Hva er den ultimate moderne Tourbillon?

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Hva vil dere si er selve referanse-Tourbillonen i moderne produksjon av klokker?

Må det være en Breguet eller taper de mot andre på grunn av sitt lange avbrekk uten produksjon?

Jeg tenker det er satt mange standarder innenfor andre komplikasjoner. Alt fra Zenith sitt El Primero som kronograf eller om så Rolex Sky-Dweller som en spennende moderne annual calendar.

Både tourbillon og minute repeater føler jeg står litt på lik linje mellom alle de store merkene. Det at alle utpreger seg med sin vri, gjør at ingen utpreger seg som nr. 1 og er selve definisjonen på tourbillon anno 2021.

Vil tro det kan argumenteres for mange her, særlig siden alle de største klokkemerkene har tatt enorme steg innenfor kategorien de siste 20 årene.

Alt fra Greubel Forsey til PP Sky/Moon. Må liksom innom Breguet også?

Hadde vært spennende å hørt noen argumentasjoner og tanker her. Er det mest spennende f.eks. det mest kompliserte eller de som gjør det med penest stil?

Det som fikk meg på tanken her var å se det store utvalget som Watch Box har tilgjengelig per dags dato innenfor kategorien: https://www.thewatchbox.com/ch/en/watches/tourbillon-watches/

Edit: Nå er vel ikke tourbillon en komplikasjon per definisjon men dere skjønner greia uansett :)
 
Morro tråd! Dessverre vet jeg ikke nok om hva som er relevante bedømmingskriterier for å besvare spørsmålet, men som hobbynerd har jeg lyst å slå et slag for Bulgari sin. Finnes mye penere verk, men å lage noe så avansert så tynt syns jeg er rått!

En sidekommentar til tråden, siden du nevner det innledningsvis: hva er det som gjør Zenith sin chronograph så spesielt bra? Da Rolex lanserte sin inhouse-chronograph hadde det 50% færre deler med påfølgende enklere service, et betydelig slankere verk OG med lengre gangreserve! Slår et slag for 4130 som bransjens beste chronograph!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Morro tråd! Dessverre vet jeg ikke nok om hva som er relevante bedømmingskriterier for å besvare spørsmålet, men som hobbynerd har jeg lyst å slå et slag for Bulgaria sin. Finnes mye penere verk, men å lage noe så avansert så tynt syns jeg er rått!

En sidekommentar til tråden, siden du nevner det innledningsvis: hva er det som gjør at Zenith sin chronograph så spesielt bra? Da Rolex lanserte sin inhouse-chronograph hadde det 50% færre deler med påfølgende enklere service, et betydelig slankere verk OG med lengre gangreserve! Slår et slag for 4130 som bransjens beste chronograph!

Bra innspill og er helt enig, El Primero er vel faktisk litt utdatert sammenlignet med mye annet i 2021. Oppgraderingen i nye Chronomaster ser dog spennende ut.

Bvlgari sin Octo tourbillon er definitivt helt der oppe blant det råeste som er laget. Har også hørt at de verkene er veldig solide. Skal være lite feil og utfordringer selv om de er bransjens tynneste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz og Genta
Vianney_Halter_Deepspace_Resonance_The_Naked_Watchmaker_15.jpg
vianney-halter-deep-space-resonance-prototype-1-.jpg
image.jpg

https://www.thenakedwatchmaker.com/decon-vianney-halter-dstr
 
Breguet er jo "sjefen" innen turbillon. Men det er jo ikke fritt for at det er en del morosomme også:
Seagull for eksempel:
turbillon.jpg


Kineserne kan jukse seg til mye.

8
 
Tourbillon ble oppfunnet for å motvirke tyngdekraftens påvirkning på balansen (og delene i direkt kontakt med den) i lommeurene og forbedre urverkets nøyaktighet.
Og det fordi disse klokker sitter mest av tiden vertikale i lommen.
Her må man forstå "vertikal" med en 45 grader absolutt grense, hvor forbi 45 grader sideleie blir urverket på vei til å bli horisontalt.
Det betyr at en tourbillon bare gir mekanisk mening/forbedring når balansen står vertikalt eller fra 135 til 45 grader (min oppfatning på det som antas for grensene i inklinert posisjon når man oppsøker vertikal posisjon som optimal).
Meningen er at balansen (og delene som er i direkt interaksjon me den) skulle gå rundt 360 grader i løp av en minute, sånn at kreftene pålagt av tyngdekraften skulle blir mer fordelt på delene og dermed mindre belastende på samme plass.
For at en tourbillon skulle gi mekanisk mening i en armbåndsur, må den bli montert som en gyroskop for å forbli mest mulig vertikalt på en konstant måte, uansett hvordan uret beveger seg.
Uten det, står en tourbillon for pyntens skyld.

"Described as a mechanism by which timepieces “maintain the same accuracy, whatever the vertical or inclined position of the watch”

tourb-breg.jpeg



Men i følge relativitetsteori er tyngden ingen kraft i seg selv...:rolleyes:
 
Tourbillon ble oppfunnet for å motvirke tyngdekraftens påvirkning på balansen (og delene i direkt kontakt med den) i lommeurene og forbedre urverkets nøyaktighet.
Og det fordi disse klokker sitter mest av tiden vertikale i lommen.
Her må man forstå "vertikal" med en 45 grader absolutt grense, hvor forbi 45 grader sideleie blir urverket på vei til å bli horisontalt.
Det betyr at en tourbillon bare gir mekanisk mening/forbedring når balansen står vertikalt eller fra 135 til 45 grader (min oppfatning på det som antas for grensene i inklinert posisjon når man oppsøker vertikal posisjon som optimal).
Meningen er at balansen (og delene som er i direkt interaksjon me den) skulle gå rundt 360 grader i løp av en minute, sånn at kreftene pålagt av tyngdekraften skulle blir mer fordelt på delene og dermed mindre belastende på samme plass.
For at en tourbillon skulle gi mekanisk mening i en armbåndsur, må den bli montert som en gyroskop for å forbli mest mulig vertikalt på en konstant måte, uansett hvordan uret beveger seg.
Uten det, står en tourbillon for pyntens skyld.

"Described as a mechanism by which timepieces “maintain the same accuracy, whatever the vertical or inclined position of the watch”

Vis vedlegg 265322


Men i følge relativitetsteori er tyngden ingen kraft i seg selv...:rolleyes:

Da er jeg spent på hva du tenker er den beste moderne tourbillon? :mrgreen:
 
  • Wow
Reaksjoner: Callahan