem fordi de "tross alt er fine de og". Og noen vil man jo bare ha... Men nå har jeg plukket ut to jeg har brukt maks tre dager siden våren 2018 som jeg skal prøve å få lagt ut i løpet av helgen. Salgssummen kommer ikke til å utgjøre mer enn en dråpe i havet på veien mot neste klokkedrøm dessverre, ellers hadde nok motivasjonen vært langt lettere å oppdrive. Men blir i det minste kvitt litt skuffefyll.
 
Altså.... her finnes det bare ett klart svar - vel to muligheter om jeg skal være presis;
- ny og større klokkeeske eller
- en klokkeeske i tillegg

Må du ikke selge for å kjøpe noe nytt, så er det bare å beholde - de gir tydeligvis stor glede uansett hvor lite de brukes
 
Aldri selg hvis du ikke vil, kommer bare til å angre og tape penger nå du må kjøpe tilbake. Hvis du absolutt må selge så start med 1 klokke. Så ser du hvordan det føles etterpå, kanskje det føles greit og du selger et par til eller du angrer litt