Hva betyr "sendingen er til importvurdering"?

Medlem
10. nov. 2008
Innlegg
1.171
Sted
Ski, Akershus
Venter en sending fra utlandet, og nå har pakken landet i Norge.
På trackingsiden til posten står det: "sendingen er til importvurdering"
Hva innebærer dette egentlig?
 
Venter en sending fra utlandet, og nå har pakken landet i Norge.
På trackingsiden til posten står det: "sendingen er til importvurdering"
Hva innebærer dette egentlig?

Tok dette fra et annet forum:

Hva betyr "sendingen er til importvurdering"

Svar:
Jeg vil anta at pakken din er ført opp med høy verdi. Pakken blir da satt på et tollager og godsregistrert i påvente av fortolling. Du vil mest sannsynlig motta et brev i posten med godsnummeret og en liten svarslipp der du kan sende spedisjons- og løpenummer tilbake, eller gi de fullmakt til å fortolle den for deg.

Typisk så får du vel beskjed om at de ikke tror på oppgitt verdi og vil ha reell kvittering for å få korrekt tollbeløp. Om det blir uaktuelt så kan de sende den i retur for deg.
 
Min erfaring er at dette er en helt normal status pakken får i det den blir vurdert til å være mva pliktig (har en tollverdi høyere enn NOK 200 eller gave høyere enn NOK 1000).
Den ligger slik en dag eller to før den blir videresendt til ditt lokale postkontor, hvor du får en utleveringsblankett med MVA krav med utgangspunkt at deklareringen på tollseddelen (verdien avsenderen har skrevet på pakken) pluss et fortollingsgebyr.

Om tollerene mot formodning ikke finner noe tollverdi på tollseddelen, vil den bli åpnet i forsøk på å finne kvittering eller lignende. Finner de heller ikke noe er det litt mer stress, da du sannsynligvis må dokumentere verdien på gjenstanden (de kan nok estimere dette selv også).
Den kan selvsagt bli åpnet for sjekk uansett, men dette tilhører unntakstilfellene.
 
Det betyr at brukeren santus domm har en god dag på jobben...

:D
What?

Venter en sending fra utlandet, og nå har pakken landet i Norge.
På trackingsiden til posten står det: "sendingen er til importvurdering"
Hva innebærer dette egentlig?

Det er også min erfaring at dette er helt normalt ved utenlandssendinger. Det er vel en eller annen som skal vurdere om pakken inneholder det den er merket med, om verdien stemmer noenlunde, om det er tollpliktig og hvor mye moms som påløper.

Dette er en pakke jeg nylig fikk fra singapore:
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
25.05.2010 14:45 0001 OSLO
Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling
20.05.2010 21:10 0001 OSLO
Sendingen er ankommet mottakerlandet
20.05.2010 19:27 0001 OSLO

Og dette er en jeg fikk fra USA:
Sendingen er lastet opp for utkjøring
11.05.2010 09:37 0020 OSLO
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
11.05.2010 06:11 0024 OSLO
Sendingen er ferdig tollbehandlet og overlevert sortering
10.05.2010 13:12 2061 GARDERMOEN
Sendingen er til importvurdering
10.05.2010 12:01 2061 GARDERMOEN
Sendingen er ankommet mottakerlandet
10.05.2010 12:01 2061 GARDERMOEN
Sendingen er sendt fra avsenderland
06.05.2010 12:50
Sendingen er sendt fra avsenderland
06.05.2010 11:13
Ankommet til eksportbehandling
06.05.2010 11:12
Sendingen er innhentet
05.05.2010 12:21


Så det er ikke hver gang importvurderingen dukker opp, men det er i min erfaring helt normalt og forholdsvis kortvarig.
 
Jeg fikk en Breitling fra usa for 14 dager siden. Selger hadde lagt kvittering i esken, men posten åpnet den ikke. Den var til importvurdering hele tiden fra den ankom landet frem til at jeg hadde sendt inn kvittering på kjøpsbeløp.
 
Jeg fikk en Breitling fra usa for 14 dager siden. Selger hadde lagt kvittering i esken, men posten åpnet den ikke. Den var til importvurdering hele tiden fra den ankom landet frem til at jeg hadde sendt inn kvittering på kjøpsbeløp.

Sendte du kvittering uoppfordret? Jeg har ikke fått en slik henvendelse ennå hvertfall.
 
Min erfaring er at det er litt tilfeldig om pakker blir åpnet, vurdert eller sendt videre sånn med en gang.

Senest sist uke fikk jeg beskjed om at sendingen var holdt tilbake inntil jeg sendte kopi av faktura. Det var en pakke fra england. De holdt den i 3 dager før jeg sendte over faktura på epost som viste verdi på ca. £600. To timer senere var pakken oversendt sortering og på vei til meg.

Stor var derfor overraskelsen da jeg skulle hente pakken, godt forberedt på å betale momsen. Neida, ingen moms, og ingen toll (pakken inneholdt en jakke som normalt sett skulle utløst ca. 10% i toll).
Pakken var forøvrig åpnet og sjekket. ( står på klistremerke ).
 
Sendte du kvittering uoppfordret? Jeg har ikke fått en slik henvendelse ennå hvertfall.

Fikk brev i fra posten om at de ville ha dokumentasjon. Sendte brev tilbake med dokumentasjon. Hele prosessen tok ca 8 dager. Kjedelig når man venter på en dyr klokke.
 
Min erfaring er at Krille har rett. At dette er noe som skjer med de fleste pakker. Som regel tar det bare noen timer, men mangler det dokumenter tar det gjerne lengre tid.