Hodinkee blir anklaget for franken Speedmaster

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Som mange vet har Hodinkee startet med klokkesalg. Poenget bak har vært å skulle selge klokker som har blitt så godt sjekket at det nærmest skulle sette en egen Hodinkee-standard.

Nå har de dog blitt anklaget med meget sterke poenger for å selge en franken Speedmaster.

Hodinkee svarer også lengre ned i tråden men svaret er etter min mening veldig svakt.

Verdt å lese!

http://shop.hodinkee.com/collection...dmaster-reference-145-012?variant=17404656708

Der er klokken

https://www.reddit.com/r/Watches/comments/4di50m/hodinkee_hodinkees_shop_sold_a_mislabeled/

og her er diskusjonen rundt.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Interessant.

Hva tenker du forresten om prisene på klokkene de selger? Virker ganske høye?

Hvis standarden hadde vært slik som tenkt er det nok verdt en premium for mange når de kjøper vintage. Prisutviklingen er så galskap på enkelte klokker at det er vanskelig å si. Når standarden ikke holder mister jo den premiumen mye av poenget da...
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Jeg vet at det er betydelige kostnader forbundet med preparasjonene og presentasjonen som gjøres av hvert objekt. Og om integriteten på beskrivelsene av klokken hadde vært like god som tiltenkt, tror jeg premiumet de tar er helt fair for de aller fleste.

Egentlig syns jeg bare det er litt synd at Hodinkee, med sin posisjon og tech-kompetanse(?), ikke har funnet en mer kreativ og/eller lukrativ måte å tjene penger på. Det viser jo bare hvor vanskelig det er å tjene allrighte penger som klokkeblogg ;)
 
Hodinkee har jo funnet en fin måte å tjene penger på: hype en klokke, så selg den dyrt på egen nettbutikk.
 
Hodinkee har jo funnet en fin måte å tjene penger på: hype en klokke, så selg den dyrt på egen nettbutikk.

Det er også et potensielt problem. Samtidig mener jeg det er mulig å drive disse to aktivitetene side om side, og publikum vil nok reagere ganske raskt dersom man oppdager at noe slik foregår.

Som jeg sa tidligere, jeg vet (helt konkret) at det er betydelige kostnader forbundet med klokkesalget, så den eventuelle nettogevinsten de sitter igjen med er betydelig lavere enn om klokken skulle blitt solgt av deg eller meg til samme pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Sukk.
Skulle ønske politiske argumenter og debatter var like gjennomtenkt og velfundert som diskusjonene rundt vintage klokker.:(

Ellers viser dette bare at man aldri kan være sikker når det gjelder vintage.
Med prisene vintageklokkene går for på diverse auksjoner der ute er det garantert at juksemakere vil prøve seg.
Uten at jeg tror at dette tilfellet er gjort med overlegg.:confused:
 
God argumentasjon...ja ja. Med visse unntak da...:rolleyes:

The cult around hodinkee is a joke, that whole blog is fucking bought, there's no way that fat fuck Ben clymer can preach vintage Rolex and prestige pieces yet fucking write fluff pieces on the new air King and go to the press release of the connected watch, he's really just banking on this shit..
 
giphy.gif


Er vel ikke tvil om at Hodinkee bærer en rekke hatter (for mange?) og at historier som dette er rimelig ødeleggende for omdømme, uansett hvorfor det skjer. De har selvsagt ikke gjort det for å lure noen, men det viser at de ikke er de ekspertene de utgir seg for. Og at de er svært selektive for hva de hyper, og gjerne blander egeninteresser inn i dette, er jeg i liten tvil om...Prisdrivende er de og.

De hadde også et ganske pinlig "forsvar" for Bremonts såkalte "inhouse"-verk, da det ble avslørt. Hvorfor?

Men Hodinkee har også mye godt stoff, så..