Hjemme service på vekkeklokke

Medlem
19. mai 2018
Innlegg
547
Sted
Himalaya
Da er jeg igang med nytt prosjekt alle sammen og denne gange har jeg vært på en antikk butikk i Oslo å skaffet meg en Cyma Amic vekke klokke fra 1950 for 150kr
IMG_0766.JPG

IMG_0764.JPG

Klokka går ikke å jeg er ganske sikker på at det er fordi oljen har blitt gammel.


Her er litt fakta om Cyma

This is a crown jewel of clocks. This 1950s Swiss made is a Cyma Amic alarm clock. It was made by the Cyma Watch Co in La Chaux-de-Fonds, Switzerland. The company was first started in 1862 by Joseph and Theodore Schwob. They later merged with Frederic Sandoz which resulted in an expansion of the company. This was when the company became the Cyma Watch Co. The company was in one of the most well known clock manufacturing cities in the world.

I går så startet jeg å demontere den for å få en oversikt hva som er galt før jeg tar service på den. Og det var som jeg tenkte oljen som var gammel å seig, som jeg prøver å vise på de to bildene her
IMG_0774.JPG

IMG_0775.JPG

Her er noen bilder av demonteringen
IMG_0767.JPG

IMG_0769.JPG

IMG_0770.JPG
IMG_0771.JPG
IMG_0772.JPG
IMG_0773.JPG

På bilde under ser dere ankeret, escape wheel, second wheel og third wheel hvis jeg sier riktig. kanskje jeg tar feil og at det heter great wheel
IMG_0777.JPG
IMG_0778.JPG

Nå til helgen så skal alt en runde i ultralyd vaskerne før montering.

Her ser dere bilde av balansen og jeg lurer på om noen kan svare meg på om jeg kan putte den i ultra lyd vaskeren? Og burde jeg monteres den på plassen sin på plata før jeg vasker den eller kan jeg bare legge den i en sil nede i vaskeren?
IMG_0779.JPG


To be continue
 

Vedlegg

  • IMG_0763.JPG
    IMG_0763.JPG
    76 KB · Visninger: 0
  • IMG_0768.JPG
    IMG_0768.JPG
    130,9 KB · Visninger: 0
Balanse monteres slik den skal stå under rens
Har du noe peiling på hvordan jeg bør rengjøre hoved fjæra. Må jeg ta den ut av tønna eller hva det heter og så ta den i ultralyd vaskeren, eller kan jeg vaske den uten å ta den ut. Får den vel aldri inn i tønna si igjen uten spesial verktøy?

Tenker at det blir liggende igjen vann inni der hvis ikke jeg tar den ut
 
Dersom du ikke har verktøy ville jeg latt den være som den er. Ellers hører jeg ordet "vann". Det må du på ingen måte bruke. I hvert fall hvis målet er at det ferdige produktet skal bli bedre enn det var før du startet. Rensevæske til klokker er dyrt men kan bruke heptan. Heller ikke billig men en mellomløsning i hvert fall
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Heptan selges på et apotek. Stor flaske er "billigere" enn den lille. Bare ikke lukte for mye på stoffet. En gang i tiden var vel også ekte blåsprit (Jernia har det kanskje) noe som til nød kan brukes av hobbyister. Det må være ren blåsprit uten tilsetning slik som vindusspylervæske. Det må være noe som fordamper raskt da delene kan begynne på prosessen som vil føre til rust rimelig raskt. Det beste er selvsagt å kjøpe ekte rensevæske. I Norge er det kun grossistene som har dette da dette er brennbare væsker som er vanskelig å kjøpe og importere selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Og blå sprit kan jeg bruke i ultralyd vaskeren.
Leste en annen post her inne om en som tok hjemme service på en klokke og han brukte zalo og salmiakk i lunka vann i vaskeren. Jeg brukte det sist gang og det funka veldig bra