Hvordan fungerer gråmarked EGENTLIG?

Medlem
11. aug. 2013
Innlegg
427
Sted
Oslo
Først og fremt: dette er ikke en tråd for diskusjon av for/imot gråmarkedet. De har vi nok av fra før

Jeg har forsøkt å søke meg til svaret, men finner ikke noe fornuftig svar. Og det jeg lurer på er hvordan gråmarkedshandel egentlig fungerer og hvordan de får til de rabattene som er (eller om de har grunnlag for å tjene penger i det hele tatt). Spørsmålet kom opp i går når jeg til en kompis forsøkte å forklare denne bransjen, og spørsmålet om hvordan de får til de prisene som AD ikke har mulighet til

Såpass vet jeg: klokker kjøpes opp her og der (forhandlere?) og selges fra en ikke-autorisert forhandler, stort sett med en rabatt som varierer. Ergo klokken må jo komme fra et offisielt hold i første omgang.

De store urmerkene kjører stort sett lik pris i hele verden, derfor er det vel ikke heller lønnsomt å hente klokker fra utlandet og videreselge her. La oss ta et eksempel på forumfavoritten Urverket: de selger Speedmaster Moonwatch for 33500,-, noe som er nesten 9k under AD-pris. Pruter du på denne i butikk vil jeg tro du kanskje får den ned til 40'(?) (Gitt etterspørsel)

Hvordan klarer Urverket da å tjene penger på denne? En sjekk på Chrono24 viser jo at prisene er ganske like verden rundt

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men er like fullt nysgjerrig
 
Redigert:
Kan ikke mye om dette selv, men.

I noen land er det flere klokker som ikke blir solgt ut og kan ligge på lager i lengre tid, og man får da derfor større rabatt enn vanlig når man tar ut disse. Er det mange flere f.eks kan man jo sikkert kjøpe flere og få kvantumsrabatt.

Folk må gjerne rette på meg om jeg tar feil :)
 
Det riktige svaret på dette er det nok bare gråmarkedshandlerne som vet.
Men, så vidt jeg har forstått foregår det ved at mange AD'er sliter med å selge avtalt antall klokker for å få lov til å opprettholde status som AD for det aktuelle merket.
For å klare kravet må de "dumpe" endel klokker til...tja...kostpris(?)
Vi vet jo at det ofte er en god mark-up på klokkene.

La oss si at en AD har 20% påslag.
Hvis han "dumper" noen klokker med 15% rabatt, og gråhandler selger med 10% rabatt, så vinner alle.
AD opprettholder status, og gråhandler tjener penger.
Det gjelder med andre ord for gråhandler å ha kontakter blant AD'ene.
Så kan AD selge til klokketullinger med tykke lommebøker, som igjen selger "norskkjøpte" klokker med et fåfengt håp om å dra noen usle kroner ekstra.;)
 
Faktisk må urprodusentene ta mye av skylden for gråmarkedet selv. Ofte stiller produsenten relativt høye krav til hvor mange ur en butikk skal selge for å få lov til å være autorisertforhandler. Det er også ofte krav til at det må tas inn modeller fra hele produktlinjen til et merke.



Er forskjell her på merkene og hvor god kontroll de har på distribusjonen sin, men mange går i samme fellen.



Så butikken må ofte ta inn mange flere klokker en det de klarer å selge for å få beholde merket. For å holde flyten selger de noen ur unna mer eller mindre uten fortjeneste.



Så kan det være slik at de må selge noen ur som kanskje er mer populærere som fks Moonwatch og Seamaster med rabatt for og bli "kvitt" noen DeVille til kostpris.



Kan også gå på merker. Oppkjøper kan si , jeg tar Raymond Weil klokkene til kost pris om jeg får med noen Omegaer til 30% på kjøpet. Om en forhandler skal slutte med et merke kan det være bedre å selge alle ut kjøper for å få de ut av butikken, istedenfor å ha de stående til 50% rabatt slik at tilfeldige kunder kjøper klokker med rabatt istedenfor fullpris sortimentet.



Ser uju svarte noe av e samme mens jeg skrev. Sånn går det når man må jobbe litt innimellom…
 
Tror AD har ca. 35% i fortjeneste, +/- avhengig litt valuta og merke. (Lange, PP, VC og AP har enda mer.) Så mva opp på det hele.
 
Takker alle for gode utfyllende og saklige svar :)
Da er man litt klokere, og jeg kan fornøyd gi en forklaring til kompisen min:p
 
Vil også tro at Urverket er så avhengig av stort volum og mye modeller at de er villige til å tjene lite på noen modeller og mer på andre for å kunne tilby et stort utvalg.
 
Jeg kjøpte min Speedmaster fra Urverket. Det var lang leveringstid og garantikortet er stemplet i Portugal. Jeg tipper at Urverket sender en forespørsel til forskjellige forhandlere og kjøper det beste tilbudet de får, og selger videre med et moderat påslag.
Av klokker til over 25000 har de kun i overkant av 2% på lager, mens av de under 5000 har nesten 65% på lager.
 
Tipper bruttofortjenesten er litt høyere enn det som blir foreslått av enkelte her. Og gitt modellen som klokkemerkene ønsker å opprettholde for sine utsalgssteder, så må det nesten være slik for at en AD skal kunne betjene sine driftskostnader.

