Hvor paranoid skal en være ved kjøp fra utlandet?

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
577
Jeg tenker å kjøpe en Rolex fra en AD i utlandet. Jeg tok kontakt ved å sende dem en mail som var oppgitt på deres nettside, fikk svar og har mailet litt med en hyggelig kar.
Han har nå sendt meg betalingsinformasjon og i utgangspunktet har jeg tenkt å overføre uten skruppler. Han vil da sende klokken og den momses deretter inn i Norge.

Så begynte konemor og fortelle en historie hun hadde hørt at noen kjeltringer hadde «tatt over» mailen til et reisebyrå og leid ut feriehus, men da familien ankom var huset selvsagt opptatt, og de fant ut at de var blitt lurt.....

Er dette vel paranoid å være redd for?
 
Ta en tlf da vel og hør med dem før du overfører. Så lenge det er AD og som du finner via Rolex sine sider ville jeg ikke vært så veldig betenkt. Men hadde nok ringt først.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628 og allak
Trodde det var ny policy fra Rolex at de har sluttet å sende klokker? Her på berget skal klokkene leveres personlig over disk og plasten skal av før du får den med deg ut av butikken...
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Trodde det var ny policy fra Rolex at de har sluttet å sende klokker? Her på berget skal klokkene leveres personlig over disk og plasten skal av før du får den med deg ut av butikken...

Han informerte om at klokken kom uten plastikk og at lenke skulle tilpasses meg.
 
Du kan jo også høre på internasjonale forum om andre har kjennskap til butikken.

Det kan være.
Jeg har handlet fra privatpersoner i utlandet og det har gått fint.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Ja, dette er aller helst veldig Ok, kun konemor som tullet med hodet mitto_O

Har jo også fått med meg tråder om falske rolexer, men det er vel ikke på denne måten de opererer :)
 
Trodde det var ny policy fra Rolex at de har sluttet å sende klokker? Her på berget skal klokkene leveres personlig over disk og plasten skal av før du får den med deg ut av butikken...

Det er, meg bekjent, ikke offisiell policy fra Rolex, men noe forhandlerne selv har innført for å redusere antallet «feilkjøp» (som havner på finn.no dagen derpå).
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og allak
Det er, meg bekjent, ikke offisiell policy fra Rolex, men noe forhandlerne selv har innført for å redusere antallet «feilkjøp» (som havner på finn.no dagen derpå).
Etter hva jeg har hørt er dette offisielle regler fra Rolex. Har selv en kamerat som måtte til Sveits og hente sitt ur da de ikke sendte pga Rolex sine krav til forhandlerne.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Takk for gode råd!

I en forlengelse av dette. Har sett at det finnes en del fake klokker, og ikke minst kopier av Rolex. Blir disse omsatt uten boks, papirer, garantikort etc, eller leveres alt "komplett fake"?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for gode råd!

I en forlengelse av dette. Har sett at det finnes en del fake klokker, og ikke minst kopier av Rolex. Blir disse omsatt uten boks, papirer, garantikort etc, eller leveres alt "komplett fake"?

Har sett "full fake pakke", men dette hører nok til sjeldenhetene (håper jeg).
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Er det autorisert forhandler du snakker med eller er det gråmarkedsbutikk. Skjønner ikke alle spm som stilles. Hvis det er butikk som du har fra Rolex.com så vil det ikke bli problem. Er det gråmarkedsforhandler ville jeg heller ventet og handlet fra autorisert forhandler.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og allak
Er det autorisert forhandler du snakker med eller er det gråmarkedsbutikk. Skjønner ikke alle spm som stilles. Hvis det er butikk som du har fra Rolex.com så vil det ikke bli problem. Er det gråmarkedsforhandler ville jeg heller ventet og handlet fra autorisert forhandler.

Er snakk om klokke fra AD,(fra Rolex.com) for mitt vedkommende nå. Spørsmålet omkring "full fake pakke" var mer et generelt spørsmål ettersom jeg har sett en del skriverier om fake klokker.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
Hvis du frykter at en autorisert forhandler av et klokkemerke skal selge deg en uekte variant av det klokkemerket de er autorisert forhandler av - eller svindle deg ved å kun ta imot penger og ikke sende deg klokken - så vil jeg tørre og påstå at da er man (over)forsiktig og bør la være å handle. Finn da heller en AD her hjemme og kjøp over fysisk disk.