Hjelp til valg av klokke

Medlem
26. juni 2014
Innlegg
3
Kan nevne noen klokker jeg har sett på:
Longines legend diver
Longines hydroconquest
Omega speedmaster
Tudor black bay
Breitling heritage superocean 42
Oris 65
Dette er noen av alternativene jeg ser på som jeg kommer på i farten, men klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal kjøpe, eller hvor mye penger jeg skal bruke. Klokken skal brukes til hverdags året rundt. Ser helst at den tåler vann. Bare fyr løs med forslag.
 
Jeg har eid samtlige i en eller flere varianter. Hvis jeg skulle valgt i dag ville jeg valgt en sort eller sort/gull Tudor BB, gjerne på både org lenke og skinn. Begge alternativene gir veldig mye for pengene og klokken kan brukes til det meste.
 
TudorBlackBay58-1.jpg


https://www.hodinkee.com/articles/tudor-black-bay-fifty-eight-hands-on
 
Hei! Jeg er helt nytt, og vet ingenting om klokker. Hvis du vil hjelpe meg med å velge klokke til kjæresten min. Vet du - til rimelig pris. Han liker tradisjonelle, store ting. Any idea?
 
Velkommen til forumet!

Du har mange gode forslag, men kom gjerne med flere innspill i forhold til hva du tenker om f.eks.;
-Budsjett
-Små/vanlige/store håndledd
-Bruksområder (noen spesiell jobb/hobby/klesstiler?)
-Ønsker du diskret klassisk design, eller liker du litt større/shiny?
-Om du har tenkt å samle flere etter hvert

Det er jo mange som starter med en klokke på 3-15k, og ganske raskt sikler på noe dyrere. Ofte så faller de rimelige kraftig i verdi, så det er ikke uvanlig at man taper endel penger på veien til et større mål (dyrere klokke), spesielt om man kjøper flere rimelige underveis.. Mange sikter seg etter hvert inn på dyrere populære modeller, som er både flotte, respekterte OG holder seg noenlunde i verdi.
Så er det også dilemaet etter hvert om man ønsker seg flere, gjerne til forskjellige bruksområder. Da er det også vanskelig å avgjøre om man skal selge sin første klokke, eller om man har is i magen og sparer litt til..

Mine råd er først og fremst å se og prøve klokkene, og finne ut som hvem som vekker mest følelser. Jakten er halve moroa, så bruk god tid. Deretter lønner det seg å kjøpe brukt. Og vil også råde deg til ikke å selge første klokke, da man fort angrer senere.

Når det gjelder nevnte klokker, så ville jeg heller satset på Tudor eller Oris fremfor Longines Hydroconquest, og styrt unna Breitling med tanke på verditap (selv om du kjøper brukt), og at Breitling ikke alltid er like respektert av klokke-entusiaster (BL.a. da det ofte er "overpriset" ift. urverket inni). Da står du igjen med disse, med noen kommentarer:

Longines legend diver
Super første klokke. Holder seg trolig greit i verdi om du har kjøpt brukt. Men tror mange sikler etter noe mer etter hvert, f.eks. fra Omega, Rolex elelr Tudor. Ergo, ville jeg kanskje strekt meg litt etter Tudor Black bay om det er dykker du vil ha.

Oris 65
Samme som Longines Legend Diver. Også utrolig mye klokke for pengene. Men er du i denne prisklassen, ville jeg også kikket på Oris Aquis. Om du ikke har små håndledd, får du den i 43mm i mange forskjellige varianter, bl.a. med blå sunburst skive. Kommer også i 40mm, men ikke så mye fargevarianter. Makan til gjennomført klokke med tanke på lenke, skive, lume, kvalitetsfølelse etc. i forhold til pris, har jeg nesten ikke vært borti;

Oris-Aquis-Date-Gradient-Blue-41.jpg


Omega speedmaster
Meget populært første valg, og er også i boksen til de mest harbarkede klokkeentusiastene blant langt dyrere klokker. Men... Du er ikke alene om å ha den, med mindre du kjøper en variant som ikke alle andre har. Anbefaler også å kjøpe den "riktige" professional varianten (kommer også i flere varianter, inkl standard plexi, eller "sapphire sandwich", og andre limiterte utgaver), og ikke den mindre og rimeligere 39mm utgaven. Speedmaster er heller ikke like egnet for bading som en ren dykkerklokke.

Tudor black bay
Som andre påpeker, meget bra valg. Anbefaler også å kjøpe med lenke, du kan likefullt komplettere med mange fine reimer. Sjekk også forskjellige varianter (evt. andre Tudor modeller), inkl den nye Fifty-Eight.