Gråmarkedsforhandlere opererer jo gjerne på nett, med lavere driftskostnader, og kanskje høyere volumer enn en typisk middels frittstående AD. Varene kjøpes inn til cirka ADs kostpris, og selges med lavere fortjeneste enn det en AD må gjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Bruttofortjeneste varierer nok mellom merker, modeller, materiale osv , mellom 30-45% tipper jeg.
Noen merker tenker mer langsiktig enn andre, justerer ned produksjonen om nødvendig, spiller på lag med AD og ser prisstrategi som en del av det å bygge luxus omdømme. Skal man tro på Google er det i så henseende feks i den øverste ligaen stor forskjell på ALS & PP vs. AP & VC hvor de siste 2 i mye større grad dukker opp i gråmarket. For volummerkene som Omega er det hensynet til neste kvartals eller årsregnskap som gjelder. Volum er viktig. AD er mer en av flere salgskanaler enn partnere og presses deretter. Selv om de i festtalene holder AD fanen høyt. Det står mye om hvordan gråmarkedet fungerer på nettet og det hevdes også i mer seriøse fora at en del av de store produsentene ikke bare aksepterer gråmarkedet som et nødvendig onde men til og med i en del tilfeller aktivt bygger denne kanalen inn i sin totale salgsstrategi.
 
Hvordan er det å eie en klokke kjøpt fra gråmarked vs AD om det skulle vise seg at noe er galt med den ?
 
Hvordan er det å eie en klokke kjøpt fra gråmarked vs AD om det skulle vise seg at noe er galt med den ?
Kan en uansett levere feks en Rolex fra gråmarkedet inntil Bjerke om klokka for garantijobben ?
 
Kan en uansett levere feks en Rolex fra gråmarkedet inntil Bjerke om klokka for garantijobben ?

I teorien bør det være uproblematisk, så lenge garantikortet er stemplet og signert av opprinnelig AD. En gyldig internasjonal garanti skal gjelde hos alle forhandlere. Vær likevel oppmerksom på at flere gråmarkedsforhandlere fjerner garantikortet, og opererer med egen garanti. Jomashop er et slik eksempel.

Jeg skal ikke kommentere Bjerke spesifikt (har ingen erfaring med garantisak hos dem), men i praksis er det dessverre ikke uvanlig at noen forhandlere nekter å ta i mot ur som ikke er solgt i offisielle kanaler eller hos dem selv, og/eller krever betalt for å håndtere eventuelle garantisaker.

Støtt norske, lokale leverandører - så får garantert hjelp når du trenger det!
 
Det herlige med å vekke til live gamle tråder, er summene man opererer med. Moonwatch til 33500kr for 3 år siden. Pris hos Urverket nå: 51000kr o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og allak
I teorien bør det være uproblematisk, så lenge garantikortet er stemplet og signert av opprinnelig AD. En gyldig internasjonal garanti skal gjelde hos alle forhandlere. Vær likevel oppmerksom på at flere gråmarkedsforhandlere fjerner garantikortet, og opererer med egen garanti. Jomashop er et slik eksempel.

Jeg skal ikke kommentere Bjerke spesifikt (har ingen erfaring med garantisak hos dem), men i praksis er det dessverre ikke uvanlig at noen forhandlere nekter å ta i mot ur som ikke er solgt i offisielle kanaler eller hos dem selv, og/eller krever betalt for å håndtere eventuelle garantisaker.

Støtt norske, lokale leverandører - så får garantert hjelp når du trenger det!


Ok, takk for godt svar!
Og bare så det er sagt vil jeg gjerne støtte lokale leverandører, det er det beste for alle parter, men det er ikke bestandig de vil støtte meg(ha mulighet til å selge til meg):mad:

Forstår jeg det riktig at om klokken kommer med stemplet garantikort fra AD(selv om den er videreformidlet via gråmarkedsforhandler)burde alt ligge til rette for å levere klokken inn hvor som helst? Så lenge det følger med stemplet garantikort så kan en vel ikke finne ut at dette har gått via gråmarkedet.
Det er når stemplet garantikort ikke følger med det blir mer problematisk?
 
Redigert:
Som @Consigliere skriver så er det et stemplet garantikort ofte med....
Det var kommentert her for en tid siden om en som hadde kjøpt "Gråmarkedsklokke". AD hadde anbefalt han å kontakte selger av klokken/butikken. I tilfellet over ville det vært AD i Portugal.... Eventuelt Urverket.no. Der har jeg bare hørt om at det er (veldig) vanskelig å oppnå service/reklamasjon.

Det beste er nok å gå til en "vanlig" AD. Det kan jo bli ventetid etc, men (den som venter på noe godt.....).

Jeg har ikke erfaring med gråmarked, men har handlet brukt en del ganger. Det har gått fin, da jeg har benyttet pålitelige kanaler.
I den sammenheng så går det jo ut på relativt det samme. Ikke så langt unna, i beste fall. Forskjellen er at det er business hos gråmarkedet og entusiaster(?) på bruktmarkedet.

8
 
Det er snakk om en klokke kjøpt ny fra Wibe & co med stemplet garantikort fra utlandet.
Skulle tro at hvem som helst AD kunne ta i mot denne klokken i garantitiden, men mulig det ikke er slik det fungerer i praksis.....
Om Wibe eksempelvis skulle gå konkurs burde en fortsatt ha garanti, da den tross alt er utstedt fra AD.......?

Mulig det er best å skygge unna...,,
 
Det er snakk om en klokke kjøpt ny fra Wibe & co med stemplet garantikort fra utlandet.
Skulle tro at hvem som helst AD kunne ta i mot denne klokken i garantitiden, men mulig det ikke er slik det fungerer i praksis.....
Om Wibe eksempelvis skulle gå konkurs burde en fortsatt ha garanti, da den tross alt er utstedt fra AD.......?

Mulig det er best å skygge unna...,,

Selvfølgelig KAN alle AD'er gjøre det. De _kan_.... men spørs om de ønsker/gjør eller vil ta seg bryderiet....
(Det er mange synonymer du kan bytte ut med her, dessverre)
.
8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: allak