Hjelp! Seamaster 300 ceramic eller PO 2500?

Medlem
29. aug. 2018
Innlegg
36
Sted
Stavanger
Hei dere,

Det er selvfølgelig helt idiotisk å spørre om dette, siden det i bunn og grunn koker ned til helt subjektive, personlige preferanser, men: Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal beholde min Planet Ocean 2500, eller selge for å kjøpe en SMPc 300. Å ha begge to er dessverre uaktuelt foreløpig.

Jeg hadde derfor satt enormt pris på om dere kunne komme med deres meninger om de to modellene. Pros and cons.

For min del går den svært rotete visa ca sånn:

Planet Ocean
Jeg liker:
- At den ser mer sport og mindre dress ut enn SMPc
- Kasseformen og størrelsen på kronen
- Bezelen
- Matt skive

Jeg liker ikke:
- Den kjedelige lenka
- At den svarte skiven ser ut som en kjip gråfarge i sterkt lys

Jeg er usikker på:
- De rektangulære timemarkørene

SMPc 300
Jeg liker:
- Lenka! Kjipt at den ikke smalner inn, men ellers er den nydelig
- Runde timemarkører
- Bezelen (ja, jeg vet at jeg også liker bezelen på PO)
- At den rett og slett ser mer ikonisk ut (jeg kjenner den igjen fra før jeg i det hele tatt brydde meg om klokker)

Jeg liker ikke:
- De litt for feminine ("organiske" i mangelen på bedre ord) kronebeskytterne, og den lille krona
- Kasseformen (den er grei nok, men PO ser bedre ut)
- At skiven virker veldig glansete

Jeg er usikker på:
- Viserne


Hvis jeg har motsagt meg selv noe sted, så har jeg sikkert det. Det er det som er så frustrerende. Så kom igjen! Hva syns DERE om de to modellene? Alle svar mottas med stor takk. Bildene er sakset direkte fra nett, for en lettere sammenligning.

26484758247_2ffcc3a326_b.jpg
PO_8FGt9KdtZnzyyB0n74d4Nj5CKUP-8po4mzLt-ZOc.jpg
 
Selv hadde jeg nok gått for SMP, uten å kunne peke på annet enn den strengt personlige X-faktoren, og kanskje det at den er litt mer allsidig (at den går til pent bruk) og er veldig ikonisk.
Hva PO angår, hadde jeg kanskje heller sett på en av de mer spennende fargevalgene hvis det er for å ha en ren sportsklokke:
omega-seamaster-planet-ocean-automatic-men_s-watch-215.32.44.21.01.001.jpg

omega-seamaster-planet-ocean-600m-omega-co-axial-master-chronometer-43-5-mm-21530442104001-gal...jpg

...sånn bare for å gjøre valget vanskeligere.
Lykke til med valget, i alle fall.
 
Selv hadde jeg nok gått for SMP, uten å kunne peke på annet enn den strengt personlige X-faktoren, og kanskje det at den er litt mer allsidig (at den går til pent bruk) og er veldig ikonisk.
Hva PO angår, hadde jeg kanskje heller sett på en av de mer spennende fargevalgene hvis det er for å ha en ren sportsklokke:
Vis vedlegg 211967
Vis vedlegg 211968
...sånn bare for å gjøre valget vanskeligere.
Lykke til med valget, i alle fall.
+1
 
Jeg er svak for PO...
Lenken til SMP er et hardt argument for denne... Men PO er noe eget...

Hvis du ønsker noe nytt, så kunne du kanskje prøve med å sette inn orange bezel på den? Klokken er konge med orange bezel.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Oh man. Jeg vet hvordan du har det.

Jeg hadde først SMPc. Sånn passe fornøyd. Så oppgraderte jeg til nåværende Planet Ocean. Veldig fornøyd. Så gjorde jeg en tankefeil og nedgraderte til SMPc. Angret som en hund. Fort tilbake til PO'en, fikk heldigvis kjøpt min "egen" tilbake. :)

Jeg synes lenka til SMPc er styrete, "feminin" (sånn føles det i mitt hode når jeg har den på selv, ikke hopp på meg SMPc-fans!). Liker viserne til SMPc mindre og mindre, de solide pilene til PO føles som et sterkere design. Og bezelen i SMPc, iallfall de jeg har tatt på, føles som de har bittelitt mer slark i seg enn PO.

Det eneste SMPc til slutt var litt bedre på i hodet mitt var at den føltes slankere i kassa og at den så veldig bra ut på skinnrem.

Dette hjelper deg seff ikke i det hele tatt, fordi subjektivitet. Lykke til! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bond, Ivar og Grendel
Takk for innspill! Du gjør ikke valget vanskeligere, @Johan På Snippen, for det er heldigvis førstegenerasjons PO som gjelder for min del. Og den har jeg allerede. ;) spørsmålet er om jeg skal bytte den ut.

@speedieThomas Jeg vet at mange syns bond-lenka er feminin. Jeg liker at det er noe "mer" med den enn et vanlig, traust oyster-ish design. Dessuten digger jeg feks beads of rice-lenker, og estetikken rundt divere med denne typen. Og bond-lenka er litt i samme gate. Ikke minst syns jeg at den er ikonisk. :) viserne er også jeg usikker på, men de er interessante og jeg syns de har tålt tidens tann, utrolig nok. Alle innspill hjelper, jeg trenger desperat tenkehjelp.

