Hjelp! Problemer med MB E-klasse airmatic

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.316
Sted
Vestlandet
Trenger litt input fra de i overkant bilkyndige her på TS. Kanskje @Thomas84 har svar på dette?

Jeg har en E-klasse stv hvor bilen har problemer med å heves når den startes.
Dette problemet oppstår når det er kuldegrader ute.
Så langt har vi kommet frem til at det må være kompressoren som er gåen, og at det har kommet noe fukt inn og muligens ødelagt ventilen som forsyner luft til systemet.

Er dette et vanlig problem på disse bilene? Bilen var under 5 år gammel når problemet først ble flagget. Burde ikke dette dekkes av kjøpsloven?
Det er jo greit å ha en bil som fungerer i både kuldegrader og fuktig vær her i landet...

Noen som har noe fornuftig input til hvor mye dette kan eller bør koste meg?
Takker så mye på forhånd for svar.
 
Vet desverre ikke hva det er som feiler din.
Hadde en 211 med airmatic problemer, var lekkasje i en belg. Vesentlig mye billigere og kjøpe deler her om du skrur litt selv:
https://www.arnotteurope.com
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Er det en 211? Høres kjent ut, min startet på samme måte. Kompressor er ikke så altfor dyrt om du bruker eBay. Kjøp fortsatt original del. Det er grei skuring å skifte den. Tror jeg brukte ca en halvtimes tid. Om bilen synker fort ned etter du skrur den av, tyder det heller på belger. Selv monterte jeg arnotte-belger, slik som EUT skriver. Dette hadde jeg ikke skiftet selv, men mindre du har diagnoseapparat i garasjen. (Belgene må ha et forhhåndstrykk før boltene strammes.)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Takker for svar.:)
@Thomas84 det er en S212 (-11 modell).
Den siger ned i løpet av natten, noe jeg antar er ca 4-6 timer minimum.
(Har ikke timet dette, men antar dette siden den fungerer fint etter å ha stått i 2-3 timer.)

Har fått et anslag fra et lokalt verksted på over 40-tusen for å utbedre dette...:eek:
Kan vel trygt kontre med at det er fantasipris.:confused:
 
Takker for svar.:)
@Thomas84 det er en S212 (-11 modell).
Den siger ned i løpet av natten, noe jeg antar er ca 4-6 timer minimum.
(Har ikke timet dette, men antar dette siden den fungerer fint etter å ha stått i 2-3 timer.)

Har fått et anslag fra et lokalt verksted på over 40-tusen for å utbedre dette...:eek:
Kan vel trygt kontre med at det er fantasipris.:confused:
Nei, det er nok ikke en fantasipris, dessverre. Med originale deler er man fort oppi ca 20k pr hjørne. Jeg kjørte med min litt sigen bak i flere år, så lenge den hevet seg når jeg startet den. 211 og 212 er helt forskjellige biler, på godt og vondt. Trodde ikke dette var en sak som var aktuell på 212. Kjør en kompressor/ventil-test hos verkstedet ditt, og få kontantert om det er belger eller kompressor som er problemet. Kan anbefale Nordic Bil på deler, de ordnet meg en hurrapris på komponentene.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Raymond75
....

Bilen var under 5 år gammel når problemet først ble flagget. Burde ikke dette dekkes av kjøpsloven?

....


Ville undersøkt det litt. Feilen er meldt innenfor garantien, avhengig av tidslinjen kan det vanskelig være forbrukes feil at forhandler ikke har funnet en feilretting innen garantiutløp da.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Preacher
Nå kjenner jeg VW og Audi sine best, og det er det 20 lapper pr hjørne om noe ryker. Sjekk også der hvor lufta går inn på belgen, det kan sprekke i nippelen det pga slag og vibrasjoner