Hasardspill

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.959
Sted
Cockaigne
Jeg lider av spillegalskap, og har gjort det hele mitt voksne liv. Det er heldigvis en nokså mild variant, hvis finansielle skadevirkning begrenser seg til det jeg måtte ha av mynt i lommene: Jeg klarer ikke la være å kjøpe lodd i rullelotterier. Det er det samme hvilket formål overskuddet måtte gå til – jeg kjøper uansett. Jeg er overhodet ikke religiøs, men når jeg ser det nye Evangeliehuset utenfor byen tenker jeg at min avhengighet har finansiert minst en halv endevegg av nybygget. Lokale speidergrupper har reist på utenlandsturer på min regning, barn i fattige land drikker vann fra brønner betalt med mine tyvekroninger, fotballaget kan tilby hovedtreneren gode betingelser fordi de har meg som sikker inntektskilde. Avhengigheten er så alvorlig at om Taliban hadde stand på torget hvor menn med mistenkelig velpolstrede klær solgte rullelodd til inntekt for færre jenteskoler, ville de antakelig fått alle myntene mine.

Men vinne gjør jeg aldri. ALDRI. Bortsett fra når husflidforeningen har loddsalg, selvsagt, men da vinner alle. De har flere premier enn lodd. Jeg har gjennomskuet dem for lenge siden: Alle i medlemmenes familie og vennekrets er forlengst mer enn godt nok forsynt med juleengler, vatthekser, for store toppluer, dorullskjulere og ullstrømper i artige farger, så den eneste måten de kan kvitte seg med den enorme overproduksjonen på er å liksomlodde den ut til svake sjeler som meg. Når man vinner et par oransje strikkevotter av den typen vinden blåser rett gjennom og som er et mareritt i snøballkamper, nekter de dessuten å ta dem tilbake. «Har du vunnet dem, er de dine», sier de og plukker frem et nytt par fra det enorme lageret under bordet. Ikke at det hindrer meg fra å kjøpe.

Frelsesarméen er blant de verste pusherne. Ikke bare står de der oftere enn noen andre; jeg er sikker på at de ikke har nummer på loddene sine i det hele tatt. Jeg har aldri sett noen vinne på et frelsesarmérullelodd. Det store gavebordet er der bare til pynt, og bæres tilbake like bugnende som da det ble satt frem. De mange kransekakene er antakelig laget av gips.

Men kjøpe gjør jeg likevel, sist i går. Armédamen smilte oppgitt over får-jeg-pengene-tilbake-om-jeg-ikke-vinner-vitsen min; hun har hørt den veldig mange ganger før, men lodd fikk jeg. Mine 26 kroner ble byttet ut med 12 rullelodd på vei inn i matbutikken, slik at jeg som vanlig kunne krydre handleopplevelsen med utrulling av skriftløse lapper. Etterhvert som jeg konstaterte at lappene var like blanke på begge sider, krøllet jeg dem sammen og la i bukselommen. Da jeg var fremme ved brødavdelingen var det ikke flere igjen og min tillit til Herrens tjenere hadde fått nok et baugskudd, så jeg tømte papirhaugen i brødskalksøppelbøtten ved siden av brødskjæremaskinen.

Vel fremme ved kassen ble varene blippet gjennom og utgjorde etterhvert som vanlig en litt større sum enn jeg hadde beregnet. "Kort eller kontant?", smilte damen. "Kontant", sa jeg og stakk hånden i lommen for å fiske opp femhundrelappen jeg hadde tatt med.

Hold dere unna hasardspill folkens. Det kan virke uskyldig, men før man vet ordet av roter man rundt blant søppel og brødskalker, mens andre mennesker forskrekket later som de ser en annen vei.
 
Åh, så deilig! Ingenting, INGENTING er mer lotterivinnefølelseskapende enn å finne sedler man har mistet, kastet eller vasket i godt behold etter man har innsett tabben!

Gratulerer.
 
Åh, så deilig! Ingenting, INGENTING er mer lotterivinnefølelseskapende enn å finne sedler man har mistet, kastet eller vasket i godt behold etter man har innsett tabben!

Gratulerer.

Kan skrive under på dette. Alltid like digg å oppdage 200-lappen i vinterjakka du ikke har brukt på 9mnd. Spiller ingen rolle hvor stor summen er heller. Følelsen er det beste med hele opplevelsen
 
Jeg klarer ikke å la være å trykke på "Røde kors" knappen, på panteautomatene hos Rema.

Har jeg noen gang vunnet? - Nei!
Har jeg noen gang sett eller hørt om noen som har vunnet? - Nei!
Er jeg helt sikker på at mine pantekroner går til det gode arbeide som Røde kors gjør og ikke rett i lomma på franchise tageren til Rema? - Ehh nei!

Jeg lider nok også av spillegalskap:(
 
Jeg trykker også alltid på Røde Kors-knappen på pantemaskinen, mest fordi da slipper jeg å huske å levere pantelappen. Men jeg har også vunnet 100 kr på pantemaskinen :) Så det går an, men jeg har aldri sett noen andre gjøre det heller, så det skjer nok ikke så ofte.
 
Røde kors knappen er alltid like morsom.
Min datter på 9 har en teori om at hvis vi venter til nedtellingen er på ca 15 er vinnersjansen større, så da står vi der og lager litt ekstra kø :p
Det skal sies at vi faktisk har vunnet 1000 kr en gang og 100 kr er par ganger.
 
Jeg vant en 1,5l Coca Cola Light på Røde Kors automaten en gang, så mye fine premier der (selv om jeg ikke liker light) :p
 
Jeg vant kr 100 på røde kors automaten idag. Trodde det aldri skulle skje, gevinsten ble byttet ut mot en Flax julekalender!
 
Pantet flasker på fredag, ble 87 kr. La det i en lottolapp.

Norsk tipping ringte. 6,7millioner. Happy.







Nei, har forsøkt, ønsket og håpet, de ringer aldri.