@Grendel Orange bezel kan nok freshe den opp, ja, men det er helheten jeg vurderer å gjøre noe med
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg eide selv en sort PO2500 i flere år, og har hatt kompiser som har eid SMPc. Er ikke i tvil om at jeg hadde gått for PO av disse to om jeg var i ditt sted!
 

Stor forskjell på denne og den vanlige SMP'en.
Plassering av datovinduet for å nevne en ikke uvesentlig detajl. ;)
Lenken på PO'en er da mye finere enn den anti-tool watch-aktige til SMP.
Skjellettvisere er et annet minus ved SMP.
Datohjul med en farge som bryter med fargen på skiven.
Nei nei nei...
Det er PO du skal ha.
 
Stor forskjell på denne og den vanlige SMP'en.
Plassering av datovinduet for å nevne en ikke uvesentlig detajl. ;)
Lenken på PO'en er da mye finere enn den anti-tool watch-aktige til SMP.
Skjellettvisere er et annet minus ved SMP.
Datohjul med en farge som bryter med fargen på skiven.
Nei nei nei...
Det er PO du skal ha.

Enig i ALT du sier her. Sverdvisere slår skjelettvisere 10 av 10 ganger, og lenken til moderne SMP fremstår en smule femi. PO all the way (med mindre du går for en eldre SMP med sverdvisere :) ).
 
Ikke lett dette, men SMPc ryker ut fordi den, etter min mening, har mistet allrounder-kvaliteten som tidligere modeller hadde. Den er litt «glossy» og skjelettvisere, som før var kule og en del av et balansert ikonisk uttrykk, ser nå bare feil ut.
 
Har eid Seamaster 2531.80 og PO 2201.50. Min tidligere Seamaster var jo ikke akkurat klin lik en SMPc 300, men i grove trekk mye likt. Har selvfølgelig prøvekjørt hele katalogen til Omega hos nærmeste pusher minst 1 gang i året ;)

Til saken. Ingenting galt med SMPc, men jeg synes PO er overlegen. Den kan virke kjedelig ved første øyekast med sin matte sorte skive og enkle bezel, men det er jo det som gjør den så tøff. Den er forholdsvis anonym, men er en stilig tidvis elegant tool watch. Lenken er etter min mening utrolig komfortabel, og klokken sitter godt. Jeg har virkelig sansen for at den er så «enkel», men virker så velbygd og bunnsolid. Skulle jeg bare hatt en klokke ville det blitt en PO 2201.50 igjen.



E8735F73-524F-4B6B-B5B8-C5FEB83A2AE4.jpeg
 
Fine klokker begge deler, men jeg ville helt klart valgt PO.. Selv om jeg godt kunne jeg tenkt meg den nye Seamaster Ceramic :)

DSC_0672.JPG

DSC_0644.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Personlig syns jeg at 42 mm Planet Ocean kal. 2500 i svart er den fineste Planet Ocean som har vært (sammen med broren i orange).

Den er også langt mer anvendelig ift. remmer enn det SMPen er IMHO.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bond
Her renner det inn med meninger, og jeg sitter like mye på gjerdet som før! :D

@GrimReaper Den der er flott, men blir nok litt for flott til mitt bruk.

@UJU Jaaa, lenken på SMPC er mindre tool enn på PO, men jeg liker den likevel! Fargen på datovinduet prøver jeg så godt jeg kan å ignorere. Skjønner ikke hvorfor de ikke tok seg bryet med å matche fargen.

@DoDe Jeg tenkte i utgangspunktet det samme, at den glossy skiven uten bølger var feil. Jeg syns fremdeles at den kanskje er litt for glossy, men at bølgene ikke er der, gjør meg ingenting.

@Preacher Jeg har faktisk hatt både 2254.50 og 2264.50, men solgte begge to. For min del – og jeg vet at dette sikkert er som å banne i kirka – ser de ut som et halvveisprodukt på vei mot Planet Ocean. Det er bond-kassa, hvor de har slengt inn en helt annen skive, og ikke tatt seg bryet med å matche sekundviseren (med rund lollipop) til de råkule sverdviserne. Jeg syns fremdeles at klokka er fin, og kunne gjerne eid den igjen, men det er noe halvveis med den.

@Audjoh Overbevisende tale!

@Jon Henrik 42 mm PO 2500 er helt klart den fineste PO-en. Det har jeg heldigvis slått meg til ro med, og ment lenge. Enig i at den er mer anvendelig til reimer osv., men jeg bruker stort sett bare lenke.
 
Personlig syns jeg at 42 mm Planet Ocean kal. 2500 i svart er den fineste Planet Ocean som har vært (sammen med broren i orange).

Den er også langt mer anvendelig ift. remmer enn det SMPen er IMHO.
+1.......42mm Planet Ocean er bare så rett mtp. size kontra 45,5mm.
Er liksom en 'redusert saus' med masse snadder ivaretatt ;)
 
Redigert: