Haute eller hot?

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Innlegg
350
Sted
Arendal
Hei.

AP 15202 er jo en liten grail for meg…. Og jeg tror jo det er mye på grunn av designet, og at jeg har kjent til denne i flere tiår...….

Men er det slik at det finnes noen alternativer til AP 15202 og Patek 5711 (og muligens VC Overseas?) som etter (selvfølgelig subjektivt vurderte) «objektive kriterier» nå kan sies å ha relativt lik anerkjennelse (om det er mulig å skjele litt bort ifra etterspørsel), kvalitet og finish? VC Overseas er for meg kanskje en naturlig kandidat… Men er den i samme liga som 15202 og 5711? Og så ser jeg jo at Lange også har kommet på banen de siste årene. Selv med en helt ny modell så oppfatter jeg at Lange har såpass med kredibilitet at det muligens kan være en kandidat… Og hva med Breguet Marine og Piaget Polo? Jeg føler at disse priser sine modeller oppimot AP og Patek. Men har de nok historie og kredibilitet? Og hva med finish og kvalitet?

Jeg tviler jo på at jeg noen gang kommer til å kjøpe noe substitutt for en AP 15202, men lurer litt på om det finnes noen som kan konkurrere på en del områder, men som kanskje ikke klarer å lokke kjøperne nok… Eller kan vi håpe på en fremtid med flere gode alternativer som og mer konkurranse og mindre hype?

Eller er vi nå under streken for Haute Horologerie?

AP_alt.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Hei.

AP 15202 er jo en liten grail for meg…. Og jeg tror jo det er mye på grunn av designet, og at jeg har kjent til denne i flere tiår...….

Men er det slik at det finnes noen alternativer til AP 15202 og Patek 5711 (og muligens VC Overseas?) som etter (selvfølgelig subjektivt vurderte) «objektive kriterier» nå kan sies å ha relativt lik anerkjennelse (om det er mulig å skjele litt bort ifra etterspørsel), kvalitet og finish? VC Overseas er for meg kanskje en naturlig kandidat… Men er den i samme liga som 15202 og 5711? Og så ser jeg jo at Lange også har kommet på banen de siste årene. Selv med en helt ny modell så oppfatter jeg at Lange har såpass med kredibilitet at det muligens kan være en kandidat… Og hva med Breguet Marine og Piaget Polo? Jeg føler at disse priser sine modeller oppimot AP og Patek. Men har de nok historie og kredibilitet? Og hva med finish og kvalitet?

Jeg tviler jo på at jeg noen gang kommer til å kjøpe noe substitutt for en AP 15202, men lurer litt på om det finnes noen som kan konkurrere på en del områder, men som kanskje ikke klarer å lokke kjøperne nok… Eller kan vi håpe på en fremtid med flere gode alternativer som og mer konkurranse og mindre hype?

Eller er vi nå under streken for Haute Horologerie?

Vis vedlegg 253561

Her mener jeg Czapek med sin Antartique modell også fortjener en plass. Fantastisk klokke der du virkelig har haute horologie og valuta for pengene.

63A43340-C767-4FC4-92CF-3FF9C3708A37.jpeg
 
Nautilus og Royal Oak kom ut i begynnelsen av 70 tallene og var veldig moderne da tiden eller Avant-Gardiste faktisk og slett ikke klassikere der og da.

De er blitt klassikere som mange andre "Genta design" men de kommer ut fra den tradisjonelle Haute Horlogerie som alle sportsmodeller.
For meg "Haute" Horlogerie er mer synonym med høyere detaljer, avanserte/kompliserte urverk etc, eller som sagt, et hakk "høyere".
Greubel Forsey er skikkelig Haute Horlogerie tenker jeg.
Alt handler ikke om hvor gammel navnet er eller det som ses som historisk "legacy".
For eksempel, ingen nevner Girard Perregaux som startet seg i 1791. De har ikke så mye prestisje som de andre.

A. Lange & Sohne er i mine øyner høyere enn Piaget eller Audemars Piguet.
lange.gif


Og helt på side, det AP har gjort med Marvel tilpasser seg ikke med det de skulle representere.
Sånn type strategi er ikke i tråd med Haute Horlogerie og over årene, kan koste mer enn det smake.
 
Her mener jeg Czapek med sin Antartique modell også fortjener en plass. Fantastisk klokke der du virkelig har haute horologie og valuta for pengene.

Vis vedlegg 253604

Den burde vel også vært nevnt ja! Som et utgangspunkt for diskusjonen…. Den ser forøvrig veldig lekker ut, og er vel kanskje priset i samme leie? Og etter det jeg har lest så skal det vel ha høy finish?
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Nautilus og Royal Oak kom ut i begynnelsen av 70 tallene og var veldig moderne da tiden eller Avant-Gardiste faktisk og slett ikke klassikere der og da.

De er blitt klassikere som mange andre "Genta design" men de kommer ut fra den tradisjonelle Haute Horlogerie som alle sportsmodeller.
For meg "Haute" Horlogerie er mer synonym med høyere detaljer, avanserte/kompliserte urverk etc, eller som sagt, et hakk "høyere".
Greubel Forsey er skikkelig Haute Horlogerie tenker jeg.
Alt handler ikke om hvor gammel navnet er eller det som ses som historisk "legacy".
For eksempel, ingen nevner Girard Perregaux som startet seg i 1791. De har ikke så mye prestisje som de andre.

A. Lange & Sohne er i mine øyner høyere enn Piaget eller Audemars Piguet.
Vis vedlegg 253595

Og helt på side, det AP har gjort med Marvel tilpasser seg ikke med det de skulle representere.
Sånn type strategi er ikke i tråd med Haute Horlogerie og over årene, kan koste mer enn det smake.

Aha… GP Laureato er vel kanskje også en som begynner å yppe seg litt mot noen av de andre nevnte…

Og i og med at jeg stilte spørsmål om de nevnte i det hele tatt kunne benevnes som HH, så er det jo litt pga min uvitenhet om hva som er hva…

Så mulig forumkategorien også ble feil da... :giggle:
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Hammerfjord
Den burde vel også vært nevnt ja! Som et utgangspunkt for diskusjonen…. Den ser forøvrig veldig lekker ut, og er vel kanskje priset i samme leie? Og etter det jeg har lest så skal det vel ha høy finish?
Ja, men alt er jo relativt…Men i denne prisklassen (som Czapek,VC, PP, AP ) vil du slite med å finne noe bedre er min påstand..
Og PP/AP er vel strengt tatt kun tilgjengelig i bruktmarkedet til overpris. Enkelt valg for meg ihvertfall og valgte derfor Czapek.
B9F2197C-710D-4912-B301-257628C066E8.jpeg
 
Aha… GP Laureato er vel kanskje også en som begynner å yppe seg litt mot noen av de andre nevnte…

Og i og med at jeg stilte spørsmål om de nevnte i det hele tatt kunne benevnes som HH, så er det jo litt pga min uvitenhet om hva som er hva…

Så mulig forumkategorien også ble feil da... :giggle:

Ja, Laureato er nok en annen 70 taller design.

En interessant artikkel her.

"The similarity to Gérald Genta’s Royal Oak (1972) cannot be denied, although it is crucial to point out that this watch has only been launched three years prior to the original Laureato (1975). The Genta classics Patek Philippe Nautilus and IWC Ingenieur SL “Jumbo” (both from 1976) were not even conceived yet. Claiming that the Laureato simply jumped on the bandwagon that was already going at top speed is therefore not true.
More importantly, however, is the fact that the Royal Oak was not exactly a resounding success – the opposite is true. When the first Royal Oak saw the light of day at Baselworld 1972, a time where the world was longing for affordable quartz watches that were available for little money, its price tag came a bit as a surprise (to put it mildly). 3750 Swiss Francs was roughly the equivalent of a gold Patek Philippe dress watch or 10(!) Rolex Submariners. The price-sensitive buyership thus did not see the point of spending such sums for a stainless steel watch, which explains why it took Audemars Piguet a good two years to sell the first 1000 Royal Oak pieces of its “A-series”. (You can learn more interesting facts in our Gérald Genta video with the watch expert Gisbert Brunner.)

In other words, the Girard Perregaux Laureato was published at a time when its stylistic role model was anything but successful. What interest should a brand have in copying an obvious flop?"

Laureato bruker urverket GP-01800 som basis.

På min katalog fra 2014 var det sagt at GP hadde 280 ansatt og produserte omtrent 12.000 klokker/år.
GP er ikke noe stor greie sammenlignet med andre kjente varemerker i Haute Horlogerie.

For å sammenligne var A-Piguet med ≈900 ansatt for ≈30.000 klokker/år.
Patek-P med ≈1500 ansatt og ≈50.000 klokker/år.
Vacheron C. med 850 ansatt og under 20.000 klokker/år.
A-Lange&S med ≈600 ansatt og ≈5.000 klokker/år.

Jeg tenker at 2014 sifrene er fortsatt litt relevant i dag.
Forbes sa at A-L&S produserte mellom 5 og 6.000 klokker/år i 2021.

Og PP er nå på ≈62.000 klokker/år og har gjort seg ferdig med sin ny manufaktur i 2020.

De hadde også signalisert at produksjonen var ned 30% i 2020, noe mange har også vært gjennom.


Fondation Haute Horlogerie "Foundation High Horology" sin nettside sier dette om merkene som er med.

"They lead the way with avant-garde products that reflect centuries of tradition.
Fine Watch brands meet the criteria set out by the Cultural Council. Around sixty enter into this perimeter.
Of these, some forty, presented below, have become partners to the Fondation de la Haute Horlogerie."
.......

Da her er det tydeligvis innovasjon og kvalitet som gjelder mest og mange er med.